Cele- Przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. - Wyposażenie w umiejętności i wiedzę pozwalające na odpowiednie planowanie pracy zespołu klasowego. - Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie współpracy w zespole - Poznanie strategii pracy w klasie umożliwiających włączenie i aktywność dzieci niepełnosprawnych. - Zmiana postaw nauczycieli wobec miejsca i sposobu kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - Partnerska współpraca z rodzicami jako wyraz demokratyzacji stosunków w szkole. - Ocenianie zewnętrzne / standardy wymagań egzaminacyjnych, dostosowania. - Ocenianie wewnątrzszkolne.
Profil słuchacza / wymogiPedagodzy , psycholodzy, nauczyciele szkół i przedszkoli (integracyjnych i masowych, publicznych i niepublicznych).
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe: Pedagogika wspierająca
Obszary tematyczne
- Prawa osób niepełnosprawnych - równość szans.
- Podstawy neuropsychiatrii dziecięcej - elementy diagnostyki i terapii oraz farmakoterapii.
- Postawy społeczne a dotychczasowe kierunki kształcenia osób niepełnosprawnych.
- Zmiany programowo-organizacyjne w placówkach oświatowych. Współpraca szkoły ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
- Diagnoza psychologiczno-pedagogiczno-medyczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Strategie pracy w klasie.
- Nauczanie w grupie zróżnicowanej - od nauczania frontalnego na rzecz aktywnych form pracy.
- Partnerstwo w nauczaniu - współpraca pedagogiczna, planowanie pracy, podział ról w trakcie zajęć.
Czas trwania
- 200 godzin, 20 godzin samokształcenie kierowane w grupach wsparcia
- 2 semestry
Struktura
12 zjazdów weekendowych co 2 lub 3 tygodnie(sob., niedz.: 9.00 - 15.45)