Studia II Stopnia-Badania Opinii Społecznej, Mediów i Rynku
CeleCelem specjalizacji Badania Opinii Społecznej, Mediów i Rynku jest dostarczenie rozbudowanej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie planowania, przygotowania i realizacji badań sondażowych, interpretacji danych uzyskiwanych w badaniach oraz przeprowadzania pogłębionej analizy danych statystycznych i socjo-demograficznych. Studenci przede wszystkim uzyskają wiedzę z zakresu funkcjonowania badań rynku i opinii publicznej oraz badań w zakresie mediów, działań instytucji komercyjnych i zachowań konsumenckich w warunkach gospodarki rynkowej oraz kształtowania wizerunku instytucji komercyjnych, publicznych. Będą specjalistami w zakresie przygotowywania programów badawczych dla potrzeb rynku i instytucji publicznych, projektowania i realizacji ilościowych badań rynkowych i społecznych oraz projektowania i realizacji jakościowych badań społecznych. Niezbędnym elementem kształcenia będzie zdobywanie praktycznych umiejętności niezbędnych do pełnienia roli analityka zjawisk społecznych i rynkowych.
Tutuł uzyskanyMagister
Szczegółowe informacjeStudia II Stopnia
Kierunek-Socjologia
Specjalność-Badania Opinii Społecznej, Mediów i Rynku
Przedmioty specjalizacji • Socjologia organizacji
• Socjologia kultury
• Teoria i praktyka badań rynkowych
• Badania opinii publicznej
• Zaawansowane techniki, metody i analizy badawcze
• Badania nad mediami: pomiar audytoriów, preferencji, odbioru i wpływu
• Eksperymenty laboratoryjne w naukach społecznych, badaniach marketingowych i konsumenckich
• Procedury i techniki badań ewaluacyjnych
• Seminarium magisterskie – 3 semestry
• Język obcy (2 semestry) do wyboru: j. angielski, j. niemiecki; j. francuski; j. rosyjski; j. hiszpański (grupy lektoratów na studiach stacjonarnych)
Przedmioty podstawowe kierunkowe (obowiązkowe dla studentów z tytułem licencjata innym niż uzyskany w Collegium Civitas na kierunku Socjologia)
• Wstęp do socjologii
• Wprowadzenie do metod badań społecznych
• Metody ilościowe badań społecznych
• Metody jakościowe badań społecznych
• Klasyczne teorie socjologiczne
• Współczesne teorie socjologiczne
• Wstęp do statystyki
• Statystyka dla socjologów
• Psychologia społeczna
• Współczesna psychologia społeczna
Socjologia: przedmioty fakultatywne zalecane
• Socjologia ekonomiczna
• Socjologiczne i psychologiczne aspekty konfliktu
• Psychologia przywództwa: techniki autoprezentacji, elementy psychotechniki
• Kultura i zarządzanie międzykulturowe
• Psychologia i zarządzanie reklamą
• Podstawy marketingu. Badania marketingowe
• Public Relations
• Techniki negocjacyjne
• Metody indywidualnego i grupowego treningu w organizacji
• Techniki lobbingu
• Zarządzanie zasobami ludzkimi
• Kulturowe zróżnicowanie społeczeństwa polskiego
• Tradycja kultury alternatywnej w Polsce
• Społeczeństwo informacyjne
• Media a społeczeństwo
• Literatura i media
• Komunikacja polityczna
• Idee współczesne
• Podstawy prawne ładu medialnego w Polsce
• Historia mediów – polityka, kultura, ludzie
• Propaganda, indoktrynacja, manipulacja
• Propaganda i indoktrynacja w państwach
totalitarnych XX wieku
Zdobyte umiejętności
* przygotowanie, przeprowadzanie, analiza i opracowanie badań marketingowych i opinii publicznej
* analiza danych i pisanie raportów
* obsługa i znajomość programów statystycznych
* znajomość rynku mediów (prasa, Internet, telewizja, radio)
* znajomość zachowań i upodobań konsumenckich
* skuteczne kształtowanie wizerunku instytucji
Perspektywy zatrudnienia
* ośrodki badań społecznych i rynkowych
* ośrodki badań nad mediami i systemami komunikacji
* agencje reklamowe i marketingowe
* ośrodki prognozowania zachowań społecznych
* instytucje państwowe i samorządowe
* firmy konsultingowe
* agencje Public Relations