Studia Podyplomowe - Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z socjoterapią
CelePrzemiany w Polsce, szczególnie duże bezrobocie, presja społeczna na odnoszenie sukcesów, stawia przed szkolnictwem nowe zadanie przygotowania młodzieży do radzenia sobie w sytuacjach stresowych w sposób konstruktywny, bez uciekania się do agresji, manipulacji, uzależnień. Celem studiów jest przede wszystkim przygotowanie do pracy wychowawczo–opiekuńczej w różnych instytucjach, z osobami w różnym wieku od dzieciństwa do starości. W czasie przemian społecznych nasilają się takie problemy jak: zagubienie, bezradność, niedostosowanie społeczne do zmieniających się warunków społeczno–ekonomicznych, dlatego też rola pracy wychowawczej i opiekuńczej wzrasta z jednej strony, a z drugiej wymaga nowych rozwiązań, których kierunki wskazują zajęcia na proponowanych studiach. Studia te przygotowują wychowawców, pedagogów, nauczycieli do sprostania nowym wymaganiom stawianym polskiej szkole. Zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym mają przede wszystkim przygotować uczniów, wychowanków do aktywnego, twórczego, akceptowanego społecznie sposobu funkcjonowania w grupie społecznej, zawodowej. W ostatnim czasie w polskich szkołach pojawiają się duże problemy z mobilizacją uczniów do nauki. Umiejętności dydaktyczne okazują się niewystarczające do rozwiązywania coraz trudniejszych problemów. Celem tych studiów jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności radzenia sobie z problemami wychowawczymi i kierowaniem grupą oraz przygotowanie do prowadzenia zajęć o charakterze socjoterapeutycznym i profilaktycznym.
Profil słuchacza / wymogiStudia kierowane są przede wszystkim do osób chcących pracować na stanowiskach pedagogów szkolnych, nauczycieli świetlic szkolnych i terapeutycznych, pracowników ośrodków terapeutycznych, poradni psychologiczno–pedagogicznych, burs i internatów szkolnych, ośrodków szkolno–wychowawczych, pracowników pogotowia opiekuńczego, domów pomocy społecznej, wychowawców w domu dziecka oraz do wszystkich nauczycieli wychowawców, wicedyrektorów ds. wychowawczo–opiekuńczych, kuratorów sądowych pragnących poszerzyć swoje kompetencje wychowawcze. Dają uprawnienia do pracy na stanowisku pedagoga szkolnego również w szkołach ponadgimnazjalnych. Dla pedagogów szkolnych, którzy ukończyli kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki opiekuńczo–wychowawczej, pedagogów z inną specjalizacją i psychologów istnieje możliwość indywidualnego programu nauki.
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z socjoterapią
KADRA DYDAKTYCZNA:
Zajęcia prowadzić będą wysokiej klasy specjaliści z zakresu psychologii wychowawczej, socjologii, pedagogiki, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich: Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, UAM w Poznaniu, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Współprowadzącymi zajęcia praktyczne będą doświadczeni trenerzy, terapeuci, profilaktycy, którzy, na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą. KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Studia przygotowują nauczycieli, wychowawców, opiekunów do profesjonalnego udzielania pomocy, koordynowania i planowania pracy wychowawczo–opiekuńczej w placówkach oświatowych. Wyposażą studentów w praktyczne umiejętności wychowawcze, społeczne, dostarczą rzetelnej wiedzy z zakresu wspomagania rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego dzieci i młodzieży. Zajęcia są nastawione w dużej części na praktyczne ćwiczenie umiejętności i rozwijanie własnej świadomości zawodowej. Nauczyciele wzbogacą swoje umiejętności i kompetencje społeczne, które pomogą im w sposób twórczy pracować z podopiecznymi i rozwiązywać konkretne problemy wychowawcze. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą nauczycielom, pedagogom na opracowywania własnych programów wychowawczych, profilaktycznych, psychoedukacyjnych.
DODATKOWE CERTYFIKATY:
• warsztaty postępowań twórczych.
