Cele- Zdobycie umiejętności potrzebnych do realizacji zadań związanych z resocjalizacją niedostosowanych społecznie dzieci i młodzieży. - Uzyskanie kwalifikacji do pracy w państwowych i środowiskowych instytucjach opieki społecznej. - Rozwijanie kompetencji metodycznej w zakresie pracy resocjalizacyjnej i profilaktyczno-wychowawczej. - Przygotowanie do pomagania osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym. - Kształcenie umiejętności interpersonalnych, niezbędnych do pracy z grupą. - Praktyczne umiejętności pomagania innym w sytuacjach kryzysowych. - Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach trudnych we wszelkich typach szkół oraz ośrodkach opiekuńczych i szkolno-wychowawczych.
Profil słuchacza / wymogiStudia podyplomowe adresowane są do osób z wykształceniem wyższym, posiadających przygotowanie pedagogiczne, które chcą poszerzyć własne kwalifikacje zawodowe poprzez zdobycie umiejętności z zakresu resocjalizacji instytucjonalnej i środowiskowej. Dają one uprawnienia i zasób wiedzy oraz umiejętności do pracy w stacjonarnych placówkach opiekuńczo - wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, szkołach i internatach, służbach mundurowych, sądach (kurator sądowy), wyspecjalizowanych agendach administracji rządowej i samorządowej, stowarzyszeniach i fundacjach, poradniach specjalistycznych, ośrodkach interwencji kryzysowej, ośrodkach socjoterapii w charakterze wychowawcy, pedagoga rodzinnego, wychowawcy ulicy czy socjoterapeuty.
Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej.
- Podstawy psychologii.
- Socjologiczne aspekty problemów społecznych.
- Metody i narzędzia diagnozowania.
- Wybrane zagadnienia systemu resocjalizacyjnego.
- Wybrane zagadnienia pomocy psychopedagogicznej jako interwencji kryzysowej.
- Praca z rodziną.
- Metodyka oddziaływania resocjalizacyjnego.
- Elementy prawa.
- Trening interpersonalny.
Oraz fakultatywnie:
- Trening zastępowania agresji ART.
- Pozyskiwanie środków z funduszy europejskich na działania związane z resocjalizacją.
Czas trwania
- 3 semestry,
- 350 godzin, w tym samokształcenie kierowane, praktyka pedagogiczna
Struktura
18 zjazdów weekendowych co 3-4 tygodnie; (sob, niedz. - 9.00 - 15.45) (w tym 1 zjazd 36-godzinny na trening interpersonalny)