Studia Podyplomowe - Przywództwo w Zarządzaniu

Więcej informacji

Studia Podyplomowe - Przywództwo w Zarządzaniu

  • Cele Termin „przywództwo” jest jednym z tych, który aktualnie, w okresie transformacji ustrojowej i przemian zachodzących w społeczeństwie, zdobywa coraz większą popularność. Przewodzenie jest zjawiskiem starszym od naszego gatunku. Prawie w każdej grupie, nie tylko ludzkiej, znajdowały się i ciągle są jednostki nadające ton, rytm funkcjonowania, będące jej liderem, przewodnikiem. Różne są oczywiście zasady wyłaniania tego naturalnego lidera. W odniesieniu do ludzi możemy przyjąć, że liderem jest najczęściej osoba najsilniejsza, nie koniecznie fizycznie, najbardziej akceptowana, taka, która wie, i za którą inni chcą i podążają. Najnowsze badania nad przywództwem ogniskują głównie wokół transformacyjnego, czyli charyzmatycznego podejścia do tej problematyki. Zwolennicy tego kierunku odwołują się do ludzkiego wnętrza, do wizji, energii tkwiącej w duszy człowieka. Wydaje się, że podejście takie może być najbardziej odpowiadające wyzwaniom wobec przywództwa w zarządzaniu pierwszej połowy XXI wieku. Okresu, którego specyfiką jest z jednej strony ogromny rozwój wiedzy ludzkiej, szybkość zmian i konieczność permanentnej aktualizacji tej wiedzy, a z drugiej, zagubienie jednostki we własnej cywilizacji, melancholia oraz nostalgia za codziennym, bliskim, ciepłym i bezpośrednim kontaktem z drugim człowiekiem. Przewodzenie w procesie zarządzania należy rozumieć jako inspirowanie ludzi oraz kierowanie nimi. Kompetentny w tym względzie kierownik powinien potrafić wyrażać i wzbudzać entuzjazm dla wspólnej wizji i celów; podejmować się przewodzenia, bez względu na zajmowane stanowisko; kierować pracą innych, a głównie podwładnych, udzielając im rad i wskazówek, ale zarazem, nie zwalniając ich z odpowiedzialności za wyniki; służyć przykładem w możliwie każdej sytuacji. Kierownik pretendujący do roli przywódcy musi, zatem być wirtuozem ludzkich dusz, mistrzem w ustanawianiu opartych na wzajemnym zaufaniu stosunków z podwładnymi i wykorzystywaniu tego emocjonalnego zestrojenia dla przekonywania ich do swoich decyzji. Kierownik taki musi być jednak twardy, ale nie może to być utożsamiane z oziębłością i niewrażliwością zabijającą duszę zespołu, jak i duszę każdego z pojedynczych pracowników. Przywódcami będą tylko ci kierownicy, którzy potrafią pogodzić zdecydowany styl kierowania z tzw. „ludzkim” podejściem. Nie zawahają się zaopiekować tymi podwładnymi, którzy będą tego potrzebować, ale zarazem zachowają stanowczość, rzeczowość i asertywność. Będą pozytywnie nastawieni do podwładnych, traktując ich bezpośrednio, ciepło i życzliwie, okazując szczerze swoje emocje, a przez to zyskując ich zaufanie, poprzez bycie autentycznym. Istotą przywództwa bezwzględnie musi, zatem być troska o ludzi. Specyfiką zarządzania jest konieczność realizacji szczególnych, często bardzo trudnych i niezwykle odpowiedzialnych zadań, stąd też kierownik pretendujący do miana przywódcy musi niekiedy być bezwzględny i nieustępliwy. Musi taki być, gdyż odpowiedzialny jest także za osobiste podejmowanie decyzji często zagrażających zdrowiu a nawet życiu innych ludzi. Podwładnym trzeba przecież mówić także to, co mają robić, trzeba ich niekiedy nadzorować, aby wywiązywali się ze swoich obowiązków i egzekwować ich wykonanie, przedstawiając jasno konsekwencje zaniedbań. Nie zawsze jest to możliwe do osiągnięcia tylko perswazją czy dobrym słowem. Niekiedy trzeba także użyć władzy, żeby zmusić podwładnych do działania. Nie wolno się wówczas ich bać i tolerować cwaniactwa, lenistwa czy miernoty. Zarządzający bezpieczeństwem, chcący być przywódcą musi umieć niekiedy powiedzieć stanowczo i zdecydowanie „nie”. Musi jasno informować podwładnych o swoich oczekiwaniach wobec nich, nie zasłaniając się wolą przełożonych wyższego szczebla. Jednakże tylko niekiedy, gdyż stała surowość i twardość nie są oznaką siły przywódcy, lecz raczej jego słabości. Wydaje się, że tezę Alana L. McGinnisa, iż do tego, aby być dobrym przywódcą, potrzeba tylko dwóch rzeczy: wnikliwej znajomości tego, co popycha ludzi do działania oraz ducha, który innych zarazi podnieceniem i energią, można z powodzeniem odnieść do wymiaru przywództwa w zarządzaniu, na miarę wyzwań przyszłości. W zarządzaniu łatwo jest popędzać ludzi przed sobą, w przewodzeniu powinno się ich natomiast pociągać za sobą. Różnica w podejściu jest w tym przypadku zasadnicza, mimo, że cel może być ten sam. Tym, co popycha nas do działania, co nadaje koloryt naszym myślom i czynom, co dodaje nam energii a niekiedy wręcz uskrzydla - są emocje. Dlatego też wyzwaniem wobec kierownika - przywódcy musi być mistrzostwo, wirtuozeria w zakresie ludzkich uczuć. Innymi słowy - nie będzie przywódcą, tak dzisiaj, jak i w najbliższej przyszłości, żaden kierownik, który nie posiądzie kompetencji emocjonalnych, nazywanych niekiedy kompetencjami wyróżniającymi. Kompetencji rozumianych jako te, które odróżniają najlepszych kierowników od przeciętnych. Są to, więc umiejętności potrzebne kierownikom wyznaczonym już na dane stanowisku, po to, aby znacząco wyróżniać się na tle innych, pod względem jakości i skuteczności kierowania. Cele edukacyjne studiów zorientowane są na kształtowanie kompetencji wyróżniających osób zarządzających firmą, poprzez przekazywanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności poprawnego porozumiewania się, wzmacniania motywacji własnej i współpracowników, kształtowanie otwartości na innowacje i elastyczność w podejmowaniu ryzyka, rozwijaniu wizji firmy i misji własnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem nabycia umiejętności przywódczych. Dobrze wykształceni menadżerowie - przywódcy, reprezentujący wysokie standardy etyki, wiedzy i kwalifikacji zawodowych są niezbędnym warunkiem rozwoju gospodarczego i stanowią podstawową wartość społeczną.
  • Profil słuchacza / wymogi Studia są adresowane w pierwszej kolejności do absolwentów wyższych uczelni, pracujących (lub zamierzających podjąć pracę) na stanowiskach związanych z kierowaniem ludźmi w firmach prywatnych, instytucjach i organach państwowych oraz samorządowych.
  • Szczegółowe informacje Studia Podyplomowe: Przywództwo w Zarządzaniu

    KADRA DYDAKTYCZNA:

    Zajęcia prowadzić będą wysokiej klasy specjaliści z zakresu teorii i praktyki przywództwa, zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich: Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Szczecińskiego, Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. Współprowadzącymi zajęcia praktyczne (ćwiczenia, warsztaty, gry decyzyjne) będą doświadczeni menadżerowie oraz wieloletni trenerzy psychopedagogicznych zajęć warsztatowych rozwijających umiejętności intra- i interpersonalne, myślenie innowacyjne i działania twórcze.

    KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
    Ukończenie studiów pozwoli na twórcze rozwijanie swoich zdolności i umiejętności przywódczych w celu bardziej efektywnego funkcjonowania w roli kierowników zarządzających w firmach, instytucjach oraz organach państwowych i samorządowych. Absolwenci studiów wyróżniać się będą kompetencjami obejmującymi rzetelną wiedzę i umiejętności z zakresu psychospołecznych uwarunkowań kierowania zespołami ludzkimi, psychologii społecznej, emocji i motywacji w kierowaniu. Znacząco udoskonalą swoje umiejętności w dziedzinie komunikowania społecznego, autoprezentacji oraz kreowania wizerunku własnego i firmy (zakładu pracy). Wzbogacą swoje kwalifikacje menedżerskie, co pozwoli im na nowoczesne podejście do procesu zarządzania poprzez przewodzenie podległym pracownikom a nie tylko nakazywanie im. Ukształtowana podczas studiów świadomość odpowiedzialności prawnej, etycznej i społecznej związanej z kierowaniem zespołami ludzkimi pozwoli im dołączyć do nielicznego jeszcze grona przywódców - menedżerów.

    SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:

    Autoprezentacja i marketing firmy (instytucji, zakładu pracy) – 10 godzin:
    Elementy własnego wizerunku. Mechanizmy wpływu społecznego związane z wizerunkiem własnym. Spirala sukcesy wg Eleri Sampson. Wizerunek widzialny kontra wizerunek pożądany. Wizerunek własny a kultura organizacji. Wizerunek rozwinięty. Potęga pierwszego wrażenia. Body Language. Strefy obronne. Autopromocja. Kompetencje, wiarygodność, opanowanie. Wykorzystanie strategii środków przekazu dla własnej kariery. Image.

    Media w zarządzaniu – 10 godzin:
    Pojęcia, klasyfikacje i właściwości mediów w kierowaniu ludźmi. Funkcje mediów w promocji, edukacji i zarządzaniu. Media jako narzędzia rozwoju intelektualnego. Język i mechanizmy wyjaśniające oddziaływanie mediów. Ocena pedagogiczna środków przekazu (czasopism, filmów, programów telewizyjnych, programów multimedialnych, zasobów Internetu) Zagrożenia wychowawcze mediów. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem mediów: kształcenie multimedialne, nauczanie zdalne. Potrzeba i cele powszechnej edukacji medialnej. Edukacja medialna wobec zagrożeń cywilizacyjnych. Pedagogika medialna - podstawowe pojęcia, cele, zadania, kierunki rozwoju. Program edukacji medialnej, założenia, związki z innymi edukacjami. Możliwości i ograniczenia wykorzystania mediów w procesie zarządzania. Skutki wszechstronnego oddziaływania mass mediów na człowieka, próby ograniczeń. Stan badań w edukacji medialnej. Wizualizacja w procesie zarządzania. Program edukacji medialnej, założenia, związki z innymi edukacjami. Edukacja medialna na świecie. Zasady edukacji zintegrowanej. Język elektroniczny a język myśli, przegląd koncepcji. Problemy kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem komputera, idea Internetu i „globalna wioska”.

    Osobowościowe i społeczne uwarunkowania przywództwa – 10 godzin:
    Pojęcie przywództwa. Warunki i zasady skutecznego przywództwa. Cechy przywódców działających zgodnie z zasadami. Zachowania przywódców. Przywództwo sytuacyjne. Nawiązanie porozumienia z członkami grupy. Formy komunikacji grupowej i organizacyjnej. Budowa skutecznego zespołu. Emanacja przywództwa. Mocne i słabe strony przywództwa. Wpływ wiedzy i doświadczenia na postępowanie z ludźmi. Główne sposoby podejścia do motywacji. Sposoby rozwiązywania problemów przez przywódcę. Zarządzanie przez delegowanie uprawnień. Czynniki decydujące o skuteczności przywództwa. Akceptacja przywódcy przez grupę. Błędy w przewodzeniu i rodzaje jego zwalczania. Doskonalenie organizacji i pracy zespołu. Społeczna odpowiedzialność przywódców.

    Przywództwo – zarys historyczny – 10 godzin:
    Fazy kształtowania się przywództwa. Wielcy dowódcy i ich dokonania epoki starożytnej. Szkoły rycerskie okresu średniowiecza. Wodzowie militarni XVI – XVIII wieku. Przywódcy wojskowi i świeccy w okresie poprzedzającym wojny światowe. Przywódcy w XX wieku. Przywódcy wielkich mocarstw światowych.

    Psychologia emocji i motywacji w zarządzaniu – 20 godzin:
    Emocje podstawowe. Pojęcie emocji modalnych. Emocja i motywacja jako system interpretacji. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, temperamentem a innymi pojęciami afektywnymi. Różnorodność afektów: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty, motywowanie. Dziedzina emocji i motywacji z perspektywy rozwojowej. Stałość i niestałość emocji. Funkcjonalne i dysfunkcjonalne znaczenie emocji i motywacji w zarządzaniu. Znaczenie procesów poznawczych w kierowaniu. Motywacja i samoregulacja. Samoświadomość i samoregulacja. Samokontrola w kierowaniu. Aspekty rozwoju emocjonalnego: ekspresja i wzbudzanie emocji. Doświadczanie i rozumienie emocji, relacji społecznych. Indywidualne różnice w zakresie emocji, wymiary osobowości a systemy emocjonalne.

    Psychologia społeczna w zarządzaniu – 20 godzin:
    Psychologia społeczna – przedmiot zainteresowania, podstawowe pojęcia, interdyscyplinarny charakter. Znaczenie dysonansu poznawczego dla potrzeby podtrzymania własnej samooceny. Poznanie społeczne z perspektywy zarządzania i rządzenia. Rola i znaczenie spostrzegania społecznego. Proces poznawania samych siebie. Wpływanie na zachowanie, znaczenie konformizmu. Podstawowe procesy grupowe. Wywieranie wpływu przez grupy. Znaczenie negocjacji. Atrakcyjność interpersonalna. Zachowania prospołeczne. Agresja. Uprzedzenia.

    Psychospołeczne uwarunkowania kierowania ludźmi w XXI wieku – 10 godzin:
    Przygotowanie i kształtowanie postaw kierowniczych w sytuacjach zawodowych. Podstawowe umiejętności kierownika – przywódcy. Psychospołeczne uwarunkowania kierowania ludźmi w sytuacjach trudnych. Najważniejsze cechy kierownika według pracowników. Przywództwo w pryzmacie kompetencji wyróżniających. Kierowanie, zarządzanie – harmonią rozwoju firm i organizacji. Proces modelowania jako źródło informacji o zachowaniach kierownika. Poziomy modelowania. Kierownik, lider a przywódca. Charakterystyka skali zachowań kierowniczych. Kierownik a menedżer. Umiejętności menedżera. Tworzenie powiązań między ludźmi. Współpraca. Rola menedżera w kierowaniu zespołem ludzkim. Kierowanie klubowe; kierowanie autorytarne; kierowanie zrównoważone; kierowanie zespołowe. Przywództwo transformacyjne. Rola kierownika w zarządzaniu firmą. Sztuka charyzmatycznego kierowania. Czynniki osiągania sukcesu.
     
    Komunikowanie społeczne z elementami retoryki – 10 godzin:
    Wprowadzenie do teorii komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień retoryki i erystyki. Podstawowe wiadomości z teorii i kultury języka. Błędy językowe, przyczyny ich powstawania i sposoby likwidacji. Kultura żywego słowa. Przygotowanie i kompozycja wystąpienia słownego. Skuteczność i poprawność wygłaszanego przemówienia. Rytuał i sens dyskutowania. Metodyka przygotowania dyskusji i kierowania nią. Dyskusja na wybrany temat. Redagowanie tekstów. Style funkcjonalne. Analiza tekstów użytkowych autorstwa słuchaczy. Wystąpienia publiczne, ich specyfika i rodzaje: raport, wystąpienie konferencyjne, pokaz, instruktaż, dyskusja i dyskusja panelowa. Etapy przygotowania prezentacji, techniki dostosowania prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy. Wystąpienia publiczne od strony technicznej: sporządzanie i korzystanie z notatek, postawa mówiącego, gestykulacja i sposób poruszania się mówiącego, dobór i posługiwanie się sprzętem pomocniczym. Polska etyka językowa.

    Teorie i klasyfikacje przywództwa – 10 godzin:
    Istota przywództwa. Podstawowe koncepcje przywództwa. Funkcje przywództwa. Style przywództwa. Przyszłość teorii przywództwa.

    Bezpieczeństwo i higiena pracy w zarządzaniu – 16 godzin:
    Regulacje prawne z zakresu prawa pracy. Identyfikacja, analiza i ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami. Organizacja i metody kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe. Analiza okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, chorób zawodowych- profilaktyka. Organizacja i metodyka szkolenia bhp. Zasady postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożenia; pierwsza pomoc. Skutki ekonomiczne niewłaściwych wa-runków pracy – świadczenia. Problemy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego.

    Zarządzanie w ekstremalnych sytuacjach zagrożeń i katastrof – 14 godzin:
    Warunki i zasady skutecznego kierowania zespołem w ekstremalnych sytuacjach. Istota kultury organizacji, elementy kultury organizacji, warunki skutecznego wykorzystania kultury organizacji w kierowaniu zespołem w sytuacjach zagrożeń i katastrof. Źródła i rodzaje władzy kierowniczej, władza a sprawne organizowanie pracy zespołu w sytuacjach ekstremalnych. Praktyczne metody użytkowania władzy kierowniczej, uwarunkowania władzy kierowniczej w sytuacjach kryzysowych. Pojęcie i znaczenie motywacji w sytuacjach ekstremalnych, teorie motywacji, czynniki motywacyjne, uwarunkowania skutecznej motywacji w sytuacjach zagrożeń. Kierowanie w sytuacjach katastrof przez cele, kierowanie w sytuacjach zagrożeń przez komunikację. Etyczna i społeczna problematyka kierowania, społeczna odpowiedzialność kierowników w procesie zarządzania.

    Kompetencje wyróżniające kierownika - przywódcy – 20 godzin:
    Budowa zespołu i zarządzanie zespołem. Kultura organizacji w kierowaniu zespołem pracowniczym. Efektywne sprawowanie władzy kierowniczej w zespole. Motywowanie do działań. Techniki motywacyjne. Przywództwo w organizacji. Komunikowanie się w organizacji. Cechy przywódców działających zgodnie z zasadami. Konflikty w organizacji. Negocjacje. Kierowanie twórczością w zespole. Angażowanie ludzi i rozwiązywanie problemów. Nawiązywanie porozumienia. Autorytet. Umiejętność wywierania wpływu na podległych pracowników. Dawanie przykładów. Budowanie związków – czy rozumiesz i czy ci zależy. Instruowanie. Reguła wzajemności. Zawiadywanie swoją kariera. Istota samooceny. Silne i słabe strony kierownika. Znaczenie talentu. Umiejętność wyrażania swojej opinii. Samokontrola. Panowanie nad gwałtownymi emocjami i impulsami. Poczucie bezradności. Samoświadomość i samokontrola w działaniu. Innowacyjność i umiejętność przystosowania się. Czynniki pobudzające do działania. Znaczenie ciągłego samodoskonalenia. Więzi, motywacje, ryzyko, zaangażowanie, inicjatywa i optymizm. Umiejętność postępowania z ludźmi. Znaczenie empatii. Kształtowanie innych. Wywieranie wpływu na podwładnych. Sztuka współpracy i pracy zespołowej.

    Konflikty i ich rozwiązywanie w zespole pracowniczym – 20 godzin:
    Istota i rodzaje konfliktów. Przyczyny powstawania konfliktów w środowiskach zorganizowanych. Błędne komunikowanie się w organizacji – zarodnikiem konfliktu. Konflikt interesów w zależności od perspektywy punktu widzenia stron konfliktu. Określenie sytuacji konfliktowej. Dynamika przebiegu konfliktu. Pozytywne i negatywne konsekwencje konfliktów. Sposoby rozwiązywania konfliktów i zapobieganie konfliktom. Metody i style kierowania konfliktami. Konflikt grupowy i jego przyczyny. Teoria rzeczywistego konfliktu grupowego. Teoria względnego niezaspokojenia i jej miejsce w konflikcie grupowym. Podstawowe potrzeby psychicznie czynnikiem konfliktogennym. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą odstraszania i jednostronnej deeskalacji. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą negocjacji i mediacji. Zarządzanie organizacją przez kierowanie konfliktem w zespole pracowniczym. Konflikt przedmiotem badań naukowych. Teoria gier konfliktowych i normatywne badanie konfliktów. Toksyczni ludzie w twoim życiu.

    Seminarium dyplomowe – 10 godzin:
    Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.

    Warsztaty kreatywności i innowacyjności w zarządzaniu – 20 godzin:
    Teoretyczne podstawy myślenia i działania twórczego. Świadomość wartości i umiejętność wartościowania. Dialog egzystencjalny i egzystencjalna komunikacja w procesie kierowania. Cykl warsztatowy „Spotykamy”- wzbogacanie wiedzy o sobie i innych. Cykl warsztatowy „Tworzymy” – nowe spojrzenie na rzeczywistość. Cykl warsztatowy „Wybieramy”- świadomość wartości.

    Zagrożenia psychospołeczne w zarządzaniu – 10 godzin:
    Pojęcie, charakterystyka i klasyfikacje zagrożeń psychospołecznych. Stres i przeciwdziałanie stresowi w procesie kierowania. Depresja – choroba cywilizacyjna XXI wieku. Mobbing w firmie i jego konsekwencje w kierowaniu. Syndrom wypalenia zawodowego. Formy i przejawy agresji w procesie zarządzania. Stereotypy i uprzedzenia jako bariery skutecznego zarządzania i kierowania. Integracja zespołu jako profilaktyka zagrożeń psychospołecznych w kierowaniu. Metody i formy zapobiegania negatywnym zjawiskom psychospołecznym w procesie zarządzania.

    WARUNKI PRZYJĘCIA:
    1.    O przyjęcie na studia podyplomowe „Przywództwo w zarządzaniu” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
    2.    Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
    3.    Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
    4.    Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
    •    oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    •    wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
    •    2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie

Więcej informacji

Inne informacje związane z socjologia

  • Socjoterapia i profilaktyka społeczna dzieci i młodzieży - studia podyplomowe (trzysemestralne)

  • Centrum: WSNS-Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
  • Więcej informacji
  • Doradztwo zawodowe - studia podyplomowe (trzysemestralne)

  • Centrum: WSNS-Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
  • Więcej informacji
  • Doradctwo Zwodowe - studia podyplomowe (dwustemestralne)

  • Centrum: WSNS-Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Socjologia Mediów i Rynku

  • Centrum: WSKiZ-Wyższa Szkoła Kominikacji i Zarządzania w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Socjologia Samorządu Terytorialnego

  • Centrum: WSKiZ-Wyższa Szkoła Kominikacji i Zarządzania w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Socjologia Turystyki i Rekreacji

  • Centrum: WSKiZ-Wyższa Szkoła Kominikacji i Zarządzania w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Socjologia Kultury

  • Centrum: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
  • Więcej informacji