Studia Podyplomowe - Edukacja dla Bezpieczeństwa i Obronności
CeleCelem studiów jest przygotowanie pedagogiczne, metodyczne i psychologiczne nauczycieli do nauczania nowego przedmiotu edukacji dla bezpieczeństwa (na wszystkich szczeblach edukacyjnych) zdobycie, aktualizacja oraz podwyższenie kwalifikacji z zakresu problematyki bezpieczeństwa odnoszącej się do środowiska: szkolnego, lokalnego, regionalnego z uwzględnieniem działań profilaktycznych w przypadku możliwości wystąpienia potencjalnego zagrożenia. Absolwenci uzyskują możliwość realizacji procesu nauczania w zakresie powyższej problematyki zgodnie z obowiązującą podstawą kształcenia (podstawa prawna).
Profil słuchacza / wymogiStudia organizowane i kierowane są dla nauczycieli gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych, Szkół Wyższych, wychowawców posiadających wykształcenie pedagogiczne (studia I lub II stopnia), oraz koordynatorów do spraw bezpieczeństwa w szkołach, planujących uzyskać kwalifikacje z zakresu nowowprowadzonego przedmiotu „Edukacja dla Bezpieczeństwa”, (który zastępuje dotychczasowy przedmiot: „Przysposobienie Obronne”) oraz do personelu pionu administracji rządowej a także przedstawicieli służb mundurowych, którzy nie posiadają przygotowania specjalistycznego z zakresu edukacji ukierunkowanej na problematykę bezpieczeństwa.
Szczegółowe informacjePodstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4 poz. 17)
Cel studiów:
- wyposażenie uczestników w wiedzę z zakresu problematyki bezpieczeństwa
i działań w kontekście przeciwdziałania wszelkim skutkom potencjalnych zagrożeń,
- ukazywanie swoistości i konieczności procesu kształcenia dzieci w zakresie unikania skutków współczesnych zagrożeń życia i zdrowia człowieka w świetle aktualnej wiedzy z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa,
- zapoznanie się z niekonwencjonalnymi sposobami wspomagania procesu kształtowania bezpieczeństwa wśród dzieci i młodzieży ze szczególnym zwróceniem uwagi na właściwe kształtowanie potrzeb zdrowotnych;
- wskazanie optymalnych zasad i form współpracy nauczycieli i wychowawców
z pracownikami służb medycznych, porządkowych i prewencyjnych.
Lista przedmiotów
1. Podstawy prawne funkcjonowania ochrony ludności
2. Wybrane aspekty elementy bezpieczeństwa publicznego
3. System bezpieczeństwa i obronności RP
4. Zagrożenia cywilizacyjne XXI wieku
5. Zasady organizacji i przeprowadzania ewakuacji ludności
6. Awarie i katastrofy techniczne
7. Psychofizyczne diagnozy zagrożeń i sytuacji trudnych
8. Profilaktyka i organizacja działań w sytuacjach ekstremalnych
9. Prawne aspekty zarządzania bezpieczeństwem
10. Podstawy ratownictwa przedmedycznego
11. Metodyka nauczania przedmiotu: edukacja dla bezpieczeństwa
12. Projektowanie działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa
Liczba godzin ogółem: 360 (trzy semestry)
Podstawową formą zajęć są sesje zaoczne (soboty i niedziele)
Praktyka pedagogiczna: 150 godzin
Liczba semestrów: 3