Studia Podyplomowe - Budowa Multimedialnych Serwisów Internetowych
CeleNaszym celem nie jest kształcenie zawodowych fotografów, operatorów filmowych, oświetleniowców, dźwiękowców, scenarzystów, reżyserów czy montażystów. Nasz absolwent będzie w stopniu podstawowym posiadał wiedzę tych specjalistów, aby móc samodzielnie zrealizować prosty materiał wideo na potrzeby serwisów internetowych. Nasz absolwent będzie w stopniu podstawowym posiadał wiedzę tych specjalistów także dlatego, aby móc sprawnie zajmować się dziedziną której dotyczy sedno tych studiów - budową zaawansowanych multimedialnych prezentacji i serwisów internetowych.
Profil słuchacza / wymogiStudia przeznaczone są dla osób chcących projektować i realizować zaawansowane serwisy internetowe i prezentacje multimedialne udostępniane na platformie Internetu/CD/DVD zawierające: • samodzielnie wyreżyserowane, nakręcone i zmontowane krótkie sekwencje cyfrowego video z własnoręcznie wykonanymi efektami specjalnymi, w tym efektami 3D. • samodzielnie wykonane elementy trójwymiarowych animacji i animowanych filmów 3D realizowanych w technologiach flash i 3D. Wymagania: - student powinien znać obsługę komputera w stopniu zaawansowanym, w szczególności powinien biegle posługiwać się komputerem w zakresie użytkowania systemu operacyjnego, edytora tekstów, przeglądarki internetowej i programu obsługi poczty elektronicznej.
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe: Budowa Multimedialnych Systemów Internetowych
Cel kształcenia
Studia przeznaczone są dla osób chcących projektować i realizować zaawansowane serwisy internetowe oraz prezentacje multimedialne udostępniane na platformie Internetu/CD/DVD. Studia łączą gruntowne przygotowanie teoretyczne z dziedziny kompozycji i estetyki, wiedzę o właściwościach oraz zastosowaniach grafiki rastrowej i wektorowej z praktycznymi umiejętnościami tworzenia prezentacji integrujących treści multimedialne. W toku studiów nacisk położony jest na zagadnienia związane z kreacją i projektowaniem multimediów w Internecie. Kwestie programowania w środowisku Internetu zostały uwzględnione w zakresie niezbędnym do osadzenia komponentów graficznych w środowisku WWW (języki znaczników), oraz do podniesienia ich funkcjonalności (interakcja z użytkownikiem, transmisja danych miedzy użytkownikiem i komponentami strony).
2. Motywacja
W obecnych czasach nowoczesne technologie takie jak Internet stały się powszechne i łatwo dostępne. W sytuacji gdy rozwój Światowej Sieci Rozległej (ang. World Wide Web) stale postępuje znajomość zasad rządzących Internetem i umiejętność "poruszania się" w nim stało się koniecznością. Obcowanie z tym medium od lat powoduje, że coraz więcej osób na całym świecie z biernych odbiorców zamienia się w kreatorów. Społeczność twórców internetowych stale podnosi standardy wiedzy i umiejętności, zatem dziś aby do niej należeć nie wystarczy znać język znaczników HTML, ale trzeba tworzyć, przetwarzać i integrować rożne media na stronach WWW. Z myślą o osobach, które potrafią zauważyć postępujące trendy oraz chcą swoją przyszłość zawodową lub hobby związać z tworzeniem multimedialnych serwisów internetowych w sposób zgodny z najnowszymi standardami powstał ten kierunek studiów podyplomowych. Z przygotowaniem multimediów do konkretnych zastosowań wiąże się również konieczność posiadania interdyscyplinarnych umiejętności, takich jak: fotografia, wideofilmowanie, montaż nieliniowy. Omawiany kierunek zawiera przedmioty zapewniające odpowiednie przygotowanie umożliwiające zaistnienie na współczesnym rynku pracy.
3. Grupa docelowa
Studia przeznaczone są dla osób, które chcą kontynuować swoją przygodę z komputerem, poprzez specjalizowanie się w kreowaniu i przetwarzaniu treści multimedialnych przeznaczonych dla nowoczesnych serwisów internetowych. Zaawansowane zagadnienia poruszane podczas studiów stawiają pewne wymagania przed osobami starającymi się o przyjęcie na studia. Student powinien znać obsługę komputera w stopniu zaawansowanym, w szczególności powinien biegle posługiwać się komputerem w zakresie użytkowania systemu operacyjnego, edytora tekstów, przeglądarki internetowej i programu obsługi poczty elektronicznej. Dostępność tego kierunku nie jest jednak ograniczona dla osób związanych z informatyką zawodowo lub studiujących informatykę. Program studiów przewiduje kompleksowe i gruntowne przygotowanie, obejmujące podstawy tworzenia stron WWW (np. przedmiot: Wstęp do HTML), przygotowanie ich komponentów graficznych (grafika wektorowa i rastrowa), na zaawansowanych animacjach Flash, i trójwymiarowych stronach WWW skończywszy. Przedmioty takie jak Marketing w Internecie czy Podstawy fotografii uzupełniają szeroką paletę zagadnień o kwestie praktyczne, które student, przyszły projektant (webdesigner), na pewno doceni w codziennej działalności. Specjalistyczny charakter studiów, połączony z różnorodnością tematyki, pozwala dostosować materiał do osób różniących się poziomem przygotowania informatycznego. Może się to odbywać poprzez modyfikację i rozszerzanie programu nauczania przez prowadzących zgodnie z indywidualnymi potrzebami studentów. Przykładem takiej sytuacji może być rozszerzenie Wstępu do HTML o Elementy programowania w środowisku Internetu, w sytuacji gdy grupa będzie posiadała przygotowanie z zakresu HTML.
4. Koncepcja organizacji kształcenia
W związku ze zróżnicowanym poziomem znajomości komputera, pierwsze zajęcia powinny zawierać uzupełnienie wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi komputera, będące dla niektórych niezbędnym warunkiem rozpoczęcia pracy z aplikacjami graficznymi, a dla pozostałych wygodnym przypomnieniem i usystematyzowaniem znanych wiadomości.
Studia rozpoczynają się w pierwszym semestrze od wykładu z kompozycji i estetyki w grafice. Dzięki temu student ma możliwość zapoznania się z zagadnieniami kultury plastycznej, projektowania graficznego oraz z warsztatem grafiki użytkowej. Pozwoli to studentom stosować zasady poprawnego projektowania w całym procesie nauczania. Równocześnie student otrzymuje gruntowne przygotowanie praktyczne w postaci laboratoriów grafiki wektorowej i rastrowej. Równoczesne poznawanie programów Corel Draw i Adobe Photoshop pozwoli studentowi dostrzec zalety każdego z tych programów, oraz poznać możliwości ich współpracy w procesie tworzenia treści multimedialnych. Większość statycznych elementów graficznych stron WWW to grafika rastrowa, która z powodzeniem może zostać przygotowana w Adobe Photoshop, lecz niezaprzeczalne zalety grafiki wektorowej powodują, że jest ona coraz szerzej obecna w prezentacjach multimedialnych. Sukcesywnie przygotowywane na ćwiczeniach elementy graficzne stanowić mogą atrakcyjną bazę dla przedmiotów takich jak Wstęp do HTML czy Budowa i projektowanie serwisów internetowych. Poznawane w ich ramach zasady tworzenia dokumentów HTML, zgodnie z obowiązującymi standardami, uwzględniającymi kreatywne wykorzystanie stylów (CSS), student może zastosować do integracji przygotowanej grafiki na stronach HTML, oraz wyposażeniu jej w interakcję. Budowa i projektowanie serwisów internetowych opiera się na graficznych edytorach HTML (takich jak MS Front Page lub Dreamweaver). Dzięki temu student może skupić się na optymalizowaniu grafiki dla potrzeb serwisu, czy rozbudować go o skrypty, a także zaprojektować dla niego układ ramek. Powyższe przedmioty w formie laboratoriów pozwalają studentowi zastosować wiedzę i umiejętności w praktycznych projektach. Laboratorium Modelowania 3D natomiast wprowadza studenta w świat grafiki 3D. Dzięki temu przedmiotowi pozna on standardy trójwymiarowych stron WWW, oraz będzie potrafił samodzielnie wyposażyć swój serwis w elementy trójwymiarowe. Przedmioty w semestrze pierwszym uzupełniają Podstawy fotografii. Zajęcia mają formę laboratoriów, na których studenci mają możliwość stosowania zdobytej wiedzy przy pracy z aparatami fotograficznymi i urządzeniami digitalizacji zdjęć lub negatywów. Pracownia zatem musi zapewniać dostępność wymaganych urządzeń. Należy przewidzieć również możliwość wykonywania zdjęć plenerowych a także ewaluację pracy studentów poprzez konkursy fotograficzne o różnym zasięgu. Wykonywane przez studentów zdjęcia mogą stanowić materiał do ćwiczeń z przetwarzania obrazów w Adobe Photoshop czy też stanowić treść galerii sieciowych.
Różnice w programach nauczania:
Zagadnienia przerabiane w ramach dwóch kierunków "Budowa multimedialnych serwisów internetowych" oraz "Animacja 3D i cyfrowa edycja wideo w grafice reklamowej" w dużym stopniu pokrywają się, ale nacisk jest położony na inne kwestie.
Kierunek I kładzie nacisk na budowę serwisów internetowych, których elementami będą samodzielnie zrealizowane, zmontowane i rozbudowane o efekty specjalne sekwencje video oraz samodzielnie zrealizowane animowane obiekty 3D bądź animowane filmy 3D. W szczególności całe serwisy będą realizowane w technologii 3D.
Kierunek II kładzie nacisk na zaawansowaną edycję i postprodukcję cyfrowego video oraz budowę animowanych filmów 3D, które zmontowane w postaci finalnej mogą stać się typowym filmem video lub też elementami zaawansowanej interaktywnej prezentacji w formie video.
Innymi słowy kierunek I nastawiony jest na produkcję na potrzeby Internetu (choć nie tylko) zaś kierunek II na potrzeby produkcji typowych materiałów wideo. Kierunki te przenikają się tak bardzo jak bardzo przenikają się różne media i technologie, które są z nimi związane.
Jeśli chcesz realizować zaawansowane serwisy internetowe oraz animacje 3D i filmy video przeznaczone na potrzeby tych serwisów - wybierz kierunek I.
Jeśli chcesz realizować bardziej złożone filmy video i animowane filmy 3D, które mogą być traktowane jako niezależne realizacje lub stanowić podstawę interaktywnych materiałów prezentacyjnych - wybierz kierunek II.
Po pierwszym semestrze studenci potrafią projektować i tworzyć elementy graficzne stron WWW, budować kompletne serwisy z zastosowaniem elementów 3D czy też własnoręcznie wykonanych i przygotowanych do publikacji w Internecie zdjęć. W semestrze drugim studenci kontynuują naukę zasad budowy i projektowania serwisów internetowych przy pomocy edytorów graficznych, a także w innych programach takich jak Image Ready, który oferuje szereg narzędzi wspomagających ten proces. Przedmiot Marketing w Internecie oferuje studentowi szereg rad, wskazówek i przepisów na zarządzanie treścią strony i zwiększenie jej oglądalności. Głównym nurtem w semestrze drugim, gdy student potrafi już budować serwisy internetowe, jest wypełnienie tych serwisów treściami multimedialnymi. Duża ilość godzin poświęcona jest na laboratoria Animacji w Internecie. Głównym narzędziem omawianym w czasie tego kursu jest Macromedia Flash, który jest obecnie standardem animacji w Internecie. Forma zajęć i odpowiednio wyposażona pracownia pozwala studentowi na gruntowne poznanie aplikacji, i nabycie praktycznych umiejętności wykorzystania wiedzy w konkretnych projektach, zarówno internetowych, jak i multimedialnych prezentacjach CD/DVD. Przedmiot Animacja 3D pozwoli studentom dostarczyć trójwymiarowe, animowane elementy dla jego prac. Podstawy fotografii obecne w pierwszym semestrze, zostaną uzupełnione o Podstawy wideofilmowania, które jako warsztaty, dostarczą sekwencji wideo zarówno dla budowanych stron WWW, jak i dla prezentacji multimedialnych. Sekwencje wideo będą również stanowić niezbędny materiał ćwiczeń na przedmiocie Montaż nieliniowy - podstawy edycji filmów, zatem istotna jest koordynacja czasowa tych dwóch przedmiotów. Pracownia dyplomowa wieńczy studia podyplomowe, pozwalając na sprawdzenie w praktyce wiedzy i umiejętności studenta.
Główne przedmioty kształcenia - charakterystyka ogólna
• Kompozycja i estetyka w grafice - obejmująca wiadomości ogólne z dziedziny liternictwa, kompozycji i projektowania graficznego i typograficznego.
• Grafika wektorowa - Corel Draw - obejmuje wiedzę na temat grafiki wektorowej oraz umiejętności tworzenia i obróbki grafiki wektorowej, szczególnie w zastosowaniach sieciowych.
• Grafika rastrowa - PhotoShop - obejmuje przetwarzanie obrazów rastrowych ze wskazaniem na zastosowania sieciowe. Obejmuje umiejętność przygotowania graficznych komponentów stron internetowych przy pomocy Adobe Photoshop, które mogą być zastosowane na przedmiotach Wstęp do HTML oraz Projektowanie stron WWW.
• Wstęp do języka HTML - obejmuje poznanie formatu dokumentu HTML, składni języka HTML, struktury strony HTML, znaczników formatujących zawartość strony, oraz zasad formatowania wyglądu strony za pomocą CSS zgodnie z najnowszymi zaleceniami WWW Consortium.
• Budowa i projektowanie serwisów internetowych - przedmiot przekazuje umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy o HTML, oraz o tworzeniu komponentów, do zintegrowania wewnątrz serwisu grafiki, animacji, dźwięków.
• Animacja w Internecie - Flash - zawiera pełny kurs tworzenia statycznych obrazów wektorowych oraz animacji w Macromedia Flash.
• Marketing w Internecie.
• Modelowanie 3D - obejmuje prezentację istniejących technologii trójwymiarowych stron WWW, oraz modelowanie obiektów 3D i konstruowanie z nich sceny 3D.
• Animacja 3D - wprowadza w tajniki animacji 3D, czyli zmiany parametrów w czasie i pozwala na zastosowanie animacji 3D do uatrakcyjnienia serwisu WWW.
• Podstawy fotografii - obejmuje wiedzę na temat sprzętu fotograficznego, oraz sposobów twórczego go wykorzystania dla potrzeb serwisów internetowych.
• Podstawy wideofilmowania - prezentuje kamerę wideo jako narzędzie do uzyskania sekwencji, które po obróbce i zoptymalizowaniu stanowić mogą element serwisu WWW.
• Nieliniowy montaż video - podstawy edycji filmów - omawiane zagadnienia pozwalają zastosować montaż nieliniowy do przygotowania profesjonalnego materiału wideo zawierającego korekcję składowych klipów, "przejścia" oraz efekty.
• Pracownia dyplomowa - pozwala usystematyzować i zastosować wiedzę oraz umiejętności uzyskane podczas całego procesu nauczania do zaprojektowania, wykonania i opublikowania serwisu internetowego lub prezentacji multimedialnej.
Główne przedmioty kształcenia - opis szczegółowy
Semestr pierwszy
Kompozycja i estetyka w grafice (25 godzin)
Przedmiot realizowany jest formie wykładów pozwalających słuchaczowi zapoznać się z zagadnieniami związanymi z kulturą plastyczną, projektowaniem graficznym oraz warsztatem grafiki użytkowej. Przedmiot ten dostarcza studentowi odpowiedni zakres wrażliwości artystycznej, którą będzie mógł zastosować w późniejszych projektach.
Grafika wektorowa - Corel Draw (40 godzin)
Zajęcia w formie laboratoriów dostarczają studentowi oprócz gruntownej wiedzy na temat grafiki wektorowej i jej zastosowań, możliwości zastosowania tej wiedzy podczas pracy z programem. Corel Draw jest uznawany za standard tworzenia i obróbki grafiki wektorowej, zatem gruntowne przygotowanie jakie student otrzyma na tym przedmiocie może okazać się przydatne zarówno na innych przedmiotach, jak i w przyszłej pracy zawodowej, niekoniecznie związanej z grafiką sieciową.
Grafika rastrowa - Photoshop (45 godzin)
O znaczeniu tego przedmiotu może świadczyć fakt ze obecnie trudno jest znaleźć w sieci Internet strony nie zawierające grafiki rastrowej. Obrazuje to znaczenie omawianego przedmiotu, na którym studenci podczas ćwiczeń używają Adobe Photoshop - standard w obróbce i tworzeniu grafiki rastrowej. Realizowany materiał powinien stopniowo wprowadzać ucznia w szerokie zagadnienie grafiki sieciowej. Szczególny nacisk należy położyć na uwypuklenie specyfiki zastosowań internetowych, oraz wynikających z niej ograniczeń. Istotne jest również nadanie zajęciom charakteru praktycznego (bieżąca kontrola efektów ćwiczeń w przeglądarce internetowej).
Wstęp do języka HTML (25 godzin)
Przedmiot oferuje podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające tworzyć strony internetowe. Nawet najbardziej zaawansowane komponenty multimedialne będą osadzone na stronie HTML, zatem zagadnienia oferowane tutaj stanowią istotny fundament późniejszych projektów.
Budowa i projektowanie serwisów internetowych (15 godzin)
Zastosowanie wiedzy o HTML i zasad rządzących przesyłaniem i strukturą dokumentów internetowych w projektowaniu oraz budowaniu dostosowanych do potrzeb klienta serwisów stanowi sedno tego przedmiotu.
Modelowanie 3D (15 godzin)
Od lat ludzie marzyli o odtworzeniu (lub utworzeniu) wirtualnego świata. Podstawowym jego elementem jest wrażenie widzenia trójwymiarowej scenerii. Takie światy możemy już oglądać na ekranach naszych monitorów nie tylko w nowoczesnych grach, ale także jako interfejsy stron internetowych. Ziszczenie tych marzeń stało się bliższe dzięki rozwojowi komputerów domowych których wydajność pozwala na wyświetlanie i płynną interakcję ze sceną 3D. Dzięki przedmiotowi Modelowanie 3D studenci zapoznają się z istniejącymi standardami stron 3D, oraz zaczną tworzyć własne obiekty trójwymiarowe.
Podstawy fotografii (15 godzin)
Zanim zaawansowane procesy przetwarzania obrazów poznane na przedmiocie Grafika rastrowa- Photoshop pozwolą studentowi na korekcję niedoskonałości zdjęć i ich obróbkę, warto zadbać o to aby proces wykonywania tych zdjęć pozbawiony był błędów i problemów. Aby to osiągnąć student otrzymuje kurs z podstaw fotografii gdzie oprócz wiedzy teoretycznej na temat budowy i funkcjonowania analogowych i cyfrowych aparatów fotograficznych, oraz wiedzy o sposobach przeniesienia zdjęć do komputera, może wytrenować swój warsztat fotografowania pod okiem prowadzącego.
Semestr drugi
Budowa i projektowanie serwisów internetowych (35 godzin)
Przedmiot ten w drugim semestrze opiera się na zastosowaniu graficznych edytorów stron. Oprócz MS Front Page użyte będą także takie programy jak Adobe Image Ready, gdzie wizualne projektowanie dominuje nad wiedzą o HTML.
Marketing w Internecie (10 godzin).
Animacja w Internecie (50 godzin)
Macromedia Flash stanowi upowszechniony standard animacji wektorowych w Internecie. Dzięki temu przedmiotowi studenci otrzymują gruntowny kurs użytkowania programu. Umiejętności będą stosowane w konkretnych projektach. Zastosowania Flasha nie ograniczają się do animacji internetowych, zatem studenci będą potrafili tworzyć prezentacje multimedialne, które mogą być dystrybuowane na różnych nośnikach (np. CD/DVD).
Animacja 3D (15 godzin)
Animowane elementy 3D stron WWW bezsprzecznie mogą uatrakcyjnić warstwę wizualną strony, jednak studenci na tym przedmiocie dodatkowo nauczą się jak je wzbogacić o interakcję z odbiorcą. Przedmiot obejmuje poznanie kilku standardów trójwymiarowych stron WWW i zastosowanie jednego z nich w konkretnych projektach.
Podstawy wideofilmowania (15 godzin)
Cyfrowy zapis wideo zmienił sposób tworzenia filmów. Oferowane obecnie kamery są nie tylko tańsze, ale na dodatek umożliwiają realizację zdjęć, które przed laty można było uzyskać wyłącznie używając kamer studyjnych. Powszechność technologii cyfrowych pozwala przenieść bezstratnie (pomijając proces digitalizacji) dane wideo do komputera, gdzie mogą być poddane dalszej obróbce. Forma warsztatów pozwoli studentom na przyswojenie wiedzy teoretycznej także podczas własnoręcznego wideofilmowania.
Nieliniowy montaż wideo (25 godzin)
Dostępność sprzętu wideo umożliwiło stosowanie materiału wideo jako elementy multimedialnych prezentacji. Obecnie wydajne algorytmy kompresji pozwalają na diametralne zmniejszenie objętości pliku przy akceptowalnym obniżeniu jakości obrazu. Studenci będą więc potrafić umieszczać dane wideo nawet na stronach WWW, gdzie przepustowość łącza wymusza ograniczenia.
Pracownia dyplomowa (30 godzin)
Przedmiot wieńczący proces nauczania. Forma konsultacji pozwala na stały kontakt opiekuna ze studentem. Daje to opiekunowi naukowemu możliwość kierowania postępami prac a dla studenta stanowi łatwo dostępne źródło rad i uwag.