Studia Podyplomowe - Archiwistyka

Więcej informacji

Studia Podyplomowe - Archiwistyka

  • Cele Teraz, kiedy w Polsce w coraz większą liczbę dziedzin życia wkraczają nieugięte normy Unii Europejskiej, zawód archiwisty zaczyna być jednym z najbardziej atrakcyjnych, a do tego ciekawych zajęć. Osoba, która dziś kończy ten kierunek to już nie, jak przed laty, smutna pani za biurkiem, porządkująca dokumenty i pracująca przez trzydzieści lat za niewielką pensję. W XXI wieku najcenniejszym towarem jest informacja, którą zarządzać, chronić i właściwie udostępniać potrafi właśnie współczesny archiwista. Warto dodać, że w na polskim rynku zapotrzebowanie na archiwistów wzrasta, gdyż według norm Unii Europejskiej każda większa firma zobowiązana jest zabezpieczać i przechowywać swoje materiały archiwalne w archiwach zakładowych, do których prowadzenia winny być zatrudniane osoby z wykształceniem kierunkowym. Dodatkowym atutem jest fakt, iż archiwistyka to kierunek przeznaczony dla osób o różnych temperamentach. W XXI wieku oferta zatrudnienia dla archiwistów jest niezwykle urozmaicona. Po tym kierunku pracę znajdzie zarówno osoba o usposobieniu spokojnym, nielubiąca wystąpień publicznych, jak i ktoś o żywym, medialnym temperamencie.
  • Profil słuchacza / wymogi Oferta edukacyjna skierowana jest w pierwszej kolejności do absolwentów wyższych uczelni, pracujących (lub zamierzających podjąć pracę) jako archiwiści, przede wszystkim w firmach prywatnych lub instytucjach państwowych, które posiadają archiwum zakładowe oraz w zakładach zajmujących się organizowaniem i zabezpieczaniem informacji (np. prywatne firmy archiwizujące). Studia podyplomowe mogą okazać się równocześnie ciekawym uzupełnieniem wiedzy osób pracujących we wszelkiego rodzaju urzędach, bibliotekach oraz muzeach. Studia dają ogólne wykształcenie archiwistyczne w zakresie analogicznym do specjalności tego typu proponowanych na różnego typu studiach magisterskich.
  • Szczegółowe informacje Studia Podyplomowe: Archiwistyka

    KORZYŚCI ZE STUDIÓW:

    Ukończenie studiów pozwoli na pełne zapoznanie się z wiedzą dotyczącą najnowszych zadań archiwistyki, sposobów przechowywania, konserwowania i udostępniania dokumentów jak i zarządzania tak cenną w dzisiejszych czasach informacją. Absolwenci studiów wyróżniać się będą dużym poczuciem odpowiedzialności za powierzaną ich pieczy działalność. Dodatkowe przedmioty z autoprezentacji i z zakresu public relations przewidziane w programie zajęć rozwiną ich umiejętności w dziedzinie komunikowania społecznego oraz kreowania wizerunku organizacji, w której będę zatrudnieni. Studia niewątpliwie wzbogacą kwalifikacje kończących je studentów, co pozwoli im na nowoczesne podejście do problemów związanych z zarządzaniem informacją. Ukształtowana podczas studiów świadomość odpowiedzialności prawnej, etycznej i społecznej związanej z zawodem archiwisty pozwoli im stać się osobami atrakcyjnymi i poszukiwanymi na rynku pracy.

    SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:

    Informacja naukowa a archiwalne bazy danych – 14 godzin

    Podstawowe pojęcia z zakresu informacji naukowej. Podstawy wyszukiwania informacji. Tradycyjne i nietradycyjne źródła informacji. Informacja naukowa w archiwach (systemy informacji archiwalnej – tradycyjny i komputerowy). Poszukiwanie w Internecie, zasady wyszukiwania informacji (język informacyjno-wyszukiwawczy). Zasady oceniania wiarygodności stron internetowych. Archiwalne bazy danych w Polsce i na świecie – przegląd, analiza porównawcza i ocena.

