Studia Podyplomowe - Zarządzanie i Organizacja Firmy-Aspekty Ekonomiczne

Więcej informacji

Studia Podyplomowe - Zarządzanie i Organizacja Firmy-Aspekty Ekonomiczne

  • Cele Studia te dostarczają słuchaczom zarówno głęboką wiedzę specjalistyczną jak i rozwijają użyteczne umiejętności wykorzystywania nowoczesnych metod i narzędzi z zakresu organizacji i zarządzania w codziennej praktyce działania firmy. Mają one bowiem na celu nie tylko zapoznanie słuchaczy z najnowszymi osiągnięciami i koncepcjami organizacji i zarządzania, lecz przede wszystkim są ukierunkowane na kształcenie i rozwijanie umiejętności praktycznych, koniecznych w pracy współczesnego menedżera. Treści programowe akcentują znaczenie aspektów ekonomicznych w efektywnym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Zapoznają uczestników z szerokim wachlarzem różnorodnych metod, technik i narzędzi pozwalających skutecznie zarządzać nowoczesną firmą i budować jej przewagę konkurencyjną na rynku.
  • Profil słuchacza / wymogi Studia są adresowane do obecnej i przyszłej kadry zarządzającej, samodzielnych przedsiębiorców, osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą, a także wszystkich, którzy pragną rozwijać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności praktyczne w zakresie organizacji i zarządzania firmy.
  • Szczegółowe informacje Zarządzanie i Organizacja Firmy- Aspekty Ekonomiczne

    PROGRAM SZCZEGÓŁOWY STUDIÓW
    1.    Wprowadzenie: firma jako system funkcjonujący w  zmiennym otoczeniu (16 godzin)
    •    Przedsiębiorca a menedżer – ich role i relacje. Kluczowe umiejętności i zdolności kierownicze.           Przedsiębiorczość i przedsiębiorczość organizacyjna – proces uruchomienia działalności                   gospodarczej a wzbudzanie przedsiębiorczości
          w firmie.
    •    Wykorzystanie współczesnych modeli ekonomicznych do analizy zachowań przedsiębiorstw.           Koncepcje przedsiębiorstw menedżerskich i behawiorystyczne. Efektywna skala działalności:           podejście konwencjonalne a podejście oparte na teorii kosztów transakcyjnych.
    •    Materialne i niematerialne podstawy funkcjonowania organizacji. Zasoby, potencjał i kapitał           organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania i zasady               funkcjonowania.

    2.    Proces uruchomienia działalności gospodarczej (24 godzin)
    •    Przesłanki podjęcia działalności gospodarczej. Infrastruktura założycielska.
    •    Uwarunkowania otoczenia: środowisko naturalne, społeczne, technologiczne
          i ekonomiczne. Bariery wejścia.
    •    Prawno-organizacyjne i własnościowe formy działania zorganizowanego – ich konsekwencje           ekonomiczne.

    3.    Organizowanie w nowoczesnym przedsiębiorstwie (25 godzin)
    •    Materialne i niematerialne podstawy funkcjonowania organizacji. Zasoby, majątek, potencjał i       kapitał organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania,                   zasady i współzależności.
    •    Projektowanie i grupowanie stanowisk pracy. Korzyści i zagrożenia specjalizacji. Koordynacja           działalności, mechanizmy koordynacji. Struktura organizacyjna: pojęcie, funkcje, kryteria                   oceny. Ewolucja struktur organizacyjnych – struktury organiczne, organizacje sieciowe.                   Struktury tradycyjne a struktury organiczne: ich wady i zalety.
    •    Praca zespołowa jako nowoczesna forma organizacji pracy. Budowanie skutecznych zespołów.
    •    Projektowanie i przekształcanie firmy. Kierowanie procesem przemian organizacyjnych.

    4.    Zarządzanie jako podsystem firmy (33 godziny)
    •    Podstawowe funkcje i zasady zarządzania.
    •    Planowanie i podejmowanie decyzji. Metody i techniki decyzyjne. Rozwiązywanie problemów.           Proces podejmowania decyzji. Rodzaje planów, planowanie operacyjne, taktyczne i                       strategiczne.
    •    Analiza strategiczna jako podstawa procesu formułowania strategii firmy. Rodzaje strategii.           Strategie konkurencji – budowanie przewagi konkurencyjnej firmy.
    •    Nowoczesne metody i techniki zarządzania: zarządzanie przez cele, benchmarking,                       zarządzanie zmianą, twórczością i konfliktami, outsourcing, zarządzanie jakością, zarządzanie       przedsiębiorcze.

    5.   Przywodzenie i motywowanie jako kluczowe czynniki sukcesu współczesnego                                   przedsiębiorstwa (34 godziny)
    •    Władza i wpływ społeczny, źródła władzy organizacyjnej. Przywództwo – typy przywództwa.
    •    Style kierowania – podejście tradycyjne a podejście sytuacyjne.
    •    Uwarunkowania przebiegu procesów motywacyjnych.
    •    Proces motywacji. Rodzaje motywacji. Przegląd teorii i modeli motywacji.
    •    Motywacyjny charakter partycypacji pracowniczej.
    •    Wzmocnienie pozytywne pracowników jako nowoczesna technika motywacyjna.
    •    Efektywne komunikowanie się jako podstawa motywacji. Komunikacja interpersonalna, proces       i formy, sieci komunikacji w organizacji.
    •    Systemowe spojrzenie na motywację. Model motywowania pracowników w XXI wieku.

    6.     Zarządzanie kapitałem intelektualnym firmy (24 godziny)
    •    Identyfikacja pojęcia. Struktura kapitału intelektualnego firmy: kapitał ludzki, strukturalny (wewnętrzny i zewnętrzny)  i społeczny.
    •    Wiedza jako zasób organizacyjny. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą
          w firmie.
    •    Wykorzystanie i rozwój kapitału intelektualnego. Pomiar kapitału intelektualnego firmy.
    •    Czynniki oddziałujące na efektywność wykorzystania kapitału intelektualnego
          w firmie. Organizacje oparte na wiedzy.

    7.    Organizacja procesów personalnych (24 godziny)
    •    Istota, cele, podstawowe elementy procesów personalnych. Organizacja funkcji personalnej w       firmie.
    •    Elastyczności zasobów personalnych firmy. Elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
    •    Planowanie personelu. Optymalizacja poziomu i stanu zatrudnienia. Metody ilościowe i                   jakościowe planowania zatrudnienia.
    •    Zatrudnialność pracowników – rozwój zatrudnialności jako czynniki wzrostu elastyczności               personelu.
    •    Ocenianie, rodzaje ocen. Budowa systemu systemy oceny okresowej w firmie.
    •    Rozwój i doskonalenie zawodowe pracowników. Praktyczne metody rozwoju zawodowego           pracowników oraz doskonalenia jakości zasobów ludzkich firmy.

                                                                                              

     
Więcej informacji

Inne informacje związane z zarządzanie firmą