Studia Podyplomowe - Socjoterapia z Elementami Profilaktyki Szkolnej
CeleCelem studiów jest wyposażenie absolwentów w wiadomości i umiejętności umożliwiające sprostaniu wymogom zawartym w „Rządowym programie poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych
Profil słuchacza / wymogiWarunek uczestnictwa: ukończone studia wyższe magisterskie lub wyższe zawodowe
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe: Socjoterapia z Elementami Profilaktyki Szkolnej
Studia przygotowują również do prowadzenia zajęć profilaktycznych metodami
aktywnymi w szkołach oraz grup socjoterapeutycznych, edukacyjno-rozwojowych dla dzieci i
młodzieży, a także do pełnienia funkcji socjoterapeuty-koordynatora ds. bezpieczeństwa w
placówce edukacyjnej1.
Program Studium oprócz wykładów, ćwiczeń obejmuje również trzy treningi oraz cztery
warsztaty realizowane m.in. przez wykwalifikowanych trenerów Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej.
Sylwetka absolwenta
Nabyte umiejętności podczas studiów to:
- diagnoza w ujęciu relacyjnym oraz terapia zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych;
- określanie potrzeb rozwojowych charakterystycznych dla danego okresu wiekowego;
- profilaktyka uzależnień (programy terapeutyczne, edukacyjne, środowiskowe )
- psychopedagogika małych grup;
- umiejętność nawiązywania kontaktu i budowania więzi interpersonalnych;
- planowania i organizowania sytuacji psychokorekcyjnych w trakcie spotkań grupowych;
- prowadzenia dziecięcych i młodzieżowych grup socjoterapeutycznych;
- diagnozowanie i przewidywanie zachowań agresywnych oraz umiejętność ich niwelowania;
-diagnozowanie sytuacji rodzinnej, szkolnej , rówieśniczej oraz społecznej ucznia;
- praca z rodziną dysfunkcyjną;
-wsparcie ucznia w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowych i problemów szkolnych
- własny rozwój swoich umiejętności prospołecznych.
REZULTATY
Rezultaty twarde: podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym
umożliwiających prowadzenie zajęć z zakresu socjoterapii, podwyższenie kwalifikacji
pracowników placówek kształcenia ustawicznego, praktycznego, doskonalenia
zawodowego, uzupełnienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli; poprawa jakości i
efektywności systemu kształcenia nauczycieli-socjoterapeutów;
Rezultaty miękkie: zwiększenie motywacji nauczycieli do kształcenia i doskonalenia
zawodowego w obliczu stale zmieniających się stosunków społeczno-gospodarczych i
wymagań wobec kadry nauczycielskiej, poprawa umiejętności komunikacyjnych,
zarządzania czasem, zwiększenia motywacji do dalszej pracy, zmniejszenie ryzyka
wypalenia zawodowego. Ponadto zwiększenie świadomości w zakresie korzyści płynących
z własnego dokształcania i doskonalenia zawodowego.
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
Psychologia rozwojowa
Podstawy socjoterapii i metodyki pracy socjoterapeutycznej
Podstawy prawa rodzinnego
Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Psychoterapia-współczesne trendy i kierunki
Praca z rodziną dysfunkcyjną (psychoterapia rodziny)
Organizacja czasu wolnego
Interwencja kryzysowa
Problematyka uzależnień wśród młodzieży
Podstawy psychologii klinicznej i psychopatologii rozwoju
Profilaktyka szkolna z elem. profilaktyki społecznej
Diagnoza i terapia pedagogiczna
Komunikacja interpersonalna ze sztuką negocjacji
Etyka zawodowa a wypalenie zawodowe
Trening zdolności twórczych
Warsztaty relaksacyjno- terapeutyczne
Projektowanie i ewaluacja autorskich programów: profilaktycznych, wychowawczych
Diagnoza i przeciwdziałanie agresji szkolnej
Warsztaty umiejętności wychowawczych
Trening interpersonalny