Są to studia o nowatorskiej koncepcji kształcenia przy stałej współpracy i partnerstwie z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, oraz ze Strażą Miejską Miasta Krakowa z kształtowania i rozwijania świadomości „Szkolnych koordynatorów do spraw bezpieczeństwa“ by nie tylko potrafili szybko i trafnie przewidywać różnorodne zagrożenia, ale także określić je i aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w środowisku szkolnym. Umiejętności powyższe kształtowane będą dodatkowo w ramach praktyk zawodowych w Komendzie (Oddziałach) Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, oraz Straży Miejskiej (Oddziałach) Miasta Krakowa. W ramach praktyk zawodowych studenci będą uczestniczyć i współtworzyć projekty dydaktyczno-wychowawcze o charakterze profilaktycznym w aspekcie bezpieczeństwa szkolnego i lokalnego.
Od osób skierowanych na studia wymagane będzie posiadanie niezbędnej wiedzy z zakresu przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa (ustawa o systemie oświaty, rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej o bezpieczeństwie i higienie pracy w szkołach i placówkach oświatowych, itp.). Osoby te winny wykazywać gotowość do doskonalenia swojej wiedz, posiadać umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych kontaktów i relacji międzyludzkich, a ponadto winny być obdarzone autorytetem i powszechnym zaufaniem w środowisku szkolnym zarówno współpracowników, jak i uczniów/wychowanków. Nauczyciele ci wskazane jest by byli osobami aktywnymi zawodowo i uczestniczący w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły czy placówki oświatowo-wychowawczej.
Podstawa prawna:
uchwała Rady Ministrów Nr 186/2006 z 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.
Lista przedmiotów:
1. Dialog i negocjacje w warunkach interwencji
2. Bezpieczeństwo i profilaktyka instytucji i placówek szkolnych
3. Podstawy prawne gwarantujące bezpieczeństwo młodzieży szkolnej
4. Zasady organizacji i przeprowadzenia ewakuacji w sytuacji zagrożenia
5. Patologie społeczne i ich profilaktyka
6. Organizacja i bezpieczeństwo imprez masowych
7. Analiza ryzyk i sposoby ich ubezpieczania
8. Podstawy ratownictwa przedmedycznego
9. Konsekwencje niewłaściwych zachowań w środowisku szkolnym
10. Zagrożenia cywilizacyjne XXI wieku
Liczba godzin ogółem: 270 (dwa semestry)
Podstawową formą zajęć są sesje zaoczne (soboty i niedziele)
Liczba semestrów: 2