Studia Podyplomowe - Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Szczegółowe informacjeWczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Studia kwalifikacyjne, nadające nową specjalność, których ukończenie (zgodnie Ustawą o Systemie Oświaty oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci -Dz. U. z dnia 25 kwietnia 2005 r.) daje nauczycielom z przygotowaniem pedagogicznym kwalifikacje do diagnozy i wsparcia rozwoju dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do 6 roku życia w: przedszkolach, szkołach podstawowych (w tym w specjalnych), w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, (w tym w poradniach specjalistycznych).
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym, studia przygotowują także do form współpracy z rodziną dziecka.
Program studiów jest realizowany przeważnie w formie ćwiczeń opartych na metodach aktywnych.
Słuchaczami mogą być: absolwenci uczelni wyższych (kierunków humanistycznych, w tym głównie pedagogiki) z przygotowaniem pedagogicznym oraz nauczyciele, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych".
Czas trwania: 3 semestry — 350 godzin.
Pierwszą edycję studiów planujemy uruchomić w październiku 2009 r. Liczba miejsc ograniczona.
Przedmioty:
Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej małego dziecka
Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej małego dziecka
Diagnoza psychologiczna zaburzeń rozwojowych dziecka do 6 r. ż.
Diagnoza pedagogiczna zaburzeń rozwojowych dziecka do 6 r. ż.
Wspomaganie rozwoju w zakresie:
a) motoryki dziecka
b) stymulacji polisensorycznej
c) rozwoju mowy i języka
d) usprawniania orientacji przestrzennej i widzenia
e) usprawniania słuchu
f) funkcjonowania w środowisku
g) rozwoju emocjonalnego
Metodyka pracy z rodziną małego dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi
Planowanie pracy terapeutycznej
Polski system opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym
Osobowość nauczyciela terapeuty