Program studiów
I. METODYKA PROJECT MANAGEMENT
Podczas dwóch systematyzujących warsztatów poznasz ideę zarządzania projektami, nauczysz się je identyfikować, sprawnie definiować, zarządzać ich zakresem i etapami. Nauczysz się z łatwością stosować narzędzia do planowania, metody kontroli realizacji, zamykania projektu i rozliczania się z pracy.
1. Wprowadzenie do metodyki zarządzania projektami 10 godz.
metodyka zarządzania projektami i profesja Project Managera na świecie * podejście procesowe i projektowe * najsłynniejsze rozwiązania: PRINCE 2, PMI, IPMA, Kepner-Tregoe * kontekst projektu * wpływy i nastawienie * aspekty społeczne * projekt jako zmiana psychologiczna przestrzeń projektu i zmiany w organizacji * konflikt struktury organizacyjnej * stakeholders * wybór projektów do pracy warsztatowej
2. Project Definition Workshop moderowana sesja definicji 10 godz.
Project Definition Workshop warsztaty definicji projektu: zarządzanie wymaganiami i zakresem projektu * zaawansowane definiowanie celów * struktura logiczna projektu
3. Warsztaty planistyczne, realizacja i zamknięcie projektu 20 godz.
WBS (Work Breakdown Structure) * dekompozycja projektu na produkty i zadania * PID (Project Initiation Document) * estymacje parametrów projektu * metoda PERT (Program Evaluation and Review Technique) * metoda CPM (Critical Path Method) * GANTT * optymalizacja harmonogramu skracanie czasu trwania projektu * metoda Critical Chain * zarządzanie kamieniami milowymi i skuteczne raportowanie * zarządzanie wąskimi gardłami projektu * skuteczne monitorowanie i reagowanie na odchylenia w realizacji projektu * zarządzanie zmianą w harmonogramie i w wymaganiach * formalne i nieformalne zamykanie projektu
II. NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE W PROJECT MANAGEMENT
Trzy kolejne spotkania z ekspertami dziedzinowymi to spotkania z wiedzą o ryzyku, zarządzaniu budżetem i finansami projektu oraz o korzystaniu z narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie projektem i portfelem projektów.
1. Efektywne zarządzanie ryzykiem projektu 20 godz.
metody identyfikacji obszarów ryzyka oraz pomiar ich wpływu na projekt * nowoczesne metody analizy i zarządzania ryzykiem projektu * proces identyfikacji ryzyka w ujęciu ilościowym i jakościowym * ocena i ranking ryzyka w ujęciu jego wagi oraz kategorii * struktury decyzyjne do rozwiązywania problemów w niepewnym otoczeniu biznesowym
2. Wspomaganie zarządzania przy użyciu MS Project 20 godz.
warsztaty MS Project zarządzanie projektem na zasobach, narzędzia kontroli realizacji, Earned Value * zarządzanie wieloma projektami * koordynacja zasobów organizacji * publikowanie i komunikowanie harmonogramu * symulacje projektów
3. Budżetowanie i aspekty finansowe projektu 20 godz.
koncepcja systemu budżetowania w przedsiębiorstwie realizującym projekty i produkty jednostkowe * mapa budżetowania * budżety parametryczne * dobór parametrów (założeń i standardów) budżetowych * budżet bazowy i budżety elastyczne * zasady klasyfikowania przychodów, kosztów i wyników finansowych w projekcie * rachunek marż pokrycia w zarządzaniu rentownością projektów * zasady raportowania finansowego projektu
III. PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA I UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKIE
Bez miękkich umiejętności menedżerskich zastosowanie nowych metod byłoby niezmiernie trudne. Umiejętności, które wyćwiczysz pod okiem psychologów, mediatorów i trenerów komunikacji, zwiększą Twoje możliwości interpersonalne. Dowiesz się również, w jaki sposób nową wiedzę i umiejętności stosować w Twojej organizacji.
1. Zaawansowana komunikacja w projektach 20 godz.
wprowadzenie do zasad skutecznej komunikacji * komunikacja celów, zadań i relacji * komunikacja interpersonalna * systemy, w jakich się komunikujemy * komunikacja w zespole zadaniowym zorientowanym na cel * mechanizmy wywierania wpływu w komunikacji * wykorzystanie narzędzi komunikacji w negocjacjach
2. Budowanie wydajnego zespołu i zarządzanie zespołem 20 godz.
zasady konstruowania zespołu * psychologiczna sfera życia zespołu, procesy grupowe, fazy życia zespołu * role zespołowe * style zarządzania zespołem * charyzmatyczny lider * grupowe gry symulacyjne moderowane przez trenerów * synergia w zespole projektowym * zarządzanie zmianą w zespole
3. Psychologia motywacji, negocjacje, zarządzanie konfliktem i delegowanie 20 godz.
motywacja i motywowanie * modele motywowania i struktury motywacji * mediacja i negocjacje podstawowe założenia i narzędzia * kategorie konfliktów * zasady postępowania w sytuacji konfliktowej * obiekcje w pracy menedżera i radzenie sobie z obiekcjami * delegowanie zadań i odpowiedzialności
4. Kompetencje Project Managera w kontekście organizacji 20 godz.
definiowanie kompetencji * kompetencje organizacji projektowej * model dojrzałości organizacji projektowej * budowanie systemu zarządzania projektami w organizacji * kompetencje PMa * przywództwo w zarządzaniu projektami * jak być Project Managerem? * zarządzanie własnymi kompetencjami
IV. KONSULTACJE 10 godz.
miesiące nauki 9
liczba godzin 190
liczba zjazdów 10
liczba godzin dodatkowych szkoleń 8-20