Studia Podyplomowe - Komunikacja Międzykulturowa

Więcej informacji

Studia Podyplomowe - Komunikacja Międzykulturowa

  • Cele Celem studium jest poszerzenie wiedzy na temat specyfiki komunikacji kulturowej i międzykulturowej (interpersonalnej, grupowej, społecznej oraz masowej) w kontaktach ludźmi i instytucjami obszarów wielokulturowych. Umiejętność komunikacji międzykulturowej zakłada wiedzę w zakresie zjawisk i procesów kulturowych oraz kulturotwórczych. Tematyka zajęć wskazuje zarówno możliwe płaszczyzny porozumienia, jak i istotne różnice. Obejmuje wiedzę o różnorodnych językach wypowiedzi, procesach komunikacji, wykorzystaniu technologii w komunikacji, formach aktywności obywatelskiej, interpretowaniu faktów kulturowych. Uwzględnia uwarunkowania socjologiczne i psychologiczne komunikacji oraz elementy kultury prawnej, wchodzące w zakres kompetencji międzykulturowej, niezbędnej we wszelkich praktycznych działaniach: procesach negocjacji, mediacji, jak również rekrutacji pracowników w obszarze działalności instytucji i firm międzynarodowych.
  • Profil słuchacza / wymogi Studia kierowane są do absolwentów kierunków studiów humanistycznych i społecznych chcących poszerzyć swoja wiedzę o kontekst międzykulturowy. Również do pracowników sektora kultury, biznesu i dyplomacji wymagających w swojej działalności wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu dyscyplin kultury, w tym w szczególności do pracowników administracji publicznej z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego, urbanistyki, współpracy międzynarodowej, edukacji, spraw społecznych, turystyki, promocji i reklamy miasta, czy gminy, jak również osób zajmujących się powyższą problematyką w sektorze prywatnym oraz pozarządowym.
  • Szczegółowe informacje Komunikacja Międzykulturowa

    KORZYŚCI
    W trakcie studiów słuchacze:
     - poznają nowoczesne metody i techniki umożliwiające budowę i rozwój systemu controllingu w przedsiębiorstwie,  
    - nabywają praktyczne umiejętności wykorzystywania instrumentów controllingu w codziennej działalności biznesowej, zyskując tym samym większą pewność i skuteczność działania,
    - podnoszą kwalifikacje zawodowe do poziomu dorównującemu nowoczesnej praktyce controllerów w krajach europejskich. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, które uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz rozwiązywaniem przykładów praktycznych. W programie przewidziane są również zajęcia w laboratoriach komputerowych. Słuchacze mają możliwość nie tylko zdobycia wiedzy z zakresu controllingu, ale również wymiany doświadczeń zawodowych w gronie osób pracujących w innych firmach.


    RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
    SEMESTR I
    1.    Modele i formy komunikacji międzykulturowej             20
    2.    Socjologia międzykulturowa                                        20
    3.    Psychologia transkulturowa                                        24
    4.    Estetyka transkulturowa                                             20
    5.    Kultura prawna i dyplomacja obywatelska                  20

    SEMESTR II
    1.    Technologie informacyjne w procesie komunikacji       20
    2.    Ograniczenia w komunikacji międzykulturowej            24
    3.    Public relations i komunikacja polityczna                     24
    4.    Komunikacja medialna                                                 20
    5.    Kształtowanie  kompetencji międzykulturowej            24
       
    RAZEM GODZIN:                                                                212

    OPIS TREŚCI PRZEDMIOTÓW
    1.    Modele i formy komunikacji międzykulturowej: Przedmiot omawia mechanizmy i formy komunikowania między zróżnicowanymi aksjologicznie
    i zwyczajowo kulturami. Wybrane zagadnienia: mechanizm informowania,
    a mechanizm komunikowania; komunikacja interpersonalna w kontekście interkulturowym; kody językowe w procesach komunikacji; komunikacja grupowa i publiczna; znaczenie płci w komunikowaniu międzykulturowym; kultury narodowe w procesie komunikacji; wielokulturowość
    i międzykulturowość: związki i różnice, specyfika treści i form komunikowania.
    2.    Socjologia międzykulturowa: Przedmiot koncentruje się na opisie
    i charakterystyce funkcjonowania kultury jako zjawiska społecznego
    i instrumentu komunikacji międzykulturowej, wpływającego na zmiany społeczne i zachowania, rozpoznawanie zmian mentalnych, przemian aksjologicznych podstaw funkcjonowania społecznego, rozpoznawania potrzeb w społeczeństwach wielokulturowych oraz odpowiedzi na nie poprzez działania kulturotwórcze, zarówno na płaszczyźnie interesu jednostki, jak
    i konkretnych grup społecznych. Wybrane zagadnienia: przemysł kulturalny
    w procesie integracji; stereotypy i mity kulturowe w przestrzeni społecznej; rola płci w poszczególnych kulturach, socjologiczne uwarunkowania współpracy międzykulturowej; kreacja artystyczna w mechanizmie rozwiązywania konfliktów; sztuka jako odpowiedź na potrzeby społeczne.
    3.    Psychologia transkulturowa: Przedmiot o charakterze warsztatowym,
    w ramach którego kształcone będą umiejętności współdziałania w grupach wielokulturowych i wielonarodowych, negocjacji interpersonalnych i grup społecznych, postawy akceptacji i tolerancji dla odmienności, przełamywanie barier i lęków w komunikowaniu.
    4.    Estetyka transkulturowa: Przedmiot ukazuje znaczenie i wykorzystanie zagadnień estetyki w praktyce komunikacyjnej w przestrzeni międzykulturowej. Wybrane zagadnienia: funkcje i znaczenie zmysłów
    w procesie komunikacji; symbolika w przestrzeni międzykulturowej; przełamywanie stereotypów estetycznych; islamistyczny paradygmat estetyczny; afroamerykanie w reklamie i sztuce; Estetyka w turystyce międzykulturowej; transkulturowość w designie; estetyka w stosunkach dyplomatycznych.
    5.    Kultura prawna i dyplomacja obywatelska: Przedmiot koncentruje się na wskazaniu powiązań i wzajemnego warunkowania się rozwiązań prawnych i procesów kulturowych oraz społecznych. Wskazuje również na zmieniająca się rolę obywatela w społeczeństwie demokratycznym i stosunkach międzynarodowych. Wybrane zagadnienia: dyplomacja tradycyjna; dyplomacja publiczna a dyplomacja obywatelska; granice uczestnictwa państwa w komunikacji międzykulturowej; komunikowanie międzynarodowe jako komunikowanie w sferze kulturowej; sformalizowana i niesformalizowana komunikacja; ochrona prawna wartości narodowych; Prawo do Komunikowania się (akty prawne dotyczące komunikowania); regulacje
    i gwarancje prawne w działalności kulturowej; role obywatela-dyplomaty.
    6.    Technologie informacyjne w procesie komunikacji: W ramach zajęć ukazane zostają możliwości i charakter wykorzystania mediów elektronicznych w komunikacji międzykulturowej i globalnej. Wybrane zagadnienia: maszyny cyfrowe jako technologie definiujące; kulturowa ewolucja Internetu; wirtualność w procesie kształtowania cywilizacji i kultury oraz sztuki; nowe sytuacje komunikacyjne; wtórna oralność – nowe formy piśmienności; struktury społeczne i paraspołeczne w Internecie; hipertekst jako przestrzeń komunikowania; obraz i animacja cyfrowa; net-art.
    7.    Ograniczenia w komunikacji międzykulturowej: Zajęcia poświęcone będą podstawowym barierom w komunikacji międzykulturowej. Omówione zostaną różnice pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną, aspekty komunikowania werbalnego i niewerbalnego. Główny nacisk zostanie położony na omówienie różnic kulturowych, które w znaczący sposób wpływają na ograniczenia możliwości integracji i komunikacji odmiennych społeczeństw. Wybrane zagadnienia: kultura jako komunikacja; komunikacja werbalna i niewerbalna; sytuacja komunikacyjna; rola kontekstu; różnice między kulturami; granice komunikacji; Cross-cultural communication
    i intercultural communication; ograniczenia aksjologiczne; tradycja
    i nowoczesność jako płaszczyzny problemowe; postęp kulturowy
    i fundamentalizm w kulturze.
    8.    Public relations i komunikacja polityczna: Przedmiot ma za cel przygotowanie do praktycznego wykorzystania technik komunikacji w celu budowania poprawnego wizerunku osób, instytucji, grup społecznych czy politycznych.  Zajęcia mają   charakter warsztatowy. Przybliżają możliwości
    i sposoby wykorzystania zjawisk kulturowych i artystycznych w relacjach międzykulturowych, wykonywania władzy państwowej w stosunkach międzynarodowych, budowania wizerunku władz i przedstawicieli instytucji oraz firm poprzez media, kampanie społeczne, reklamowe, lobbing na rzecz określonych decyzji, działań, idei, zmian prawnych, itp.
    9.    Komunikacja medialna: Przedmiot jest zorientowany na rozpoznawanie strategii komunikacyjnych oraz medialnych. Celem zajęć jest wypracowanie warsztatu analitycznego w zakresie form filmowych, telewizyjnych, Internetu, reklamy jako podstawowych składowych dominującej współcześnie kultury audiowizualnej. Zajęcia mają również za zadanie uwrażliwienie Słuchaczy na czynniki perswazyjne oraz symulacyjne jako powszechne dla strategii medialnych.
    10.    Kształtowanie  kompetencji międzykulturowej: W ramach warsztatów Słuchacze realizować będą praktyczne i konkretne działania w obszarze komunikacji międzykulturowej, z wykorzystaniem wiedzy o kulturach pozaeuropejskich, oraz wiedzy z zakresu pozostałych przedmiotów studiów. Wybrane działania: usprawnianie komunikacji w sytuacjach konfliktów o podłożu kulturowym, kultura w dyplomacji, wartości kulturowe w negocjacjach biznesowych i procesach integracyjnych, tworzenie instrumentów polityki międzykulturowej, konstruowanie projektów międzykulturowych.
Więcej informacji

Inne informacje związane z komunikacja w biznesie