CeleOd pewnego czasu w Polsce, jak i w innych krajach, narastają zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku w szkołach. Do najgroźniejszych należą: przemoc, narkotyki, alkohol oraz kradzieże, porwania i wymuszenia a także – terroryzm w różnych, bardzo niebezpiecznych formach. Znane są na świecie, tragiczne w skutkach, przypadki ostrzelania szkół, strzelania do nauczycieli i uczniów czy podkładania bomb; te ostatnie, na szczęście, okazywały się fałszywymi alarmami, ale nie można wykluczyć pojawienia się – prawdziwych; niosących zniszczenia i rany a nawet śmierć. Media szeroko donosiły o przypadkach porwań kończących się gwałtami lub morderstwami. Często dowiadujemy się o wymuszeniach, kradzieżach i napaściach na nauczycieli. Takie kryminalne akty powodują w psychice wszystkich uczniów niezwykle groźne, trudne do usunięcia, powikłania. Uczniowie i nauczyciele czują się coraz bardziej zagrożeni „ślepą i nieprzewidywalną” przemocą. Czują się coraz częściej ofiarą, lub potencjalną ofiarą nagłego zagrożenia, które może nadejść „bez ostrzeżenia”. Tymczasem wybuch agresji jest poprzedzany wyraźnymi sygnałami. Sygnałami, które można dostrzec w porę i przewidzieć rychłe nadejście zagrożenia Poszukiwane są sposoby zapobiegania zagrożeniom, uchronienia uczniów przed agresją; ostatnio pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia instytucjonalnych rozwiązań poprzez powołanie KOORDYNATORÓW DS. BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE. Powołanie we wszystkich szkołach i placówkach koordynatorów ds. bezpieczeństwa integrujących działania w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów i wychowanków, rodziców) oraz współpracujących z innymi podmiotami wynika z przyjętej dnia 7 listopada 2006 roku przez Radę Ministrów uchwały nr 186/2006 w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach oświatowych. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa, zajmująca się szeroko pojętymi problemami bezpieczeństwa zarówno w działalności naukowo-badawczej jak i dydaktycznej, wychodzi na przeciw tym zamiarom, oferując możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności o szerokim spektrum kompetencji: wykrywanie i eliminowanie przyczyn zagrożeń, rozpoznawanie i zapobieganie zagrożeniom, diagnozowanie i likwidowanie pojawiających się zagrożeń a także integrowanie wszystkich podmiotów biorących udział w procesie wychowania do zapewnienia bezpieczeństwa w szkole.
Profil słuchacza / wymogiStudia te są adresowane do absolwentów studiów wyższych, co najmniej na poziomie licencjackim, w tym przede wzystkim: • nauczycieli i innych osób zainteresowanych funkcją KOORDYNATORA; • nauczycieli – wychowawców klas szkolnych, w których występują zagrożenia; • pracowników władz oświatowych i samorządowych, w których gestii znajduje się problematyka zagrożeń w szkole.
KADRA DYDAKTYCZNA:
Kadrę dydaktyczną tworzą najlepsi specjaliści i eksperci z zakresu psychologii, psychopedagogiki, socjologii, resocjalizacji i bezpieczeństwa, wywodzący się z Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa oraz spośród nauczycieli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i innych ośrodków akademickich a także praktycy z instytucji związanych z resocjalizacją i bezpieczeństwem publicznym.
KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Absolwenci Studiów Podyplomowych będą przygotowani do prowadzenia kompleksowych działań, zapewniających jeżeli nie wyeliminowanie, to maksymalne zmniejszenie zagrożeń w szkole:
• odczytywanie pojawiających się sygnałów o zbliżających się zagrożeniach;
• zapobieganie zagrożeniom;
• diagnozowanie zagrożeń i wypracowanie skutecznych sposobów ich wyeliminowania oraz zmniejszenia skutków;
• opracowanie i realizację programów eliminujących przyczyny występowania zagrożeń;
• lokalizowanie i rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych w szkole;
• zapobieganie aktom przemocy i wandalizmu w szkole;
• prowadzenie pracy profilaktycznej skierowanej przede wszystkim do uczniów wykazujących skłonności do zachowań agresywnych;
• prowadzenia pracy profilaktycznej z rodzicami;
• zorganizowanie systemu ostrzegania przed zagrożeniami;
• integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Dydaktyka bezpieczeństwa w szkole – 12 godzin:
Pojęcia, przedmiot i zadania dydaktyki bezpieczeństwa w szkole. Treść i zasady kształcenia dla bezpieczeństwa szkoły. Plany i programy kształcenia. Formy organizacyjne zajęć dydaktycznych. Zagadnienia oddziaływań wychowawczo-motywacyjnych na słuchaczy. Metodyka organizacji i zarządzania szkołą. Metodyka psychologii i socjologii.
Ochrona mienia i osób z metodyką – 14 godzin:
System ochrony osób i mienia szkoły. Zabezpieczenia fizyczne i techniczne. Zabezpieczenie obiektów. Zabezpieczenie imprez masowych. Organizacja systemu monitoringu. Analiza zagrożeń. Przeciwdziałanie zagrożeniom zamachem. Zabezpieczenie antybombowe.
Pedagogika resocjalizacyjna – 14 godzin:
Podstawowe pojęcia z zakresu profilaktyki. Profilaktyka jako zapobieganie zaburzeniom w rozwoju fizycznym, społecznym, emocjonalnym, zdrowotnym i psychicznym. Planowanie pracy profilaktycznej w placówkach oświatowych. Prezentacja sposobów pracy profilaktycznej z młodzieżą w zakresie promowania postaw prospołecznych i prozdrowotynych. Budowanie programów profilaktycznych w placówkach oświatowych.
Podstawy antyterroryzmu w szkole – 8 godzin:
Definicja terroryzmu. Konstytutywne elementy terroryzmu. Istota i typologia (kryterium: podmiotowe, przedmiotowe, zasięgu przestrzennego, genetyczne, motywacji i celów politycznych, metod walki). Dynamika terroryzmu. Ewolucja terroryzmu – rys historyczny. Podmioty działań terrorystycznych. Przykłady terroryzmu w szkole.
Podstawy prawne bezpieczeństwa szkolnego – 8 godzin:
Uchwała Rady Ministrów nr 186/206 z dnia 07 listopada 2006r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach oraz inne ustalenia dotyczące tego problemu. Wewnętrzne regulacje szkolne. Ustalenia regulujące udział straży pożarnej, policji i innych organów bezpieczeństwa i porządku
Proseminarium dyplomowe – 10 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej (konsultacje z promotorem).
Psychologia emocji, konfliktu i sztuka negocjacji – 14 godzin:
Emocje podstawowe. Pojęcie emocji modalnych. Emocja i motywacja jako system interpretacji. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, temperamentem a innymi pojęciami afektywnymi. Różnorodność afektów: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty, motywowanie. Dziedzina emocji i motywacji z perspektywy rozwojowej. Stałość i niestałość emocji. Funkcjonalne i dysfunkcjonalne znaczenie emocji i motywacji. Znaczenie procesów poznawczych w oddziaływaniu wychowawczym. Motywacja i samoregulacja. Samoświadomość i samoregulacja. Samokontrola w profilaktyce i prewencji. Aspekty rozwoju emocjonalnego: ekspresja i wzbudzanie emocji. Doświadczanie i rozumienie emocji, relacji społecznych. Indywidualne różnice w zakresie emocji, wymiary osobowości a systemy emocjonalne. Rodzaje konfliktów. Negocjacje.
Socjotechnika pracy grupowej – 20 godzin:
Definicja socjotechniki. Rodzaje pracy grupowej. Mechanizmy pracy grupowej. Rodzaje metod, środków i działań praktycznych zmierzających do wywołania pożądanych przemian w postawach lub zachowaniach społecznych.
Wybrane zagadnienia organizacji i zarządzania – 10 godzin:
Teoretyczne zagadnienia organizacji i zarządzania. Wybrane koncepcje, metody i techniki organizacji i zarządzania. Współczesne zarządzanie strategiczne. Zachowania organizacyjne w wymiarze indywidualnym. Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym –zespołowym. Komunikowanie się jako instrument kreowania pożądanych zachowań organizacyjnych. Konflikty w organizacji. Kultura organizacji. Przywództwo i style kierowania. Wybrane teorie motywacji. Procesy uczenia się organizacji jako zmiana zachowań organizacyjnych. Zmiana i doskonalenie organizacji. Różnorodność kulturowa w organizacji
Budowanie psychoedukacyjnych programów profilaktycznych – 16 godzin:
Diagnoza grupy, do której adresowany jest program. Rodzaje programów. Kompetencje autora programów. Koncepcja programu. Formułowanie celów, treści programów. Warunki wdrażania programu. Ewaluacja programu. Opracowanie programu.
Doradztwo psychologiczno - społeczne – 10 godzin:
Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Umiejętności w zakresie doradztwa edukacyjnego: wykorzystywanie programów szkolnych; doradztwo akademickie; planowanie wyboru szkoły, kierunek studiów; planowanie wyboru zawodu; planowanie wyboru pracy; opracowanie życiorysu; konsultowanie programów kształcenia. Umiejętności doradcze w poradnictwie indywidualnym: budowanie zaufania i umiejętności prowadzenia wywiadu; wysłuchiwanie i wybór skutecznej interwencji; Umiejętności w zakresie doradztwa grupowego: zrozumienie psychologii grupy; organizowanie grup; procesy grupowe, ich etapy; cel grupowy; mocne i słabe strony pracy grupowej; różne rodzaje grup; ocena interpretacji w pracy grupowej; etyka pracy z grupą.
Seminarium dyplomowe – 10 godzin: Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.
Techniki psychoterapii – 14 godzin:
Przewartościowanie, wprowadzenie nowych informacji (uzyskanie odmiennej perspektywy poznawczej ułatwiającej nowy sposób odnoszenia się), odtwarzanie interakcji, restrukturyzacja - zakreślenie granic – wyjaśnianie i modyfikacja interakcji. Zdefiniowanie problemu w konkretnych kategoriach. Zbadanie dotychczasowych rozwiązań. Zdefiniowanie celu. Zbudowanie i propozycja interwencji
Teorie psychoterapii – 16 godzin:
Główne cztery nurty teoretyczne i znaczące w szkołach psychoterapii. Psychoterapia z perspektywy neurobiologicznej. Organizacji procesu psychoterapii i jego przebiegu. Zasadnicze zjawiska występujące w psychoterapii, technikach pracy stosowanych w głównych nurtach i szkołach praktyki psychoterapeutycznej.
Trening psychospołeczny – 14 godzin:
Rozpoznawanie swoich stylów funkcjonowania w grupie i kierowania grupą. Mocne strony osobowości w relacji „ja – inni”. Identyfikacja obszarów aktywności w pracy zawodowej. Przyjmowanie i świadomość ról społecznych. Aktywne słuchanie jako narzędzie kierowania i budowania relacji w grupie. Zachowania przestrzenne w pracy z grupą.
Zadania Koordynatora ds. bezpieczeństwa – 10 godzin:
Zapobieganie i diagnozowanie zagrożeń pojawiających się w szkole; nowoczesne techniki przeciwdziałania zagrożeniom; lokalizowanie i rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych, mogących przerodzić się w groźne zjawiska agresji i przemocy; integrowanie działalności wszystkich podmiotów szkolnych w zapewnieniu bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe „Bezpieczeństwo szkolne” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie