CeleCelem studiów jest nauczenie słuchaczy nowego, odpowiedniego do współczesnych wyzwań, patrzenia na sprawy rozwoju kraju, regionów i miast z perspektywy ich konkurencyjności oraz wyrobienie u słuchaczy umiejętności stosowania instrumentarium marketingowego zarządzania rozwojem terytoriów. Studia mają za zadanie dostarczyć wiedzę i umiejętności dotyczące budowania zdolności konkurencyjnej regionów i miast, także z użyciem nowoczesnych narzędzi promocji, dbania o wizerunek tych obszarów oraz budowy ich marki w oparciu o lokalne walory i przewagi konkurencyjne.
Profil słuchacza / wymogiStudia podyplomowe kierowane są w szczególności do:
- przedstawicieli administracji publicznej, w szczególności samorządowej;
- organizacji (w tym pozarządowych) zainteresowanych problematyką konkurencyjności krajów, regionów i miast, a zwłaszcza pozycją Polski w świecie: organizacji samorządu gospodarczego, specjalnych stref ekonomicznych, agencji rozwoju regionalnego, organizacji międzynarodowych targów, misji gospodarczych i in.;
- osób piastujących funkcje związane z międzynarodową reprezentacją organizacji/regionu/branży/miasta/kraju lub współodpowiedzialnych za ich politykę rozwoju w kontekście międzynarodowym;
- pracowników urzędów gmin, powiatów oraz urzędów marszałkowskich, zajmujących się problematyką rozwoju regionalnego i lokalnego, a w tym zagadnieniami promocji terytorialnej;
- wszystkich absolwentów studiów wyższych zainteresowanych specjalizacją w zakresie przedmiotu Studiów.
Szczegółowe informacjeMODUŁ 1 – współczesna ekonomia i gospodarka
Mechanizmy i instytucje gospodarki rynkowej
Ekologia i zrównoważony rozwój
MODUŁ 2 – stosunki międzynarodowe i gospodarka światowa
Geografia ekonomiczna i rozwój regionalny
Gospodarka światowa i międzynarodowa konkurencyjność kraju
MODUŁ 3 – gospodarka Polski – pozycja i perspektywy rozwoju
Polska w Unii Europejskiej - strategie rozwoju gospodarczego
Konkurencyjność miejsc w teorii i praktyce
MODUŁ 5 – marketing terytorialny: koncepcja i tworzenie
Marketing terytorialny: cele, obszary, narzędzia
Branding terytorialny: czym jest marka miejsca
Promocja eksportu
Gospodarka oparta na wiedzy i rola przedsiębiorczości w marketingu kraju
Promocja napływu inwestycji i atrakcyjność inwestycyjna regionów
Marketing turystyczny
Regionalna marka turystyczna: od idei do wdrożenia
Zarządzanie wizerunkiem samorządu
Event marketing, czyli promocja przez wydarzenia
Znaki jakości - instrument promocji miejsc
Jak współpracować z profesjonalistami? - dobre praktyki partnerstwa z agencjami reklamy i PR
MODUŁ 6 - środki pomocowe UE w promocji regionów
Finansowanie działalności promocyjnej regionów ze środków UE
Warsztaty wykorzystywania środków UE na rozwój regionów - wypełnianie wniosków i dokumentacja
MODUŁ 7 - warsztaty marketingu terytorialnego
Studia przypadków zagranicznej promocji krajów
Studia przypadków marketingu miast i regionów
Inicjowanie zmian i budowanie koalicji
Warsztaty: analiza przewag konkurencyjnych regionów
Warsztaty: projektowanie założeń strategii promocji miasta
Seminarium dyplomowe