    Konserwacja archiwaliów i materiałów archiwalnych – 14 godzin
    Charakterystyka różnych rodzajów nośników informacji znajdujących się w archiwach wraz z krótkim zarysem ich historii (np. pergamin, papier, fotografie, taśmy magnetyczne, nośniki cyfrowe itp.). Rozpoznawanie rodzajów zniszczeń archiwaliów i materiałów archiwalnych (odróżnianie zniszczeń chemicznych, mechanicznych, biologicznych). Procedury zapobiegania zniszczeniom. Ratowanie zbiorów (np. odkwaszanie papieru, zasady postępowania w czasie pożaru, zasady ratowania zbiorów dotkniętych powodzią). Nowoczesne metody magazynowania archiwaliów. Systemy ochrony materiałów archiwalnych w archiwach państwowych (przepisy prawne i zarządzenia, zabiegi profilaktyczne). Zasady użytkowania papieru trwałego i archiwalnego. Różne formy tworzenia nośników zastępczych w celu ochrony oryginału (mikrofilmowanie, digitalizacja). Ochrona dokumentacji elektronicznej.

    Public relations i komunikacja w pracy archiwisty – 12 godzin
    Znaczenie public relations dla organizacji. Cel i modele public relations, public relations w Internecie. Zasady planowania kampanii public relations w firmie, organizacji. Prawne i etyczne aspekty działania public relations. Jak wykorzystać znajomość zasad public relations w pracy w archiwach. Podstawowe zasady organizacji wystaw, spotkań z mediami. Proces komunikowania, przygotowanie i kompozycja wystąpienia słownego, poprawność wygłaszanego przemówienia.

    Rozwój form kancelaryjnych – 12 godzin
    Dyplomatyka jako nauka pomocnicza historii – podstawowe pojęcia (kancelaria, dyplom, księgi wpisów, akta spraw). Przemiany form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do XXI wieku – analiza zagadnienia. Dokument tradycyjny a dokument elektroniczny – różnice, wady i zalety. Problemy z określeniem wiarygodności i autentyczności dokumentu elektronicznego.

    Wprowadzenie do archiwistyki – 14 godzin
    Podstawowe pojęcia archiwistyki, przedmiot i zadania archiwistyki. Archiwistyka jako nauka i jej miejsce w systemie nauk, historia archiwistyki. Technika badań archiwistycznych. Podstawowe źródła dotyczące archiwistyki: podręczniki polskie i obce, słowniki terminologii archiwalnej polskie i międzynarodowe, bibliografie archiwalne polskie i międzynarodowe, czasopisma archiwalne polskie i obce.

    Zadania archiwów – 8 godzin
    Zadania archiwów wczoraj i dziś. Zadania państwowej administracji archiwalnej, przepisy prawne. Rodzaje archiwów i ich zadania. Zadania archiwum zakładowego oraz składnicy akt w strukturze organizacyjnej instytucji. Archiwum zakładowe w strukturze administracyjnej instytucji. Obowiązki kierownika zakładu pracy wobec archiwum zakładowego.

    Zarządzanie współczesną dokumentacją – 14 godzin
    Międzynarodowe normy określające sposoby postępowania z dokumentacją (ISO 15489, ISO 9000). Współczesna kancelaria – rodzaje obiegu pism, personel, lokal i wyposażenie nowoczesnego biura. Zadania, zasady tworzenia i posługiwanie się instrukcją kancelaryjną i szczegółowym wykazem akt. Kategorie dokumentacji. Przykładowe systemy i programy komputerowe stosowane w pracy kancelaryjnej i archiwum zakładowym. Zarządzanie dokumentami elektronicznymi.

    Zasady gromadzenia, opracowywania, brakowania i udostępniania materiałów archiwalnych – 16 godzin
    Gromadzenie, wyodrębnianie i porządkowanie zespołu archiwalnego. Opracowanie tradycyjnego inwentarza zespołu archiwalnego: wstęp do inwentarza, inwentaryzacja. Standardy opisu archiwalnego. Omówienie standardów - MARC, MAD, FOPAR, ISAD, ISAAR. Podstawowe standardy przechowywania, teoria kształtowania zasobu archiwalnego, metody, kryteria i narzędzia selekcji, metody opracowania zasobu, standaryzacja i komputeryzacja opisu archiwalnego, przegląd i systematyka pomocy archiwalnych, zasady brakowania dokumentacji i zasady udostępniania materiałów archiwalnych.

    Bezpieczeństwo dóbr kultury. Problematyka formalno-prawna – 12 godzin
    Klasyfikacja dóbr kultury narodowej. Ocena i klasyfikacja zagrożeń dziedzictwa kulturowego, podstawy prawne rozciągania opieki nad dobrami kultury (Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 listopada 1998 r. w sprawie ustalenia wykazu bibliotek, których zbiory tworzą narodowy zasób biblioteczny, określenia organizacji tego zasobu i zakresu jego szczególnej ochrony, itd.). Polskie programy i instytucje, których współpraca idzie w kierunku ochrony dóbr kultury – obecny stan, potrzeby.

    Informatyka w archiwach – archiwum w Internecie – 22 godziny
    Wykorzystanie bogactwa internetu dla celów archiwistycznych. Przegląd i analiza istniejących stron internetowych o tematyce archiwalnej. Ćwiczenia praktyczne w zakresie tworzenia i zarządzania stronami internetowymi o tematyce archiwalnej.

    Ochrona informacji niejawnych – 12 godzin
    Podstawy prawne dotyczące ochrony informacji niejawnych (Ustawa o ochronie danych osobowych, Ustawa o ochronie informacji niejawnej), sposoby oznaczania dokumentacji niejawnej, organizacja kancelarii tajnej, zadania kierownika kancelarii tajnej, lokal i wyposażenie kancelarii tajnej, zasady wykonywania pracy w kancelarii tajnej, likwidacja kancelarii tajnej.

    Ochrona własności intelektualnej – 12 godzin
    Pojęcie własności intelektualnej w różnych dziedzinach życia od sztuki po przemysł. Różne przedmioty własności intelektualnej. Podstawy prawne dotyczące ochrony własności intelektualnej (Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Prawa autorskie, prawa patentowe.

    Podstawowe zasady autoprezentacji – 18 godzin:
    Elementy własnego wizerunku. Kompetencje i wiarygodność, opanowanie. Mechanizmy wpływu społecznego związane z wizerunkiem własnym. Spirala sukcesu wg Eleri Sampson. Efekt pierwszego wrażenia. Mowa ciała. Wykorzystanie strategii środków przekazu dla własnej kariery.

    Prawo archiwalne w Polsce i elementy prawa administracyjnego – 20 godzin
    Podstawy prawne postępowania z dokumentem. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach i wynikające z niej obowiązki twórców dokumentacji. Narodowy zasób archiwalny (w tym państwowy i niepaństwowy zasób archiwalny). Rola i zadania państwowej administracji archiwalnej od strony prawnej. Ochrona prawna dokumentacji.

    Seminarium dyplomowe – 6 godzin:
    Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania. Zasady wykorzystania materiałów źródłowych i literatury. Prawo autorskie.

    Sieć archiwalna w Polsce i na świecie oraz formy rozwoju – 12 godzin
    Sieć archiwalna – rozmieszczenie archiwów na danym terytorium. Zarządzanie siecią archiwalną (zcentralizowane, zdecentralizowane). Sieć archiwów państwowych w Polsce i na świecie. Sieć archiwów kościelnych w Polsce. Różne formy rozwoju sieci archiwalnych - przykłady.

    WARUNKI PRZYJĘCIA:
    1.    O przyjęcie na studia podyplomowe „Archiwistyka” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
    2.    Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
    3.    Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
    4.    Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
    •    oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    •    wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
    •    2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
    •    2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie,
    oraz wpłacenie opłaty rekrutacyjnej w wysokości 50 zł przy zapisie w sekretariacie studiów podyplomowych lub przelewem na konto Uczelni: 07 1050 1520 1000 0023 2843 8268 z dopiskiem „opłata rekrutacyjna – studia podyplomowe”.
    Istnieje także możliwość przesłania dokumentów pocztą tradycyjną, faksem (0-61 642 15 99) lub pocztą elektroniczną (podyplomowe@wsb.net.pl ). Wówczas do dokumentów należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
    W przypadku przesyłania dokumentów faksem lub pocztą elektroniczną, oryginalną dokumentację należy przesłać pocztą tradycyjną lub dostarczyć osobiście jeszcze przed rozpoczęciem zajęć.

Więcej informacji

Inne informacje związane z archiwistyka

  • Studia I Stopnia - Filologia Angielska z Zarządzaniem

  • Centrum: Poznańska Wyższa Szkoła Biznesu i Języków Obcych
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Polityka Regionalna

  • Centrum: WSZiB- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Polityka Administracyjna

  • Centrum: WSZiB- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Samorząd i Polityka Lokalna

  • Centrum: WSZiB- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Informacja Naukowa i Bibliotekoznastwo

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe - Informacja Naukowa, Elektroniczna i Bibliotekoznastwo

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Stosunki Wyznaniowe

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji