Studia Podyplomowe - Zarządzanie Oświatą

Więcej informacji

Studia Podyplomowe - Zarządzanie Oświatą

  • Cele Zarządzanie w oświacie należy rozumieć jako inspirowanie ludzi oraz kierowanie nimi. Kompetentny w tym względzie kierownik (dyrektor) powinien potrafić wyrażać i wzbudzać entuzjazm dla wspólnej wizji i celów; podejmować się przewodzenia, bez względu na zajmowane stanowisko; kierować pracą innych, a głównie podwładnych, udzielając im rad i wskazówek, ale zarazem, nie zwalniając ich z odpowiedzialności za wyniki; służyć przykładem w możliwie każdej sytuacji. Kierownik placówki oświatowej musi, zatem być wirtuozem ludzkich dusz, mistrzem w ustanawianiu opartych na wzajemnym zaufaniu stosunków z podwładnymi i wykorzystywaniu tego emocjonalnego zestrojenia dla przekonywania ich do swoich decyzji. Kierownik taki musi być jednak twardy, ale nie może to być utożsamiane z oziębłością i niewrażliwością zabijającą duszę zespołu. Najlepszymi będą ci kierownicy (dyrektorzy), którzy potrafią pogodzić zdecydowany styl kierowania z tzw. „ludzkim” podejściem. Nie zawahają się zaopiekować tymi podwładnymi, którzy będą tego potrzebować, ale zarazem zachowają stanowczość, rzeczowość i asertywność. Będą pozytywnie nastawieni do podwładnych, traktując ich bezpośrednio, ciepło i życzliwie, okazując szczerze swoje emocje, a przez to zyskując ich zaufanie, poprzez bycie autentycznym. Istotą kierowania w oświacie musi, zatem być troska o ludzi. Specyfiką zarządzania w oświacie jest konieczność realizacji szczególnych, często bardzo trudnych i niezwykle odpowiedzialnych zadań, stąd też kierownik zarządzający oświatą musi niekiedy być bezwzględny i nieustępliwy. Podwładnym musi mówić także to, co mają robić, musi ich niekiedy nadzorować, aby wywiązywali się ze swoich obowiązków i egzekwować ich wykonanie, przedstawiając jasno konsekwencje zaniedbań. Nie zawsze jest to możliwe do osiągnięcia tylko perswazją czy dobrym słowem. Niekiedy trzeba także użyć władzy, żeby zmusić podwładnych do działania. Nie wolno się wówczas ich bać i tolerować cwaniactwa, lenistwa czy miernoty. Zarządzający oświatą musi umieć niekiedy powiedzieć stanowczo i zdecydowanie „nie”. Musi jasno informować podwładnych o swoich oczekiwaniach wobec nich, nie zasłaniając się wolą przełożonych wyższego szczebla. Cele edukacyjne studiów podyplomowych Zarządzanie oświatą zorientowane są na kształtowanie kompetencji wyróżniających osób zarządzających oświatą, poprzez przekazywanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności poprawnego porozumiewania się, wzmacniania motywacji własnej i współpracowników, kształtowanie otwartości na innowacje i elastyczność w podejmowaniu ryzyka, rozwijaniu wizji placówki (szkoły) i misji własnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem nabycia umiejętności przywódczych. Dobrze wykształceni menedżerowie oświaty - przywódcy, reprezentujący wysokie standardy etyki, wiedzy i kwalifikacji zawodowych są niezbędnym warunkiem rozwoju gospodarczego i stanowią podstawową wartość społeczną. Cele szczegółowe studiów to: zapoznanie słuchaczy z zasadami funkcjonowania szkoły w świetle współczesnych koncepcji zarządzania; uzmysłowienie słuchaczom istoty funkcjonowania placówek oświatowych w warunkach reformy administracji i systemu edukacji; zaznajomienie słuchaczy z problematyką prawidłowego ukierunkowania zmian organizacyjnych i metodycznych kształcenia - dostosowanych do bieżących i perspektywicznych potrzeb społeczno-ekonomicznych środowiska; umożliwienie słuchaczom opanowania metod i technik racjonalnego rozwiązywania problemów pedagogicznych, personalnych i ekonomicznych szkoły; wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędne do uczenia przedmiotu „Przedsiębiorczość”; uzyskanie uprawnień do nauczania wyżej wymienionego przedmiotu.
  • Profil słuchacza / wymogi Studia są adresowane w pierwszej kolejności do czynnych zawodowo nauczycieli oraz innych absolwentów uczelni wyższych, pracujących (lub zamierzających podjąć pracę) na stanowiskach związanych z kierowaniem ludźmi w szkołach oraz placówkach oświatowych oraz nauczających przedmiot „przedsiębiorczość”.
  • Szczegółowe informacje Studia Podyplomowe: Zarządzanie Oświatą

    KADRA DYDAKTYCZNA:

    Kadrę wykładowców i trenerów stanowią pracownicy naukowi Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa - wysokiej klasy specjaliści z zakresu teorii i praktyki przywództwa, zarządzania w sytuacjach trudnych, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich: Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Szczecińskiego, konsultanci i edukatorzy, praktycy z jednostek kierowniczych oświaty, ośrodków szkolących, dyrektorzy szkół i nauczyciele oraz wieloletni trenerzy psychopedagogicznych zajęć warsztatowych rozwijających umiejętności intra- i interpersonalne, myślenie innowacyjne i działania twórcze.
    KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
    Ukończenie studiów pozwoli na twórcze rozwijanie swoich zdolności i umiejętności kierowniczych a nawet przywódczych w celu bardziej efektywnego funkcjonowania w roli kierowników zarządzających w placówkach oświatowych. Absolwenci studiów wyróżniać się będą kompetencjami obejmującymi rzetelną wiedzę i umiejętności z zakresu psychospołecznych uwarunkowań kierowania zespołami ludzkimi w sytuacjach trudnych, psychologii społecznej, emocji i motywacji w kierowaniu. Znacząco udoskonalą swoje umiejętności w dziedzinie komunikowania społecznego, autoprezentacji oraz kreowania wizerunku własnego i placówki oświatowej. Wzbogacą swoje kwalifikacje menedżerskie, co pozwoli im na nowoczesne podejście do procesu zarządzania oświatą poprzez przewodzenie podległym pracownikom a nie tylko nakazywanie im. Ukształtowana podczas studiów świadomość odpowiedzialności prawnej, etycznej i społecznej związanej z kierowaniem zespołami ludzkimi w sytuacjach trudnych i ekstremalnych pozwoli im dołączyć do nielicznego jeszcze grona przywódców - menedżerów oświaty.

    DODATKOWE UPRAWNIENIA I CERTYFIKATY:
    •    kwalifikacje do nauczania przedmiotu „Przedsiębiorczość”,
    •    szkolenie okresowe z bhp dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami,
    •    warsztaty postępowań twórczych.


    SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
    Komunikowanie społeczne z elementami retoryki – 16 godzin:

    Wprowadzenie do teorii komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień retoryki i erystyki. Podstawowe wiadomości z teorii i kultury języka. Błędy językowe, przyczyny ich powstawania i sposoby likwidacji. Kultura żywego słowa. Przygotowanie i kompozycja wystąpienia słownego. Skuteczność i poprawność wygłaszanego przemówienia. Rytuał i sens dyskutowania. Metodyka przygotowania dyskusji i kierowania nią. Dyskusja na wybrany temat. Redagowanie tekstów. Style funkcjonalne. Analiza tekstów użytkowych autorstwa słuchaczy. Wystąpienia publiczne, ich specyfika i rodzaje: raport, wystąpienie konferencyjne, pokaz, instruktaż, dyskusja i dyskusja panelowa. Etapy przygotowania prezentacji, techniki dostosowania prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy. Wystąpienia publiczne od strony technicznej: sporządzanie i korzystanie z notatek, postawa mówiącego, gestykulacja i sposób poruszania się mówiącego, dobór i posługiwanie się sprzętem pomocniczym. Polska etyka językowa. Komunikacja i jej funkcje - znaczenie komunikacji we współczesnym społeczeństwie. Psychologiczne aspekty komunikacji. Podstawy porozumiewania się formułowanie i rozumienie wystąpień. Schematy procesów komunikacji - komunikacja werbalna i niewerbalna. Usprawnianie komunikacji- style komunikowania. Sprawna komunikacja a proces podejmowania decyzji. Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji. Public relations a sprawna komunikacja. Wykorzystanie sprawnej komunikacji w tworzeniu społeczeństwa "uczącego się". Znaczenie inteligencji emocjonalnej w procesie komunikacji.

    Podstawy działalności gospodarczej – 20 godziny:
    Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza na własny rachunek. Pojęcie prawa gospodarczego. Charakter stosunków prawnych powstających z związku z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz rodzaje norm prawnych odnoszących się do tych stosunków. Podstawowe pojęcia i zasady prawa gospodarczego. Formy organizacyjne działalności gospodarczej (rodzaje przedsiębiorców) - zasady tworzenia, rejestracja, stosunki wewnętrzne, zakres odpowiedzialności za zobowiązania. Prawne podstawy działalności banków. Umowy w obrocie gospodarczym ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych w praktyce bankowej. Zabezpieczenia wykonania umów. Windykacja należności z uwzględnieniem praktyki bankowej. Podejmowanie działalności gospodarczej: wymagania formalno - prawne dotyczące rejestracji i prowadzenia firmy. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej - klasyfikacja przedsiębiorstw. Instytucje stanowiące otoczenie przedsiębiorstwa (banki, instytucje finansowe, agencje, izby gospodarcze, targi, wystawy, giełdy towarowe, instytucje ubezpieczeniowe, transportu, łączności, jednostki samorządu terytorialnego). Struktura organizacyjna - jej wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Proces decyzyjny i funkcje zarządzania: planowanie, decydowanie, organizowanie, motywowanie, realizacja, kontrola. Konkurencja w gospodarce rynkowej. Zrzeszenia przedsiębiorstw. Formy organizacyjno-prawnych działalności gospodarczej. Korzystanie z ofert instytucji stanowiących otoczenie przedsiębiorstwa. Analiza powiązań przedsiębiorstwa z otoczeniem. Sporządzanie kalkulacji kosztowo-cenowych. Przeprowadzanie prostych rachunków ekonomicznych. Organizowanie pracy własnej i zespołów ludzkich.

    Podstawy ekonomii – 30 godzin:
    Wprowadzenie do ekonomii. Funkcjonowanie gospodarki - zależności pomiędzy strumieniami i zasobami. Wady PKB jako ogólnego miernika poziomu życia ludności oraz miary alternatywne. Determinanty dochodu narodowego - determinanty równowagi ekonomiczne. Wzrost i rozwój gospodarczy. Cykliczny rozwój gospodarki. Wpływ zjawisk inflacyjnych na funkcjonowanie gospodarki. Ekonomiczne funkcje państwa. Wprowadzenie do polityki pieniężno-kredytowej w gospodarce. Instrumenty polityki monetarnej. Budżet państwa. Polityka fiskalna w państwie. Wykorzystanie w ekonomii modelu IS-LM. Handel międzynarodowy - wybrane problemy. Proces gospodarowania. Podstawowe problemy wyboru ekonomicznego. Pieniądz - istota, powstanie i rozwój. Identyfikacja podstawowych powiązań pomiędzy podmiotami w gospodarce rynkowej. Systemy gospodarcze. Rynek i jego elementy. Rynkowy mechanizm kształtowania cen w gospodarce. Elastyczność popytu i podaży. Teoria wyboru konsumenta. Popyt konsumenta. Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Koszty działalności przedsiębiorstwa. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta w warunkach konkurencji doskonałej. Podstawy zachowania producenta w warunkach monopolu pełnego. Oligopol - konkurencja czy współpraca? Funkcjonowanie firm na rynku konkurencji monopolistycznej. Alternatywne teorie konkurencji i przedsiębiorstwa. Analiza rynku czynników produkcji - rynek pracy. Konkurencja niedoskonała na rynku pracy. Kapitał i ziemia jako czynniki produkcji. Rola banków w systemie gospodarki rynkowej. Funkcjonowanie i rola giełdy w gospodarce.

    Podstawy teorii organizacji i zarządzania – 20 godzin:
    Wprowadzenie do problematyki organizacji i zarządzania. Rozwój kierunków i koncepcji zarządzania. Istota organizacji i jej otoczenie. Planowanie jako funkcja zarządzania. Organizowanie jako funkcja zarządzania. Podstawowe zasady i narzędzia motywowania. Miejsce i rola kontroli w procesie zarządzania. Charakterystyka procesów podejmowania decyzji. Władza organizacyjna i przywództwo (style kierowania - style przywództwa). Wybrane problemy zarządzania zmianami we współczesnych organizacjach. Konflikty organizacyjne i sposoby ich rozwiązywania.

    Prawo pracy – 16 godzin:
    Pojęcie prawa jako zjawiska społecznego (teoria Ihevinga, Helsena, Duguita i Petrezickiego) oraz prawa pozytywnego. Prawo naturalne, moralność, selekcje pomiędzy nimi. Podstawowe systemy gospodarcze, tj. nakazowo rozdzielczy oraz rynkowy - oparty na popycie i podaży. Pojęcie prawa pracy i jego stosunek jako gałęzi, do prawa administracyjnego i karnego. Przepisy ogólne prawa pracy i cywilnego. Prawo rzeczowe. Zobowiązania. Cywilna ochrona środowiska. Spółki. Znajomość praw i obowiązków pracownika i pracodawcy na podstawie Kodeksu Pracy i innych źródeł prawa pracy. Interpretacja przepisów. Sporządzanie umowy o pracę. Znajomość innych umów cywilno-prawnych. Dostrzeganie różnic między podstawowymi formami płac oraz między wynagrodzeniem brutto i netto. Obliczanie składki na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. Planowanie indywidualnych działań na rzecz zabezpieczenia emerytalnego: lokaty, bezpieczeństwo lokat, akcje, obligacje, ryzyko. Analizowanie form opieki społecznej przysługującej bezrobotnym.

    Zagadnienia rynku pracy – 18 godzin:
    Rynek pracy - podmioty, konkurencja. Instytucje wspomagające proces poszukiwania pracy (instytucje doradztwa personalnego, urzędy pracy). Sposoby poszukiwania pracy. Rozmowa kwalifikacyjna - przygotowanie i sposób jej prowadzenia. Realne określenie własnych predyspozycji do wykonywania różnych zawodów i pracy. Zdobywanie informacji o możliwych - miejscach pracy (INTERNET). Sporządzenie dokumentacji związanej z przyjęciem do pracy. Przygotowanie i prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej. Autoprezentacja jako kandydata na pracownika. Sporządzanie podstawowych dokumentów dotyczących korespondencji w sprawach osobowych. Ustalanie elementów płacy - sporządzanie listy płac. Planowanie indywidualnego działania na rzecz zabezpieczenia emerytalnego (lokaty, bezpieczeństwo lokat, akcje, obligacje, ryzyko).

    Elementy finansów i rachunkowości – 24 godziny:
    Teoretyczne podstawy podejmowania decyzji finansowych w przedsiębiorstwie. Zewnętrzne uwarunkowania podejmowania decyzji finansowych w przedsiębiorstwie. Wpływ struktury pasywów na koszt kapitału. Dźwignia finansowa i operacyjna. Zarządzanie kapitałem obrotowym. Zarządzanie zapasami. Polityka kredytowania odbiorców. Zarządzanie gotówką w przedsiębiorstwie. Wprowadzenie do problematyki finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. System budżetowy i gospodarka budżetowa władzy publicznej. Wpływy publiczne. Podatek jako elementarne źródło dochodów publicznych. Wydatki publiczne. Finanse ubezpieczenia społecznego. Dług publiczny, równowaga budżetowa. Finanse samorządu terytorialnego.

    Elementy prawa oświatowego – 22 godziny:
    System prawa i oświaty. Administracja państwowa i samorządowa. Kodeks pracy. Karta nauczyciela. Umowy cywilno-prawne. Prawo finansowe i gospodarcze. Zamówienia publiczne. Działalność gospodarcza szkoły. Inne akty prawne związane z działalnością placówki oświatowej.

    Europejskie standardy edukacyjne – 14 godzin:
    Standardy programowe, osiągnięć, sposobności, wymagań. Przegląd instytucji krajowych formułujących standardy. Podstawy ustalania standardów zawodowych w Unii Europejskiej.

    Marketing w działalności oświatowej – 22 godziny:
    Marketing jako nauka, początki i rozwój marketingu. Działy marketingu i jego elementy pomocnicze. Ważniejsze metody badawcze w marketingu i ich charakterystyka. Pedagogika jako nauka o sprzedaży i reklamie. Ogólna charakterystyka systemów marketingowych, współczesne systemy marketingowe. Zasady, środki i zasięg działalności marketingowej. Zmiany przedmiotu badań marketingowych. Metodologia badań marketingowych. Etapy badań marketingowych- problemy badawcze i kryteria ich poprawności. Podstawowe techniki w zakresie skutecznego marketingu.

    Psychospołeczne uwarunkowania kierowania ludźmi w XXI wieku – 22 godziny:
    Przygotowanie i kształtowanie postaw kierowniczych w sytuacjach zawodowych. Podstawowe umiejętności kierownika – przywódcy. Psychospołeczne uwarunkowania kierowania ludźmi w sytuacjach trudnych. Najważniejsze cechy kierownika według pracowników. Przywództwo w pryzmacie kompetencji wyróżniających. Kierowanie, zarządzanie – harmonią rozwoju firm i organizacji. Proces modelowania jako źródło informacji o zachowaniach kierownika. Poziomy modelowania. Kierownik, lider a przywódca. Charakterystyka skali zachowań kierowniczych. Kierownik a menedżer. Umiejętności menedżera. Tworzenie powiązań między ludźmi. Współpraca. Rola menedżera w kierowaniu zespołem ludzkim. Kierowanie klubowe; kierowanie autorytarne; kierowanie zrównoważone; kierowanie zespołowe. Przywództwo transformacyjne. Rola kierownika w zarządzaniu firmą. Sztuka charyzmatycznego kierowania. Czynniki osiągania sukcesu.
    Warsztaty kreatywności i innowacyjności w zarządzaniu oświatą – 16 godzin:
    Teoretyczne podstawy myślenia i działania twórczego. Świadomość wartości i umiejętność wartościowania. Dialog egzystencjalny i egzystencjalna komunikacja w procesie kierowania. Cykl warsztatowy „Spotykamy”- wzbogacanie wiedzy o sobie i innych. Cykl warsztatowy „Tworzymy” – nowe spojrzenie na rzeczywistość. Cykl warsztatowy „Wybieramy”- świadomość wartości.

    Bezpieczeństwo i higiena pracy w zarządzaniu szkołą – 14 godzin:
    Regulacje prawne z zakresu prawa pracy. Identyfikacja, analiza i ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami. Organizacja i metody kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe. Analiza okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, chorób zawodowych- profilaktyka. Organizacja i metodyka szkolenia bhp. Zasady postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożenia; pierwsza pomoc. Skutki ekonomiczne niewłaściwych wa-runków pracy – świadczenia. Problemy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego.

    Elementy analizy ekonomicznej i systemu finansowego przedsiębiorstwa – 20 godzin:
    Przedmiot, zakres i funkcje analizy ekonomicznej. Sprawozdawczość, jako materiał źródłowy analizy ekonomicznej. Metoda porównań, odchyleń, kolejnych podstawień. Wskaźniki wykorzystywane w analizie ekonomicznej. Ocena efektów finansowych działalności gospodarczej. Analiza sytuacji majątkowej i finansowej. Analiza rentowności. Analiza kosztów własnych. Ocena efektów rzeczowych działalności gospodarczej. Analiza rozwoju przedsiębiorstwa. Prezentacja wyników analizy ekonomicznej. Elementy systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstwa: majątek przedsiębiorstwa i źródła jego finansowania. Przychody, koszty i ich klasyfikacja, wynik finansowy, podatek dochodowy i formy jego rozliczeń, podatek od towarów i usług. Charakterystyka sprawozdań finansowych. Efektywność gospodarowania majątkiem i zasobami ludzkimi: majątek trwały i obrotowy, zużycie majątku trwałego, inwestycje zasady organizacji pracy, wydajność pracy, wartościowanie pracy.

    Kierowanie instytucjami oświatowymi – 12 godzin:
    System oświatowy w Polsce historia i współczesność. System kierowania oświatą i jego funkcje. Znaczenie sprawnego systemu oświatowego we współczesnym społeczeństwie. Doskonalenie kierowania oświatą - jakość w systemie edukacji. Zarządzanie systemem oświaty w okresie transformacji ustrojowej. Wizja i misja szkoły we współczesnym systemie oświatowym. Reforma systemu oświaty sukcesy i porażki. Rola szkolnictwa wyższego w systemie oświatowym. Zagrożenia dla systemu oświaty w okresie zmian ustrojowych i kryzysu gospodarczego. Szkolnictwo niepaństwowe we współczesnym systemie oświaty.

    Konflikty i ich rozwiązywanie w zespole pracowniczym – 10 godzin:
    Istota i rodzaje konfliktów. Przyczyny powstawania konfliktów w środowiskach zorganizowanych. Błędne komunikowanie się w organizacji – zarodnikiem konfliktu. Konflikt interesów w zależności od perspektywy punktu widzenia stron konfliktu. Określenie sytuacji konfliktowej. Dynamika przebiegu konfliktu. Pozytywne i negatywne konsekwencje konfliktów. Sposoby rozwiązywania konfliktów i zapobieganie konfliktom. Metody i style kierowania konfliktami. Konflikt grupowy i jego przyczyny. Teoria rzeczywistego konfliktu grupowego. Teoria względnego niezaspokojenia i jej miejsce w konflikcie grupowym. Podstawowe potrzeby psychicznie czynnikiem konfliktogennym. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą odstraszania i jednostronnej deeskalacji. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą negocjacji i mediacji. Zarządzanie organizacją przez kierowanie konfliktem w zespole pracowniczym. Konflikt przedmiotem badań naukowych. Teoria gier konfliktowych i normatywne badanie konfliktów. Toksyczni ludzie w twoim życiu.

    Media w zarządzaniu oświatą – 12 godzin:
    Pojęcia, klasyfikacje i właściwości mediów w kierowaniu ludźmi. Funkcje mediów w promocji, edukacji i zarządzaniu oświatą. Media jako narzędzia rozwoju intelektualnego. Język i mechanizmy wyjaśniające oddziaływanie mediów. Ocena pedagogiczna środków przekazu (czasopism, filmów, programów telewizyjnych, programów multimedialnych, zasobów Internetu) Zagrożenia wychowawcze mediów. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem mediów: kształcenie multimedialne, nauczanie zdalne. Potrzeba i cele powszechnej edukacji medialnej. Edukacja medialna wobec zagrożeń cywilizacyjnych. Pedagogika medialna - podstawowe pojęcia, cele, zadania, kierunki rozwoju. Program edukacji medialnej, założenia, związki z innymi edukacjami. Pedagogika medialna - podstawowe pojęcia, cele, zadania, kierunki rozwoju. Możliwości i ograniczenia wykorzystania mediów w procesie zarządzania oświatą. Skutki wszechstronnego oddziaływania mass mediów na człowieka, próby ograniczeń. Stan badań w edukacji medialnej. Wizualizacja w procesie zarządzania. Program edukacji medialnej, założenia, związki z innymi edukacjami. Edukacja medialna na świecie. Zasady edukacji zintegrowanej. Język elektroniczny a język myśli, przegląd koncepcji. Problemy kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem komputera, idea Internetu i „globalna wioska”. Systemy operacyjne i pakiety użytkowe. Rola komputera jako narzędzia do tworzenia dokumentacji. Pozyskiwanie i wykorzystanie informacji do codziennej pracy dyrektora szkoły. Wyszukiwanie informacji w INTERNECIE i obsługa poczty elektronicznej. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy (ECDL).

    Metodyka nauczania przedsiębiorczości – 16 godzin:
    Formułowanie celów kształcenia przedmiotu „przedsiębiorczość”. Opanowanie metod nauczania przedsiębiorczości. Znajomość specyfiki metodologicznej w przedsiębiorczości. Tworzenie rozkładów i konspektów. Opanowanie technik testowania. Elementy badania wyników nauczania i postępu dydaktycznego. Ocena efektywności pracy własnej. Znajomość elementów autoedukacji i nauczania programowanego. Program nauczania. Cele ogólne i operacyjne. Plan dydaktyczno-wychowawczy. Wymagania programowe. Obudowa dydaktyczna programu. Metody aktywizujące: gry dydaktyczne, metaplan, mapa pojęciowa, metoda sytuacyjna, dyskusja panelowa, gry symulacyjne. Metoda projektów: planowanie pracy metodą projektów, zadania nauczyciela, prezentacja, ocena projektu. Sprawdzanie osiągnięć uczniów.

    Organizacja pracy pedagogicznej – 12 godzin:
    Reforma systemu oświaty w aspekcie pracy pedagogicznej. Pojęcie szczególnej roli jakości pracy szkoły. Organizacja pracy rady pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego. Motywowanie i inspirowanie w kierunku innowacji pedagogicznych i organizacyjnych. Podstawowe zasady i narzędzia motywowania. Metody badań i pomiaru efektów dydaktycznych szkoły (jakości pracy szkoły). Rozwój kierunków i koncepcji organizacji pracy rady pedagogicznej. Istota planowania pracy i jej otoczenie. Umiejętności interpersonalne w zakresie pracy z radą pedagogiczną. Wybrane problemy organizacji pracy pedagogicznej we współczesnych placówkach oświatowych. Konflikty organizacyjne i sposoby ich rozwiązywania. Budowa i analiza systemu oceny jakości. Problemy jakości w edukacji. Miejsce i rola kontroli w procesie zarządzania. Praktyczne kształtowanie umiejętności w zakresie wybranych aspektów organizacji pracy pedagogicznej.

    Seminarium dyplomowe – 6 godzin:
    Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.

    Zagrożenia psychospołeczne w zarządzaniu oświatą – 18 godzin:
    Pojęcie, charakterystyka i klasyfikacje zagrożeń psychospołecznych. Stres i przeciwdziałanie stresowi w procesie kierowania. Depresja – choroba cywilizacyjna XXI wieku. Mobbing w firmie i jego konsekwencje w kierowaniu. Syndrom wypalenia zawodowego. Formy i przejawy agresji w procesie zarządzania oświatą. Stereotypy i uprzedzenia jako bariery skutecznego zarządzania i kierowania. Integracja zespołu jako profilaktyka zagrożeń psychospołecznych w kierowaniu. Metody i formy zapobiegania negatywnym zjawiskom psychospołecznym w procesie zarządzania oświatą.

    WARUNKI PRZYJĘCIA:
    1.    O przyjęcie na studia podyplomowe „Zarządzanie oświatą” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
    2.    Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
    3.    Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
    4.    Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
    •    oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    •    wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
    •    2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie

Więcej informacji

Inne informacje związane z administracja w edukacji

  • Studia Podyplomowe-Menedżer Oświaty

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Organizacja i zarządzanie oświatą

  • Centrum: WWSSE-Wielkopolska Wyższa Szkoła Społeczno Ekonomiczna w Środzie Wielkopolskiej
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Edukacja Elementarna i Informatyka

  • Centrum: WSKiZ-Wyższa Szkoła Kominikacji i Zarządzania w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z wychowaniem fizycznym - studia stacjonarne

  • Centrum: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna - studia niestacjonarne

  • Centrum: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Edukacja Techniczno-Informatyczna

  • Centrum: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne

  • Centrum: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
  • Więcej informacji