Szczegółowe informacjeStudia podyplomowe “Coaching” obejmują zagadnienia niezbędne do pełnienia roli coacha działającego w obszarze coachingu indywidualnego: osobistego i zawodowego oraz coachingu zespołowego. Coaching to działalność praktyczna i praktyczna jest orientacja tego programu kształcenia. Został on przygotowany w oparciu o wieloletnie doświadczenia jego autorów w praktykowaniu coachingu, jak również w organizowaniu i prowadzeniu studiów podyplomowych. Zajęcia są prowadzone metodami warsztatowymi.
Dzięki aktywnemu uczestniczeniu w zajęciach słuchacze poznają zarówno teoretyczny jak i praktyczny wymiar pracy coacha. Rozszerzą swoją wiedzę z zakresu psychologicznych podstaw coachingu i ciągłego rozwoju ludzi. Rozwiną umiejętności budowania bliskich i trwałych relacji z klientami, pracy z ich wartościami i przekonaniami, formułowania celów i tworzenia planów, wzmacniania motywacji, oraz poszukiwania nowych metod działania i rozwiązywania problemów wymagających kreatywności. Będą przygotowani i wdrożeni do stosowania zasad biznesowych w oparciu o wartości etyczne.
Celem programu studiów jest przygotowanie słuchaczy do systematycznego i efektywnego praktykowania coachingu zgodnie ze standardami ICF (International Coach Federation).
Studia podyplomowe dla coachów:
Obejmują dwa semestry nauki w systemie zaocznym realizowanej w ciągu 200 godzin dydaktycznych
Składają się z czterech bloków tematycznych, w tym blok, podczas którego słuchacze będą prowadzić sesje coachingowe
Prowadzone są w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, a jedna dwudniowa sesja organizowana jest w trybie sesji wyjazdowej
Atuty kierunku:
Program oparty jest na spójnych i sprawdzonych założeniach oraz dobrze określonych ramach koncepcyjnych. Jego autorstwo i opieka merytoryczna należy do GT Mentor ( www.gtmentor.pl ).
Program ma charakter transformacyjny (w opozycji do informacyjnego) - przewidujemy inspirację, rozwój i zmianę osobistą uczestników.
Program umożliwia opanowanie i przećwiczenie prowadzenia coachingu zespołowego, jako wyjątkowej i dopiero zdobywającej popularność formy pracy coacha.
W zakresie metod prowadzenia zajęć nacisk położony jest na zróżnicowanie form pracy ze słuchaczami oraz ich jak najdalej idącą aktywizację.
Słuchacze otrzymują obszerne materiały dydaktyczne oraz wskazówki bibliograficzne pozwalające utrwalić i rozszerzyć tematykę zajęć akademickich.
Liczebność grup jest optymalizowana do rodzaju zajęć i wymagań podejmowanej aktywności.
Kadra dydaktyczna składa się z wykształconych i doświadczonych coachów z międzynarodowymi certyfikatami, a dobra praktyka coachingu wzbogacona jest wiedzą i dużą dozą refleksji.
Słuchacze stają się uczestnikami dociekającej wspólnoty ludzi uczących się i rozwijających swoje talenty, a także członkami sieci społecznej ludzi praktykujących coaching.
Poza uczestniczeniem w zajęciach rozwijających kompetencje coacha, słuchacze mogą wielokrotnie korzystać z dobrodziejstw coachingu wcielając się w rolę klienta.
Absolwenci studiów otrzymują dyplom nowoczesnej i mającej wysokie notowania Uczelni, która jako pierwsza polska szkoła wyższa rozpoczęła kształcenie coachów.
Profil słuchacza
Zasadniczym celem coachingu jest czynienie świata lepszym poprzez: rozwijanie ludzi, doskonalenie organizacji, wyłanianie i wspieranie liderów, inicjowanie i doprowadzanie do końca wartościowych przedsięwzięć.
Studia te dedykowane są ludziom o takich właśnie motywacjach. Są ofertą dla osób pragnących poznać metody pracy coacha i rozwinąć swoje kompetencje w tym zakresie. Skierowane są zarówno do tych, którzy są zainteresowani traktowaniem coachingu jako swego zawodu, jak i tych, którzy chcą o coaching poszerzyć swoją obecną praktykę zawodową oraz do osób które będą wykorzystywać coaching w budowaniu uczącej się organizacji (Learning Organisation).
Jest to zatem oferta dla:
Coachów - praktyków oraz osób aspirujących do takiej roli
Trenerów i konsultantów
Doradców zawodowych
Menedżerów i liderów zainteresowanych rozwojem swoich podwładnych
Specjalistów i ekspertów różnych specjalności zainteresowanych dzieleniem się swoimi kompetencjami
Osób odpowiedzialnych w organizacjach za rozwój innych ludzi (menedżerowie szkoleń, specjaliści w zakresie rozwoju zawodowego, pracownicy działów personalnych).
Pożądane charakterystyki psychologiczne i społeczne kandydatów to:
Otwartość na nowe i zróżnicowane doświadczenia
Motywacja do ciągłego rozwoju zawodowego
Umiejętność współpracy w różnych konfiguracjach i warunkach
Ciekawość poznawcza i gotowość do uczenia się
Poczucie humoru
Nieuprzedzony i przyjazny stosunek do ludzi
Entuzjazm i optymizm
Warunkiem rozpoczęcia studiów jest pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego, którego celem jest wyłonienie osób o wyżej wymienionych charakterystykach.
Czas trwania studiów, organizacja i forma zajęć:
Studia trwają dwa semestry i obejmują 200 godzin zajęć.
Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty oraz w niedziele.
Jeden ze zjazdów odbywa się w formie wyjazdowej.
Rozmowa kwalifikacyjna:
W procesie rekrutacyjnym przewidziany jest udział kandydatów w rozmowie kwalifikacyjnej.
Sposób sprawdzania efektów nauczania:
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
Aktywny udział w zajęciach, ćwiczeniach i pracach indywidualnych oraz grupowych.
Zaliczenie poszczególnych przedmiotów poprzez wykonywanie zadań domowych
(prac zaliczeniowych) w uzgodnionych z prowadzącymi terminach.
Zdanie egzaminu końcowego, który będzie się składał z części teoretycznej (ocena nabytej podczas studiów wiedzy) i praktycznej (ocena sposobu przeprowadzenia sesji coachingowej).
Program studiów:
Blok I - Organizowanie i prowadzenie coachingu - 24 godziny
Sylwetka i kompetencje coacha
Typy i rodzaje coachingu: indywidualny i zespołowy, osobisty i zawodowy
Zastosowanie coachingu w organizacjach
Strategia prowadzenia rynkowej działalności coacha
Etyka zawodowa coacha
Rozwój zawodowy coacha
Blok II - Metody pracy coacha - 80 godzin
Budowanie relacji i zawieranie kontraktu coachingowego
Praca z wartościami i przekonaniami
Uzgadnianie celów coachingu
Wykorzystywanie pytań w procesie coachingu
Udzielanie informacji zwrotnej
Planowanie działań
Techniki twórczego myślenia i rozwiązywania problemów
Blok III – Psychologia w praktyce coachingu - 36 godzin
Poznawcze funkcjonowanie człowieka
Dynamika grup i zespołów
Psychologia zmiany osobistej i rozwoju
Programowanie neurolingwistyczne (NLP)
Blok IV – Praktyka sesji coachingu - 52 godziny
Podczas zajęć w ramach bloku 4 słuchacze będą prowadzić sesje coachingowe, uczestniczyć w nich i nabywać realnych, zróżnicowanych doświadczeń w pracy coacha.
Praktyka sesji coachingu: coaching indywidualny osobisty
Praktyka sesji coachingu: coaching indywidualny zawodowy