CeleSłuchacze studiów zdobędą wiedzę potrzebną do samodzielnego wdrożenia strategii marketingowych. Podczas zajęć słuchacze zapoznają się między innymi ze specyfiką sektora usług we współczesnej gospodarce, procesem planowania marketingowego, segmentacją nabywców usług, a także metodami badania rynku. Poznanie modeli jakości usług oraz elementów marketingu relacyjnego, CRM wpłynie na umiejętne zarządzanie usługą w pracy zawodowej słuchaczy
Profil słuchacza / wymogiZe względu na specyfikę studia z zakresu marketingu w usługach powinny zainteresować szerokie grono osób, zarówno menedżerów, jak i specjalistów zajmujących się planowaniem marketingowym w firmach usługowych oraz krąg osób pracujących w sektorze usług.
Szczegółowe informacjeProgram Podyplomowych Studiów Marketingu Usług
Podstawy decyzji strategicznych i charakterystyka rynku usług 4 godz. podstawy decyzji strategicznych; analiza fundamentalna; rodzaje opcji strategicznych; specyficzne cechy usług i ich wpływ na strategię marketingową; wyróżniki marketingu na rynku usług
Podstawy marketingu 10 godz. istota marketingu; koncepcje, marketing mix; BTL; ATL; B2B, B2C, B2G; proces sprzedaży jako element działań marketingowych; organizacja działań marketingowych i sprzedażowych w firmie; elementy marketingu bezpośredniego i ich znaczenie w procesie sprzedaży; istota marketingu relacyjnego
Zachowania nabywców 12 godz. psychologia zachowań nabywców; psychologiczne typy klientów; pozyskiwanie klientów; segmentacja rynku; mechanizmy zachowań klienta - kultury organizacyjne i ich rozpoznawanie, model mapy decyzyjnej klienta; nabywca instytucjonalny
Tożsamość firmy i strategia wizerunku 12 godz. SWOT; rynek dóbr przemysłowych a rynek dóbr konsumpcyjnych; rynek usług profesjonalnych i detalicznych; wizja przedsiębiorstwa; określenie zasobów wewnętrznych dla realizowania założonych celów; filozofia strategii marketingowych; 5P czyli strategie instrumentalne w zakresie: produktu, cen, dystrybucji, promocji, ludzi
Strategia marki produktu i marki usługowej 10 godz. zarządzanie produktem; modyfikacje produktu, opakowanie i oznakowanie produktu; usługa jako produkt rynkowy; fizyczne otoczenie usługi; zarządzanie marką; istota marki; korzyści osiągane przez sprzedawcę marki oraz kupującego markę; pozycjonowanie marki
TQM w usługach 6 godz. proces świadczenia usługi; zarządzanie i modyfikacja usługi; kształtowanie portfela usług; materialny wymiar usług; zarządzanie jakością usług; czynniki związane z jakością; kluczowe aspekty zarządzania przez jakość; benchmarking
Komunikacja marketingowa 14 godz. strategia reklamy; komunikat reklamowy; planowanie kampanii; konstruowanie mediaplanów, podstawowe wskaźniki mediowe; organizacja działań PR; kształtowanie kontaktów z mediami, strategia sponsoringowa; promocja sprzedaży; narzędzia promocji konsumenckiej, instrumenty promocji w usługach, ocena skuteczności promocji sprzedaży
Corporate Identity a kultura organizacyjna 4 godz. deklaracja tożsamości; matryca kultury organizacyjnej
Plan marketingowy w usługach 8 godz. funkcje i struktura planu marketingowego; istota strategii oraz taktyki marketingowej; etapy formułowania planu marketingowego; analiza sytuacji; audyt marketingowy
Analiza otoczenia przedsiębiorstwa 6 godz. elementy otoczenia przedsiębiorstwa . analizy makro i mikrootoczenia. analiza sektora; konkurencja w sektorze; model Portera; odmiany konkurencji substytucyjnej
Zarządzanie handlem i dystrybucją 14 godz. rodzaje, zadania i sposoby działania sprzedaży hurtowej, decyzje marketingowe w handlu hurtowym; istota i znaczenie handlu detalicznego, rodzaje detalistów, decyzje marketingowe w handlu detalicznym; rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji; relacje w dystrybucji; logistyka marketingowa - budowa sieci sprzedaży i jej rola dla producentów i konsumentów; franchising; promocje handlowe, promocje dla konsumentów; usługi przed i posprzedażowe; nowoczesne technologie wspomagające sprzedaż; handel elektroniczny
Marketingowy System Informacji 4 godz. potrzeby informacyjne różnych szczebli zarządzania; źródła zaspokajania potrzeb; wtórne źródła informacji; system analizy sprzedaży; monitoring rynku
Badania marketingowe 12 godz. planowanie badań marketingowych; analiza wyników i raportów z badań; rodzaje badań dostępnych na polskim rynku; prezentacja wiodących firm badawczych w Polsce; metody i techniki badawcze; badania jakościowe, focusowe
Programy lojalnościowe 6 godz. lojalność a strategia firmy; proces decyzyjny a program lojalnościowy; CRM; istota i wykorzystanie systemów CRM; macierze lojalności; budowa programów lojalnościowych; marketing baz danych
Key account management 4 godz. analiza portfela klientów; współpraca z kluczowymi i stałymi klientami
Zarządzanie personelem 12 godz. motywowanie i stymulowanie pracowników; rola menedżera w trudnych sytuacjach; plan działania handlowego i jego wdrażanie; prowadzenie efektywnych zebrań handlowych; istota i zasady couchingu; organizacja szkoleń pracowników; rekrutacja pracowników; rola personelu oraz motywacja pracowników w firmie usługowej
Program cenowy 6 godz. czynniki wpływające na program cenowy firmy; typy programu cenowego; wpływ decyzji cenowych na postrzeganie marki; metody kalkulowania cen; zależność pomiędzy wartością a ceną; strategiczne ustalanie cen; promocje cenowe, rabaty, okazje, rozwiązywanie problemów związanych z ceną
18. Techniki prezentacji 8 godz. autoprezentacja jako świadome manipulowanie wrażeniem (B2B); prezentacja handlowa - narzędzia, techniki, rozpoznawanie potrzeb audytorium; warsztaty - prezentacja strategii, prezentacja produktu
Techniki negocjacyjne 8 godz. umiejętność skutecznego negocjowania; wybrane techniki negocjacji; postawy i nastawienia w negocjacjach; dynamika procesu negocjacyjnego; asertywne zachowania, asertywność kontra manipulacja; fazy negocjacji
Aspekty prawne 6 godz. ochrona patentowa marki; nieuczciwa konkurencja; ochrona dóbr osobistych; prawo autorskie; ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej; obowiązki sprzedawcy dotyczące udzielania kupującemu informacji; zawieranie umów
Aspekty finansowe 4 godz. podstawy planowania finansowego; analiza opłacalności działań marketingowych; polityka sprzedaży na kredyt kupiecki; wskaźniki finansowe a cele strategiczne przedsiębiorstwa; działania marketingowe a zyskowność przedsiębiorstwa
Studium przypadku - marketing w wybranej jednostce usługowej 6 godz.