CeleCelem studiów jest zapoznanie uczestników z koncepcjami zarządzania procesami logistycznymi. Program Podyplomowych Studiów Logistyki w Biznesie umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy związanej z przepływami materiałów i towarów w obrębie firmy i pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw.
Profil słuchacza / wymogiStudia adresowane są do pracowników różnych komórek organizacyjnych firmy, bezpośrednio lub pośrednio związanych z przygotowywaniem, realizacją i kontrolą przepływów materiałów i towarów (zaopatrzenia, produkcji, zbytu, transportu, magazynowania). Zasady rekrutacji 1. Słuchaczami studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu mogą zostać absolwenci wyższych studiów zawodowych, inżynierskich, magisterskich lub innych równorzędnych. 2. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. 3. Warunkiem przyjęcia jest złożenie kompletu następujących dokumentów: Niezbędne dokumenty * kwestionariusz osobowy oraz podanie do Rektora WSB (dostępnego również w informatorze oraz w Biurze Informacji i Rekrutacji) * odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych * 1 zdjęcie legitymacyjne * kserokopia dowodu osobistego * dowód uiszczenia opłaty wpisowej na konto w wysokości 200 zł lub dowodu wpłaty w kasie Uczelni
Szczegółowe informacjePodyplomowe Studia Logistyka w Biznesie
1. Podstawy logistyki w biznesie - koncepcje i strategie (8 godz.)
definicja logistyki
procesy logistyczne
przepływy rzeczowe w logistyce
zapasy w logistyce
procesy informacyjno - decyzyjne
usługi logistyczne – outsourcing
infrastruktura procesów logistycznych
zarządzanie logistyczne
miejsce logistyki w procesie zarządzania strategicznego
strategie logistyczne
procedura formułowania i wdrażania strategii logistycznej
miejsce logistyki w strukturze organizacyjnej
wpływ efektywności logistyki na wynik finansowy (wskaźniki rentowności)
2. Rola logistyki w skutecznej i efektywnej obsłudze klienta (8 godz.)
obsługa klienta jako obszar współdziałania logistyki i marketingu
elementy i mierniki logistycznej obsługi klienta
rola współczesnych technologii informacyjnych w doskonaleniu logistycznej obsługi klienta
strategie obsługi klienta na różnych szczeblach integracji łańcucha dostaw
3. Badanie i usprawnianie procesów logistycznych (8 godz.)
Zasady i procedury usprawniania procesów logistycznych
zasady usprawniania procesów logistycznych: ukierunkowanie na klienta ,zaangażowanie pracowników podejście procesowe, harmonia działań radykalnych i ewolucyjnych, zamiana systemu ocen
mapowanie procesów logistycznych
cykl usprawniania procesów
ustalanie celu oraz obszaru usprawniania
identyfikowanie problemów
szukanie przyczyn problemów
generowanie rozwiązań
planowanie wdrożenia
kontrolowanie
standaryzowanie i upowszechnianie rozwiązań.
4. Logistyka zaopatrzenia (12 godz.)
zaopatrzenie w systemie logistycznym firmy - cele, zadania
modele i techniki analizy rynku zaopatrzenia
strategie zakupowe
analiza procesu zakupu
metody klasyfikacji potrzeb surowcowych
metody wyboru i oceny dostawców
wybrane systemy zarządzania zakupami (zapsami) -VMI, CMI, BMI
polityka kontraktów – warunki dostaw Incoterms
5. Logistyka dystrybucji (12 godz.)
dystrybucja jako istotny element aktywności przedsiębiorstwa
sieci dystrybucji
centra dystrybucyjne
decyzje lokalizacyjne
rejony obsługi
transport w dystrybucji
zagadnienia optymalizacyjne w transporcie
6. Zarządzanie łańcuchami dostaw (8 godz.)
istota, cele i uwarunkowania w zarządzania łańcuchami dostaw
procedura integrowania łańcuchów dostaw
techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw
zarządzanie łańcuchami dostaw w Japonii, Europie
warunki transponowania doświadczeń zagranicznych
7. Logistyka produkcji (12 godz.)
ekonomiczno-organizacyjne aspekty logistyki produkcji
uwarunkowania wyboru systemu logistyki produkcji
stochastyczne systemy sterowania zapasami
logistyka produkcji w systemie planowania potrzeb materiałowych (Material Requiremnts Planning)
logistyka produkcji w koncepcji produkcji akurat na czas (Just in Time)
8. Infrastruktura transportowo-magazynowa procesów logistycznych (16 godz.)
podstawowe problemy funkcjonowania poszczególnych gałęzi transportu i ich miejsce w łańcuchach logistycznych
funkcjonowanie transportu w świetle przepisów Unii Europejskiej
studia przypadków nowoczesnych rozwiązań systemów transportowych w Europie
rodzaje i funkcje opakowań
tendencje w dziedzinie rozwoju opakowań
ekologistyka opakowań w świetle ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
parametry stanu i ruchu zapasów magazynowych
technologie składowania i infrastruktura magazynowa
Systemy zarządzania gospodarką magazynową.(np. Qugar)
systemy automatycznej identyfikacji - towarów, usług i osób (kody kreskowe, karty magnetyczne, transpondery, podpis elektroniczny)
9. Logistyka międzynarodowa (12 godz.)
eurologistyka
międzynarodowe uwarunkowania transportowe i spedycyjne w logistyce
kontrakty międzynarodowe a procedury logistyczne
10. Wykorzystanie systemów informatycznych i komunikacyjnych w logistyce ( 16 godz.)
czym jest, a czym nie jest system informatyczny
komunikacja w logistyce i narzędzia tej komunikacji
rodzaje informacji przepływających przez systemy logistyczne
praktyczne zastosowanie systemów informatycznych klasy ERP (Enterprise Resource Planning –Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa) w procesach zakupu, magazynowania, sprzedaży, transportu, serwisu i obsługi posprzedażnej
Komunikacja i wymiana informacji (EDI, e-comerce), systemy wspierające zarządzanie łańcuchami dostaw
ocena, wybór i zarządzanie wdrażanie systemu informatycznego
11. Systemy motywowania i oceniania (8 godz.)
motywacja materialna i pozamaterialna
czynniki i uwarunkowania motywacyjne
składniki systemu motywacyjnego
wartościowanie pracy
kształtowanie polityki płacowej
prezentacja doświadczeń praktycznych
12. Zarządzanie kosztami i controlling w logistyce (8 godz.)
koszty logistyczne i procedury ich budżetowania
controlling a rachunkowość zarządcza, zastosowanie instrumentów controllingu w logistyce, ośrodki (centra) odpowiedzialności jako podmiot controllingowej koncepcji zarządzania
organizacja wdrożenia systemu controllingu w obszarze logistyki
13. Budżetowanie i wykorzystanie rachunku kosztów działań (8 godz.)
wprowadzenie do Activity Based Budgeting
koncepcja i procedura budżetowania opartego na rachunku kosztów działań
proces koordynacji w budżetowaniu opartym na rachunku kosztów działań
14. Organizacja i kierowanie zespołem pracowniczym (8 godz.)
pojecie zespołu pracowniczego i pracy zespołowej
cechy pracy zespołowej
mocne i słabe strony pracy zespołowej
rodzaje zespołów pracowniczych
czynniki kształtujące sukces pracy zespołowej
zasady organizacji pracy zespołowej
15. Negocjacje w biznesie (8 godz.)
koncepcje i strategie negocjacji
fazy negocjacji
budowanie zespołu negocjacyjnego
socjotechniki stosowane w rokowaniach handlowych
obrona przed manipulacjami ze strony innych
pokonywanie pata negocjacyjnego
Kryteria oceny negocjacji
16. Wybrane techniki organizatorskie stosowane w logistyce (8 godz.)
techniki rangowania
technika ABC
technika identyfikacji i analizy współzależności
regulacja kompetencji (klasyfikator zadań, tablice kompetencyjne, opis stanowiska organizacyjnego)
system celów obszaru funkcjonalnego „logistyka”
wybrane techniki zarządzania czasem
17. Zarządzanie projektami (8 godz.)
procesy zarządzania projektem
definiowanie i kontrola rzeczowego zakresu prac
planowanie i realizacja prac w koncepcji łańcucha krytycznego
ograniczenie wpływu zewnętrznych zakłóceń na przebieg projektu
zastosowania
18. Gra strategiczna Jarmark-Europa” (16 godz.)
19. Analiza studiów przypadków: Logistyka w dużej i małej firmie (8 godz.) – prezentacje przedstawicieli praktyki gospodarczej