CeleCelem studiów jest przygotowanie nauczycieli pod względem merytorycznym i metodycznym do prowadzenia zajęć w ramach ścieżek edukacyjnych z zakresu „Edukacji prozdrowotnej”, „Obrony cywilnej” oraz „Bezpieczeństwa i ratownictwa” w szkole podstawowej; w ramach ścieżek edukacyjnych z zakresu „Edukacji prozdrowotnej”, „Obrony cywilnej” i „Edukacji obronnej” w gimnazjach oraz dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych uczących „Przysposobienia obronnego” i nauczycieli, którzy chcieliby uczestniczyć w prowadzeniu różnego rodzaju kursów z zakresu bezpieczeństwa obywateli organizowanych przez administrację samorządową.
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe: Pedagogika Obronna
Treści programowe:
• Współczesne uwarunkowania i zagrożenia bezpieczeństwa obywateli
• Zasady i systemy ochrony ludności
• Bezpieczeństwo i porządek publiczny
• Bezpieczeństwo ekologiczne i zdrowotne
• Bezpieczeństwo przeciwpożarowe i przeciwpowodziowe
• Bezpieczeństwo militarne i terrorystyczne
• Organizacja działań ratowniczych
• Systemy wykrywania i alarmowania o zagrożeniach
• Wybrane problemy łączności i terenoznawstwa
• Zachowania w sytuacjach kryzysowych
• Bezpieczeństwo strzelectwa sportowego
• Edukacja prozdrowotna
• Organizacja i funkcjonowanie obrony cywilnej
• Zasady i metodyka planowania obrony cywilnej
• Elementy polityki bezpieczeństwa Państwa
• Psychologia sytuacji kryzysowych
• Wybrane zagadnienia ochrony informacji
• Wybrane zagadnienia zarządzania kryzysowego
• Podstawy programowe prowadzenia zajęć z pedagogiki obronnej
w szkołach
• Wychowanie dla bezpieczeństwa
• Projektowanie programów nauczania
• Techniki informatyczne w pracy dydaktycznej
• Seminarium dyplomowe
Organizacja zajęć:
Studia trwają trzy semestry, które obejmują łącznie 360 godzin zajęć dydaktycznych, w tym: 240 godzin wykładów, 80 godzin ćwiczeń i 40 godzin seminarium dyplomowego. Zajęcia będą prowadzone przez kadrę wykładowców akademickich i specjalistów z odpowiednią wiedzą i wieloletnią praktyką. Zajęcia będzie cechować dobra organizacja
i przyjazna atmosfera.