CeleWspółcześnie zarówno w Polsce, jak i w całej Europie wszelkie dynamiczne zmiany wielu ścierających się wzajemnie opcji socjo-ekonomicznych, politycznych; tendencji centralistycznych i separatystycznych z drugiej strony; blaski i cienie globalizacji, takie jak wciąż narastające ekonomiczne rozwarstwienie społeczne, coraz szybciej znajdują upust w społecznym niezadowoleniu wyrażanym w sposób patologiczny i gwałtowny. Wobec wciąż mnożonych meandrów stanowionego prawa i jakże często medialnie widocznej bezradności organów bezpieczeństwa państwowego, społeczeństwo czuje się coraz bardziej zagrożone „ślepą i nieprzewidywalną” przemocą. Czuje się coraz częściej ofiarą, lub potencjalną ofiarą nagłego zagrożenia, które może nadejść „bez ostrzeżenia”. Tymczasem wybuch agresji jest poprzedzany wyraźnymi sygnałami. Sygnałami, które można dostrzec w porę i przewidzieć rychłe nadejście zagrożenia. Wszelkie środowiska społeczne i instytucje narażone są na wybuchy agresji i przemocy. W szkołach uczeń może terroryzować innych uczniów i nauczycieli, w zakładzie pracy zwolniony pracownik może wziąć na muszkę pracodawcę, w zakładzie karnym więźniowie mogą podnieść bunt, na dowolny organ administracji rządowej lub lokalnej może napaść grupa zdeterminowanych terrorystów. Studia te stawiają sobie za wyzwanie wyposażenie słuchaczy w kompetencje obserwowania i analizowania możliwości zagrożeń bezpośrednim wybuchem przemocy w różnych środowiskach (zwłaszcza w małej skali) oraz przewidywania ich w taki sposób, aby w ogóle nie dopuszczać do możliwości wybuchu, lub zdusić taki wybuch w zarodku, zanim w ogóle dojdzie do konfrontacji siłowej.
Profil słuchacza / wymogiStudia te są adresowane dla absolwentów wyższych uczelni (zwłaszcza do tych po ukończonych kierunkach: psychologia, socjologia, pedagogika, prawo, resocjalizacja) pracujących w instytucjach społecznych narażonych na patologie i wybuchy agresji: szkołach, zakładach wychowawczych, domach pomocy społecznej, itd. Także dla osób zajmujących się profesjonalnie ochroną i zarządzaniem ochroną w firmach prywatnych w urzędach oraz organach administracji państwowej. A więc zapraszamy do praktycznego dokształcania się i zdobywania kompetencji prewencyjnych: - pedagogów szkolnych, psychologów; - socjoterapeutów, pracowników socjalnych w domach pomocy społecznej, świetlicach terapeutycznych, schronisk dla kobiet – ofiar przemocy; - pracowników resocjalizacji, wychowawców i nauczycieli w zakładach wychowawczych, poprawczych, domów dziecka; - kuratorów, oficerów służb penitencjarnych i policjantów; - pracowników ochrony osób i mienia oraz osoby związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i reagowanie kryzysowym; - kadrę kierowniczą średniego i wyższego szczebla (np.: managerów ds. kadr); - wszystkich innych zainteresowanych liderów społeczności lokalnych.
KADRA DYDAKTYCZNA:
Kadrę dydaktyczną tworzą najlepsi specjaliści i eksperci z zakresu psychologii, socjologii, resocjalizacji, bezpieczeństwa, wywodzący się z Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa oraz spośród nauczycieli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i innych ośrodków akademickich oraz praktycy wywodzący się z instytucji związanych z resocjalizacją i bezpieczeństwem publicznym.
KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Absolwenci studiów podyplomowych Profilaktyka Przemocy zyskają w sposób następujący:
- będą wyposażeni w rzetelną wiedzę z zakresu psychologicznych i socjologicznych uwarunkowań agresji;
- posiądą kompetencje psychologicznego wywierania wpływu (sterowanie postawami, przełamywanie uprzedzeń), mediacji i negocjacji w konfliktach;
- nauczą się tego, jak zapobiegać zjawisku przemocy większości w środowiskach pracy i szkolnych (mobbingowi, bullyingowi);
- będą posiadać umiejętność przewidywania (dzięki wiedzy, doświadczeniu innych, a także intuicji) wybuchów przemocy ze strony pojedynczych osób i grup oraz nauczą się ufać swoim realnym możliwościom wygaszania takich zachowań zanim dojdzie do „punktu nieuniknionego wybuchu”;
- będą potrafić edukować innych w zakresie posiadanych przez siebie umiejętności przewidywania i zapobiegania przemocy np.: prowadzić kursy psychologicznych aspektów samoobrony dla kobiet;
- staną się specjalistami od analizowania środowiskowych „słabych punktów” narażonych na ataki.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Komunikacja społeczna i negocjacje – 14 godzin:
Rozumienie innych ludzi: zachowania niewerbalne (mimika i inne kanały niewerbalne), ukryte teorie osobowości. Atrybucja przyczyn zachowania innych, błędy atrybucji. Teorie komunikacji: nadawca-komunikat–odbiorca. Kierowanie wrażeniem – autoprezentacja. Asertywność w relacjach społecznych. Pułapki podejmowania decyzji grupowych. Dylemat więźnia. Strategie rywalizacji i współpracy. Stosowanie gróźb. Społeczne skutki komunikowania się. Wzorce w procesach mediacji, negocjacji. Strategia GRIT. Poszukiwanie rozwiązań integrujących.
Prawne aspekty profilaktyki przemocy i resocjalizacji – 6 godzin:
Podstawowe przepisy prawne regulujące kwestie profilaktyki, jej budowy i realizacji na różnych poziomach instytucji. Wybrane elementy prawa karnego i procesowego oraz postępowania wobec nieletnich (tj. grupy, do której najczęściej trafiają programy profilaktyczne w lokalnych społecznościach).
Psychologia agresji – 20 godzin:
Czym jest agresja? Wyjaśnienia biologiczne i socjobiologiczne, wyjaśnienia psychologiczne (teoria uczenia się, teoria frustracja-agresja), różnice indywidualne w agresji (różnice płciowe, osobowościowe), sytuacyjne uwarunkowania agresji (sygnały agresywne, ból i niewygoda, stresory środowiskowe). Sytuacje społeczne prowadzące do agresji. Przemoc w mediach a agresja.
Psychologiczne mechanizmy wywierania wpływu – 20 godzin:
Informacyjny wpływ społeczny – potrzeba bycia przekonywanym o tym, co słuszne. Konformizm. Postawy i zmiany postaw. Definicja i geneza postaw. Postawy a rozumienie świata społecznego. Wpływ postaw na zachowanie. Modyfikatory i moderatory zgodności postawy z zachowaniem. Uodparnianie na zmianę postawy. Mechanizmy modyfikacji postaw: teoria sądów społecznych, teorie perswazji. Wpływ tłumu i grup na zachowanie. Zjawisko rozproszenia odpowiedzialności w grupie. Posłuszeństwo wobec autorytetu. Uleganie prośbom – 4 strategie formułowania prośby. Teoria wpływu społecznego: teoria dynamiczna wpływu społecznego. Sugestia, perswazja, propaganda.
Psychopatologia przemocy seksualnej – 6 godzin:
Źródła i formy przemocy seksualnej (pojęcie agresji seksualnej i jej uwarunkowań psychologicznych oraz społecznych). Sado-masochizm (ujęcia kliniczne i potoczne, mechanizmy zadawania/czerpania przyjemności z cierpienia psychicznego lub fizycznego). Profilaktyka i terapia (zapobieganie agresji seksualnej i leczenie ofiar oraz sprawców przemocy seksualnej).
Profilaktyka przemocy w środowisku miejskim – 20 godzin:
Poczucie bezpieczeństwa w mieście. Agresja sportowa (pseudokibice), zamieszki, przestępczość gangów. Przemoc warunkowana etnicznie i politycznie. Sposoby przeciwdziałania przestępczości w środowisku miejskim: instytucjonalne metody przeciwdziałania przestępczości, wizje na rolę policji i straży miejskich, projektowanie bezpiecznego środowiska, rewitalizacja obszarów miejskich.
Profilaktyka przemocy w środowisku zakładów karnych – 14 godzin:
Specyfika problemów osadzonych i wychowawców/strażników w zakładach karnych. Przegląd zasadniczych problemów systemu resocjalizacji. Przemyty, ucieczki, bunty, samookaleczenia, przemoc wobec współwięźnia, przemoc seksualna oraz przeciwdziałanie tym zjawiskom. Kultura grypserska. Zasady działania strażnika/wychowawcy. Rola psychologów w wspomaganiu pracy strażników. Przemoc strażników wobec osadzonych. Rola twórczego wykorzystania czasu osadzonych. System programowanego oddziaływania. Mediacje w zakładach karnych. Zatrudnianie skazanych.
Samoobrona i obezwładnianie agresora – 16 godzin:
Miękkie aspekty skutecznej samoobrony: słuchanie przeciwnika, klejenie, struktura ciała, miękkość, oddech. Aplikacje Tai Chi Chuan do samoobrony: dźwignie, obalenia, uderzenia i kopnięcia. Uderzenia na niektóre punkty witalne (paraliżowanie). Wstęp do pchających dłoni. Dźwignie z obaleniem. Uderzenia z obaleniem. Uderzenia z dźwignią. Obalenia z obezwładnianiem i kajdankowaniem. Obrony przed nożem i kijem (pałką).
Wybrane zagadnienia patologii społecznych – 20 godzin:
Pojęcie i zakres patologii społecznej w kontekście zmiennych ustrojowych, podkulturowych i osobowościowych; przegląd wybranych teorii dewiacji; szczególna rola prawa i zagadnienie sprawiedliwości; terroryzm w kontekście "zderzenia cywilizacji". Zjawiska patologii indywidualnej i grupowej (alkoholizm, narkomania, przemoc, AIDS, autodestrukcja, patologia rodziny, bezrobocie); problematyka przestępczości (podstawowe pojęcia, kategorie i podziały, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki przestępczości nieletnich); patologia instytucji; koncepcje przeciwdziałania negatywnym zachowaniom i zjawiskom w życiu zbiorowym w zróżnicowaniach proponowanych przez teorie patologii społecznej i kryminologii.
Intuicja w służbie zapobiegania przemocy - trening – 6 godzin:
Rola intuicji – wiedza, doświadczenia. Trening spostrzegawczości. Modus operandi typowych sprawców przemocy (w rodzinie, gwałty, nękania, przemoc w miejscu pracy) Rola przewidywania. Wiedza o sygnałach spustowych agresji. Sygnały świadczące o: kłamstwie, manipulacji, chęci zdobycia zaufania ofiary. Typowe zachowania „drapieżcy czyhającego na ofiarę”. Sygnały zagrożenia – rola rozsądku. Wrażenia, poprzez które intuicja daje sygnał o zagrożeniu. Zbawienna rola strachu. Jak wystrzegać się banalizowania i racjonalizowania sygnałów intuicji?
Profilaktyka przemocy w rodzinie – 20 godzin:
Specyfika przemocy w rodzinie: wobec współmałżonka, wobec dziecka. Choroby psychiczne a przemoc rodzina. Rola alkoholizmu oraz innych patologii i uzależnień/współuzależnień w zjawisku przemocy domowej. Krzywdzenie i zaniedbywanie osób starszych. Analiza ról: ofiary i prześladowcy u członków rodziny (gra - Trójkąt Dramatyczny, itp.). Syndromy: wyuczonej bezradności i nadmiernej potrzeby kontroli w przemocy rodzinnej. Sposoby wspierania kryzysowego, terapii rodzinnej oraz zapobiegania przemocy/promowania zdrowia rodziny.
Profilaktyka przemocy w środowisku pracy – 20 godzin:
Mobbing, Bullying. Molestowanie seksualne w pracy (trzy typy). Przemoc osób zwalnianych (wobec szefów, współpracowników). Zawody i środowiska pracy szczególnie narażone na występowanie przemocy. Aspekty prewencyjne w procesie doboru kadry. Prewencja przemocy w instytucjach i firmach.
Profilaktyka przemocy w środowisku szkoły – 20 godzin:
Czynniki ryzyka przemocy w szkole: indywidualne, instytucjonalne, grupowe, rodzinne. Przemoc seksualna w szkole, kradzieże, gangi. Mobbing i outsiderzy. Percepcja sytuacji konfliktowej nauczyciel-uczeń, uczeń–uczeń. Pedagogiczno-psychologiczne podstawy oddziaływań interwencyjnych i prewencyjnych w szkole. Antyspołeczne subkultury młodzieżowe a przemoc grupowa. Rozwijanie interakcyjnych kompetencji nauczyciela. Miejsce profilaktyki przemocy w programach promujących zdrowie w szkołach.
Psychologia środowiskowa – determinanty przestępczości w środowisku miejskim – 20 godzin:
Patologie życia w środowisku miejskim: stres środowiskowy, zagęszczenie, stłoczenie, dezindywidualizacja, anonimowość, rozproszenie odpowiedzialności. Przestępczość w środowisku miejskim: wandalizm, przemoc. Kategorie przestępczości a obszary środowiska miejskiego. Badania rozkładu przestępczości, mapowanie przestępczości. Teorie przyczyn przestępczości w środowisku miejskim, teoria sposobności, teoria sąsiedztwa itp.
Radzenie sobie ze stresem, złością i neutralizacja agresji – 10 godzin:
Radzenie sobie ze stresem: relaksacja, strategie, sposoby szybkie i wolne, Radzenie sobie ze złością. Rozładowanie a samoświadomość, przeprosiny jako rozładowania gniewu, przebaczanie. Modelowanie nieagresywnych zachowań. Trening umiejętności komunikacyjnych i strategii rozwiązywania problemów. Rozwijanie empatii. Złość jako efekt nieumiejętności zachowań asertywnych.
Seminarium dyplomowe – 10 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.
Wstęp do psycho– i socjoterapii ofiar przemocy – 8 godzin:
Podstawowe zasady interwencji kryzysowej. Praca schronisk i grup wsparcia. Podstawowe zasady terapii grupowej. Terapia traumy. Postępowanie (pierwsza pomoc) w syndromie stresu pourazowego.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe „Pedagogika Bezpieczeństwa w zakresie: Profilaktyka Przemocy” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie