CeleAbsolwent po ukończeniu 3 lat studiów będzie posiadać wiedzę z zakresu socjologii poszerzoną o podstawy nauk społecznych. Zdobyte w trakcie studiów umiejętności będzie umiał wykorzystać w pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych i prawnych.
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjeStudia I Stopnia
Kierunek-Socjologia
Specjalność-Socjologia Stosowana
Absolwent będzie przygotowany do:
* rozwiązywania problemów zawodowych,
* gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji,
* wykonywania podstawowych analiz statystycznych z pomocą informatycznych narzędzi wspomagających,
* wykonywania analiz społecznych pod kątem odpowiednich adresatów
z uwzględnieniem ograniczeń towarzyszących transferowi wiedzy,
* pracy zespołowej,
* komunikowania się z otoczeniem,
* porozumiewania się w języku obcym na poziomie biegłości Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy,
* korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych,
* podjęcia kształcenia na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Na specjalności „socjologia stosowana" absolwent będzie dodatkowo zdobywał wiedzę i umiejętności pozwalające dobrze poznać obecność socjologii w otaczającym świecie społecznym. W ramach tej specjalności szczególny nacisk jest położony na nabycie umiejętności dostrzegania i analizowania zachodzących zjawisk i procesów społecznych, obserwacji i analizowania poszczególnych elementów struktury społecznej ,praktycznego zastosowania socjologicznych metod i technik badawczych, przeprowadzenia badań społecznych, przełożenia wyników badań na praktykę społeczną, czyli na prognozowanie zjawisk, profilaktykę społeczną, socjotechnikę oraz wskazywanie możliwych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów społecznych.
Absolwenci tej specjalizacji przygotowani są do podjęcia pracy w państwowych, jak i prywatnych ośrodkach badań społecznych obejmujących zarówno badania marketingowe jak i badania opinii publicznej. Miejscem pracy dla absolwentów tej specjalizacji mogą być również różnorodne firmy, ze szczególnym uwzględnieniem agencji reklamowych, agencji public relations oraz mass mediów. Kolejnym obszarem, w którym absolwenci socjologii mogą podjąć pracę są urzędy administracji państwowej i samorządowej, (urząd miejski, urząd wojewódzki, urząd marszałkowski, policja, straże graniczne, izby celne, więzienia) oraz inne instytucje i organizacje społeczne polskie i zagraniczne (np. Instytucje Unii Europejskiej
Ze względu na nabycie praktycznej umiejętności posługiwania się językami obcymi w trakcie studiów w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu absolwenci będą silną konkurencją na rynku pracy.
Wykaz przedmiotów:
Przedmioty ogólne: język obcy (na studiach stacjonarnych dwa języki), wychowanie fizyczne (tylko na studiach stacjonarnych), technologie informatyczne (program zawiera podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL - European Computer Driving Licence), prawo, różnice kulturowe, ochrona własności intelektualnej.
Przedmioty podstawowe: podstawy socjologii, antropologia kulturowa, historia myśli społecznej i socjologicznej, ekonomia, psychologia społeczna, systemy , struktury
i procesy społeczne w różnych perspektywach teoretycznych, dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego.
Przedmioty kierunkowe: statystyka, metody badań społecznych, procesy ludnościowe, etyczne problemy zawodu socjologa, współczesne teorie socjologiczne, przygotowanie i realizacja projektu badawczego.
Przedmioty specjalnościowe: seminarium, praca końcowa, metodyka pracy umysłowej, historia społeczna Europy, socjologia miasta i wsi, patologie społeczne, socjologia wiedzy, socjologia kultury, socjologia wychowania, socjologia polityki, socjologia zdrowia, socjologia migracji, socjologia rodziny, e-biznes, kultura j. polskiego, ćwiczenia terenowe.
Przedmioty specjalizacyjne (socjologia stosowana): metody i techniki badania opinii społecznej, warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, socjotechnika, sterowanie opinią społeczną, , planowanie i organizacja badań społecznych, wtórna analiza danych, warsztaty z zakresu rozwiązywania konfliktów i negocjacji, zarządzanie personelem, kształtowanie wizerunku w grupie, analiza danych urzędowych.