CeleCelem studiów jest opanowanie warsztatu diagnostycznego (nowoczesne metody i techniki diagnostyczne, narzędzia diagnostyczne - ich konstrukcja i zastosowanie) oraz interwencyjno-terapeutycznego w obszarze pedagogiki i psychopedagogiki. Studia mają przygotować do samodzielnego rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych i do świadczenia usług prewencyjno-profilaktycznych na bazie profesjonalnej diagnozy.
Zadaniem studiów jest zapewnienie placówkom o charakterze dydaktyczno – wychowawczym i pomocowym kompetentnych pracowników – praktyków, w zakresie profesjonalnej diagnozy, interwencji i terapii psychopedagogicznej.
Profil słuchacza / wymogiAdresatami studiów są osoby, które uzyskały tytuł licencjata lub magistra: opiekunowie, wychowawcy (przedszkola, szkoły), pedagodzy szkolni - absolwenci wszystkich kierunków pedagogicznych; nauczyciele różnorodnych przedmiotów, instruktorzy pracujący z dziećmi i młodzieżą, pracownicy ośrodków pomocowych i ośrodków interwencji kryzysowej; pracownicy socjalni, kuratorzy społeczni i sądowi; animatorzy kultury; pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych; pracownicy świetlic szkolnych, środowiskowych, terapeutycznych czy socjoterapeutycznych, personel medyczny – pracujący z dziećmi i młodzieżą oraz wszyscy zainteresowani rodzice dzieci wykazujących problemy wychowawczo-dydaktyczne, posiadający tytuł licencjata lub magistra.
Szczegółowe informacjeWYDZIAŁ SOCJOLOGII I PEDAGOGIKI W OLSZTYNIE I WYDZIAŁ ZAMIEJSCOWY W KĘTRZYNIE
kierunek: Pedagogika
specjalność: Psychopedagogika – III semestry
Sylwetka absolwenta
Zamierzeniem studiów jest praktyczne przygotowanie słuchaczy (osób pracujących z dziećmi i młodzieżą) do samodzielnego rozpoznawania i oceniania problemowych zachowań uczniów/wychowanków oraz do zdobycia umiejętności profesjonalnej interwencji i wspierania uczniów/podopiecznych w sytuacjach zaburzeń zachowania, problemów dydaktycznych lub/i wychowawczych (umiejętność rozpoznawania i praktyczne radzenie sobie z uczniem/wychowankiem biernym, agresywnym, negatywistycznym, lękliwym, autodestrukcyjnym, nadpobudliwym, uzależnionym, współuzależnionym, z ofiarą przemocy, ofiarą sekt, z uczniem nieprzystosowanym społecznie, z uczniem/wychowankiem po przeżyciach traumatycznych, wykazującym zaburzenia emocjonalne i zaburzenia osobowości itp.).
Studia maja zapewnić pozyskanie umiejętności diagnostyczno-oceniających oraz interwencyjnych dla potrzeb praktyki pedagogicznej (współpraca z rodzicami lub/i prawnymi opiekunami, świetlice terapeutyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, praca szkolnego pedagoga itp.). Słuchacze mają zdobyć umiejętności współpracy z innymi ośrodkami diagnostyczno-interwencyjnymi (praca w sieci wsparcia).
Założenia organizacyjne studiów
Program obejmuje ogółem 380 godzin. Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu, w soboty i niedziele co dwa tygodnie.