Studia II Stopnia - Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z nauczaniem języka angielskiego
CeleZintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z nauczaniem języka angielskiego Absolwent specjalności Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z nauczaniem języka angielskiego dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania czy pracy opiekuńczej oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Opanował praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej.
PraktykiTAK
Profil słuchacza / wymogiKandydaci na studia drugiego stopnia, posiadający tytuł zawodowy licencjata pedagogiki, przyjmowani są na podstawie złożonego kompletu dokumentów. Rekrutacja trwa do 26 września lub do wyczerpania wolnych miejsc.
Tutuł uzyskanyMagister
Szczegółowe informacjeZintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z nauczaniem języka angielskiego
Absolwent będzie oceniany przez pryzmat profesjonalnej wiedzy, umiejętności samodoskonalenia i cech osobowości. Stąd też ogromny nacisk w Uczelni kładziony jest na interdyscyplinarne wykształcenie z zakresu nauk psychologicznych, pedagogicznych i pokrewnych, które mają wyposażyć absolwentów w wiedzę umożliwiającą samokształcenie i samodoskonalenie, jak również wspomaganie indywidualnej drogi rozwoju dziecka oraz personalizacji procesu dydaktycznego, zgodnie z nowoczesnymi trendami europejskiej myśli pedagogicznej. Absolwent przygotowany jest do wykonywania nowych zadań wynikających z założeń współczesnej reformy edukacyjnej. Potrafi twórczo spojrzeć na aktualne i perspektywiczne problemy edukacji europejskiej.
Głównym celem procesu kształcenia nauczyciela uczyniono w Uczelni pomoc w odkrywaniu własnej indywidualności i - co za tym idzie - wdrożenie do instrumentalnego używania siebie jako narzędzia działania, w oparciu o założenia edukacji humanistycznej. Podstawowym warunkiem jest wykształcenie umiejętności refleksyjnego i krytycznego spojrzenia na treści własnego kształcenia, aby stawiane zadania wymagały od adepta profesji połączenia działania z przeżywaniem oraz nauki z życiem. W konsekwencji praktyczna działalność nauczyciela staje się podstawą nadawania indywidualnego znaczenia poznanej teorii. Wytworzona w toku działań edukacyjnych w Uczelni aura stymulująca aktywność twórczą pozwala zaszczepić potrzebę poszukiwania wciąż nowych i lepszych rozwiązań, w konsekwencji zaś przyczynia się do wykształcenia nawyku ciągłego doskonalenia, pogłębiania i poszerzania własnych kwalifikacji.
Organizując proces kształcenia dostosowujemy się do ogólnoświatowych tendencji edukacyjnych związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - e-learning (część zajęć realizowana jest z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość), tak aby absolwent, oprócz wiedzy filologicznej czy pedagogicznej, nabył również kompetencje z zakresu praktycznego wykorzystania technologii informatycznych i nowoczesnych technik kształcenia. Działaniom tym przyświeca przekonanie, że nowatorska formuła edukacji przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności absolwenta na rynku pracy oraz wyposaży go w kompetencje elastycznego kierowania rozwojem własnym, tak cenione we współczesnym świecie.
Wprowadzony w uczelni system nauczania języka angielskiego oferuje 900 godzin dydaktycznych w trakcie pięciu lat studiów stacjonarnych. Zaletą systemu jest oparcie o poziomy zaawansowania umożliwiające studentowi początkującemu uczestnictwo w zajęciach grupy początkującej, a średnio zaawansowanemu w zajęciach grupy średnio zaawansowanej. Dzięki temu unika się strat czasu na zbędne powtarzanie przerobionego wcześniej materiału i w konsekwencji umożliwia absolwentowi uzyskanie kompetencji językowych na poziomie C2 ESOKJ lub wyższym.
Kompetencje specjalizacyjne absolwenta:
* dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na realizację zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w przedszkolu oraz na pierwszym szczeblu zreformowanej szkoły,
* uzyskuje gruntowne wykształcenie w zakresie nauczania języka angielskiego dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym - co daje mu przewagę na rynku pracy,
* posiada umiejętności skutecznej integracji treści tematycznych z zakresu edukacji elementarnej (przedszkolnej i wczesnoszkolnej) i języka angielskiego,
* potrafi wykorzystywać w procesie dydaktycznym multimedia, internet oraz profesjonalny sprzęt do odtwarzania wizji i fonii,
* posiada umiejętności prowadzenia badań (w tym badań w działaniu), dostrzegania oraz samodzielnego, twórczego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych,
* jest przygotowany do działalności prospołecznej, samokształcenia i samodoskonalenia oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia,
* jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.
Ramowy plan specjalizacji
Przedmioty podstawowe: Antropologia kulturowa, Logika, Metodologia badań spo-łecznych, Współczesne koncepcje filozofii i etyki, Współczesne problemy socjologii, Współczesne problemy psychologiiPrzedmioty kierunkowe: Andragogika, Pedagogika ogólna, Pedagogika porównaw-cza, PedeutologiaPrzedmioty specjalizacyjne i specjalnościowe: Współczesne tendencje w edukacji elementarnej, Edukacja matematyczna, Edukacja polonistyczna, Edukacja wielokulturowa, Profilaktyka negatywnych zjawisk społecznych, Wspomaganie rozwoju poznawczego uczniów, Edukacja ekologiczna, Pedagogika twórczości w edukacji elementarnej, Pedagogika czasu wolnego, Technologie informacyjne, Edukacja artystyczna, Organizacja współpracy z rodziną, Kultura żywego słowa, Seminarium dyplomowePrzedmioty z zakresu dodatkowej specjalności nauczycielskiej:Nauczanie języka angielskiego:PNJA - konwersacja; PNJA - kurs zintegrowany, PNJA - rozumienie tekstu; PNJA - fonetyka Grupa treści kierunkowych: Gramatyka praktyczna z elementami gramatyki opisowej, Kultura z elementami historii literatury anglojęzycznego obszaru językowego.Grupa treści kształcenia nauczycielskiego: Współczesne problemy psychologii, Pedagogika ogólna, Teoria dydaktyki szczegółowej języka angielskiego(I etap kształcenia), Dydaktyka szczegółowa języka angielskiego (I etap kształcenia), Praktyka pedagogiczna