• negocjacje w szkole
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Edukacja zdrowotna – 10 godzin:
Podstawowe pojęcia i teorie. Higiena psychiczna i fizyczna. Zdrowie somatyczne, psychiczne i społeczne. Psychosomatyka. Zdrowie dziewczyny/kobiety, chłopca/mężczyzny. Mobilizujące i demobilizujące czynniki stresu. Techniki radzenia sobie ze stresem w oparciu o NLP. Prezentacja sposobów pracy z młodzieżą w zakresie promocji zdrowia. Promocja zdrowia osób dorosłych.
Ekspresja i sztuka jako forma pracy z grupą – 20 godzin:
Rola sztuki w zaspakajaniu potrzeby samorealizacji. Sztuka jako czynnik wpierający rozwój emocjonalny i społeczny. Dziennikarstwo i reżyseria jako formy sztuki. Rozwijanie własnego potencjału. Arteterapia.
Podstawy prawne oddziaływań wychowawczych – opiekuńczych – 10 godzin:
Prawne możliwości oddziaływań opiekuńczych i wychowawczych. Prawa i obowiązki kadry pedagogicznej w zakresie udzielania szeroko rozumianej pomocy.
Psychologia rozwojowa i osobowości– 20 godzin:
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii osobowości. Różne koncepcje osobowości, typy osobowości. Struktury osobowości. Etapy kształtowania się osobowości. Związki między wychowaniem a osobowością i procesem socjalizacji. Kierowanie procesem wspierania rozwoju osobowości. Zaburzenia w rozwoju osobowości, możliwości pomocy szkoły i innych placówek oświatowych we wspieraniu prawidłowego rozwoju osobowości. Różnice indywidualne. Diagnozowanie typów osobowości. Potencjał osób z określonymi typami osobowości. Dostosowanie metod pracy do typów osobowości. Podstawowe pojęcia. Koncepcje rozwoju. Szczegółowe omówienie poszczególnych etapów rozwojowych pod kątem wychowania i wspierania rozwoju. Problemy wychowawcze na różnych etapach rozwoju od dzieciństwa do starości.
Psychologia społeczna – 20 godzin:
Podstawowe pojęcia. Rola grupy w rozwoju osobowości. Wpływ grupy na podejmowane decyzje i zachowania. Konformizm i nonkonformizm. Potencjał grupy w modelowaniu zachowań prospołecznych. Prawidłowości funkcjonowania grupy, jej dynamika. Teorie: atrybucji i UTO. Procesy spostrzegania swojego „ja”, innych i spostrzegania relacji interpersonalnych. Podejmowanie decyzji i zachowań w oparciu o procesy spostrzegania. Zaburzenia spostrzegania w wyniku nacisku społecznego.
Psychologia wychowawcza – 20 godzin:
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowawczej. Koncepcje wychowania. Cele wychowania. Związek między nauczaniem i wychowaniem, role nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia i wychowania. Proces uczenia się i zdobywania motywacji w najważniejszych ujęciach teoretycznych. Przebieg nauczania i wychowania w szkole. Trudności wychowawcze. Psychologia człowieka starego.
Trening asertywności – 10 godzin:
Podstawowe pojęcia. Diagnoza swoich mocnych i słabych stron w obszarach zachowań asertywnych. Modele zachowań interpersonalnych. Terytorium psychologiczne – jego obrona i poszanowanie terytorium innych osób. Podstawowe prawa i prawa uniwersalne. Zasady asertywnej odmowy. Funkcje emocji. Wyrażanie uczuć pozytywnych i tzw. negatywnych. Czterostopniowa skala wyrażania gniewu. Przekazywanie faktów i opinii – konstrukcja budowy i konsekwencje wynikające z zamiany opinii na fakt. Wyrażanie konstruktywnej krytyki i radzenie sobie z niekonstruktywną krytyką. Praca z monologiem wewnętrznym, wykorzystanie siły konstruktywnego monologu w kształtowaniu adekwatnej samooceny. Zachowania w relacjach z autorytetem. Wystąpienie publiczne. Komunikacja werbalna i niewerbalna w wystąpieniach publicznych. Specyfika nauki zachowań asertywnych młodych ludzi w różnych grupach wiekowych oraz osób z uzależnieniami i zachowaniami aspołecznymi.
Trening otwarcia – 10 godzin:
Zajęcia integracyjne. Różne formy zadań i ćwiczeń integracyjnych. Techniki socjoterapeutyczne w budowaniu prawidłowych relacji interpersonalnych. Modele kształtowania otwartości w relacjach społecznych i interpersonalnych.
Dynamika procesu grupowego – 20 godzin:
Podstawowe pojęcia. Fazy procesu grupowego. Rozpoznawanie procesu grupowego. Rola prowadzącego w różnych fazach pracy z grupą. Umiejętności niezbędne do wspierania procesu grupowego, konstruktywne radzenie sobie z konfliktem i oporem grupy. Poznawanie własnego systemu obranego w kontaktach z innymi członkami grupy. Role grupowe. Diagnozowanie potrzeb grupy. Współpraca w grupie, jej diagnozowanie i budowanie. Praca w oparciu o potencjał grupy. Modelowanie pracy grupowej. Dobór metod adekwatnie do fazy pracy grupy. Grupa socjoterapeutyczna jako bezpieczny teren do modelowania, kształtowania i korygowania zachowań prospołecznych.
Interwencja kryzysowa – 10 godzin:
Prawne możliwości interwencji w środowisko rodzinne przy niewydolności wychowawczej rodziny. Zasady pracy i interwencji w rodzinach z problemem alkoholowym i stosujących przemoc fizyczna, psychiczna i seksualną. Współpraca różnych środowisk i instytucji w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.
Komunikacja interpersonalna – 10 godzin:
Cele i znaczenie komunikacji w budowanie relacji. Informacyjny i relacyjny poziom komunikacji. Nieświadome i świadome akty komunikacji. Przebieg procesu komunikacji. Zaburzenia procesu komunikacji na poszczególnych etapach procesu komunikacji. Różne sposoby komunikacji w zależności od płci, dominującej modalności, osobowości. Komunikacja zamknięta i otwarta. Rozwiązywanie konfliktów i negocjacje jako techniki skutecznej komunikacji.
Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej – 20 godzin:
Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach oświatowych. Planowanie i organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w środowisku lokalnym. Diagnozowanie potrzeb wychowawczych i opiekuńczych. Zajęcia praktyczne w placówkach opiekuńczych różnego typu, pogłębianie rozumienia specyfiki zmian zachodzących wraz z wiekiem w psychofizycznej i społecznej kondycji człowieka, nabywanie umiejętności świadczenia usług ludziom starym.
Profilaktyka w wychowaniu – 10 godzin:
Podstawowe pojęcia z zakresu profilaktyki. Profilaktyka jako zapobieganie zaburzeniom w rozwoju fizycznym, społecznym, emocjonalnym, zdrowotnym i psychicznym. Planowanie pracy profilaktycznej w placówkach oświatowych. Prezentacja sposobów pracy profilaktycznej z młodzieżą w zakresie promowania postaw prospołecznych i prozdrowotynych. Budowanie programów profilaktycznych w placówkach oświatowych.
Specyfika pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania – 10 godzin:
Podstawowe pojęcia, rodzaje zaburzeń zachowania. Diagnostyka zaburzeń. Prezentacja metod pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania. Indywidualne i grupowe programy pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.
Techniki relaksacji – 10 godzin:
Czynniki sprzyjające relaksacji. Typy relaksacji. Relaksacja aktywna – praca z ciałem, ćwiczenia ruchowe. Ćwiczenia W. Sherborne w relaksacji. Nauka prawidłowego oddychania i ćwiczenia oddechowe. Wizualizacje. Muzykoterapia. Aromatoterapia. Znaczenie higieny psychicznej w relaksacji. Typy osobowości a dobór technik relaksacji. Umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych stanów emocjonalnych.
Terapia pedagogiczna – 20 godzin:
Diagnoza w terapii pedagogicznej. Opracowywanie indywidualnych programów naprawczych i wspierających rozwój dziecka. Praca kompensacyjno – korekcyjna z dzieckiem z trudnościami w nauczaniu. Praca z dzieckiem z zaburzeniami w sferze emocjonalno – społecznej. Praca z dzieckiem zdolnym i słabym.
Wspieranie rozwoju dziecka z wykorzystaniem metody P. Dennisona – 10 godzin:
Prezentacja różnych typów uczenia się. Związek typów modalności polisensorycznej z modelem uczenia się. Metoda P. Dennisona jako technika wspierająca proces skutecznego uczenia się i radzenia sobie w sytuacjach stresogennych. Neurofizjologiczne podstawy zapamiętywania. Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i pamięć. Tworzenie prawidłowych nawyków uczenia się. Organizacja procesu uczenia się. Higiena pracy umysłowej.
Aktywne metody pracy z grupą – 10 godzin:
Główne typy celów pracy grupowej. Hierarchizacja celów. Przegląd metod aktywnych, które wspierają rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny dzieci i młodzieży. Zasady budowania planu w odniesieniu do treści, procesu i konkretnej grupy. Diagnozowanie potrzeb grupy. Zasady pracy grupowej. Wzbudzanie pozytywnej motywacji „do...” . Budowanie klimatu sprzyjającego realizacji celów zajęć. Konstruowanie zajęć: przygotowanie ćwiczeń, prezentacja i omówienie. Potrzeba i metody ewaluacji zajęć.
Budowanie psychoedukacyjnych programów profilaktycznych – 10 godzin:
Diagnoza grupy, do której adresowany jest program. Rodzaje programów. Kompetencje autora programu. Koncepcja programu. Formułowanie celów, treści programów. Warunki wdrażania programu. Ewaluacja programu. Opracowanie programu.
Metodyka pracy pedagoga szkolnego – 20 godzin:
Podstawowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego. Zakres pracy pedagoga szkolnego. Różne style pracy pedagoga szkolnego. Warsztat pracy pedagoga szkolnego. Diagnostyka w pracy pedagoga, współpraca z różnymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych uczniów. Pedagog jako koordynator i realizator oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych na terenie szkoły.
Metodyka pracy w pogotowiach opiekuńczych, świetlicach środowiskowych – 10 godzin:
Zakres pracy pedagogów, wychowawców i opiekunów w pogotowiach opiekuńczych i świetlicach środowiskowych. Współpraca z różnymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych podopiecznych. Zajęcia wspierające rozwój kompetencji społecznych, zajęcia reedukacyjne. Zajęcia kształtujące inteligencje emocjonalna.
Metodyka pracy w świetlicach szkolnych, internatach, bursach – 10 godzin:
Zajęcia poszerzające warsztat pracy wychowawcy w świetlicy, bursie i internacie. Gry indywidualne, zespołowe. Techniki i metody sprzyjające rozwojowi kreatywności. Ćwiczenia i zabawy wspierające rozwój koncentracji, uwagi, pamięci. Techniki relaksacji. Bajkoterapia jako forma pracy w świetlicy szkolnej. Ćwiczenia i zabawy wspierające rozwój umiejętności społecznych. Praca w środowiskach zaniedbanych wychowawczo – 10 godzin:
Projektowanie pracy w środowiskach zaniedbanych wychowawczo. Najważniejsze problemy w pracy w środowisku zaniedbanym wychowawczo. Pedagogizacja rodziców. Techniki pracy z dorosłymi w zakresie przeciwdziałania wyuczonej bezradności. Systemowe ujęcie rodzinny i przeciwdziałanie dziedziczeniu bezrobocia.
Seminarium dyplomowe – 10 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnej
Techniki skutecznego uczenia się – zajęcia psychoedukacyjne – 20 godzin:
Prezentacja różnych typów uczenia się. Związek typów modalności polisensorycznej z modelem uczenia się. Metoda P. Dennisona jako technika wspierająca proces skutecznego uczenia się. Neurofizjologiczne podstawy zapamiętywania. Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i pamięć. Tworzenie prawidłowych nawyków uczenia się. Organizacja procesu uczenia się. Higiena pracy umysłowej. Techniki NLP we wspieraniu procesów uczenia się.
Warsztaty kreatywności i innowacyjności wychowawczej – 20 godzin:
Rozwój kreatywności u dzieci i młodzieży. Czynniki szkole, rodzinne, społeczne wspierające i blokujące rozwój kreatywności. Osobowościowe czynniki wspierające i hamujące zachowania kreatywne. Konformizm a kreatywność w szkole. Budowanie środowiska dydaktyczno – wychowawczego wspierającego kreatywność. Techniki i metody sprzyjające rozwojowi kreatywności.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe „Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z socjoterapią” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie