CeleCelem specjalizacji jest zapoznanie studentów z rodzajem mediów i obszarami ich zastosowań oraz uzyskanie przez studentów umiejętności pozwalających, na integrowanie grafiki, tekstu, dźwięku, animacji oraz sekwencji wideo przy tworzeniu prezentacji multimedialnych. Kurs przygotowuje absolwentów m.in. do pracy w charakterze grafika komputerowego, a także specjalisty ds. multimediów w firmach marketingowych.
Profil słuchacza / wymogiWarunkiem przyjęcia na studia jest złożenie kompletu dokumentów: * świadectwo dojrzałości w oryginale lub odpis * kwestionariusz osobowy * 4 aktualne fotografie zgodne z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych * zaświadczenie lekarskie * dowód wniesienia opłaty wpisowej * kserokopia dowodu osobistego
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjeW ramach specjalizacji Grafika Komputerowa na kierunku Informatyka realizowane są następujące zajęcia:
* grafika komputerowa
* animacja
* montaż wideo
* przetwarzanie dźwięku
* sieci multimedialne
* serwisy internetowe i język HTML, PHP
* seminarium dyplomowe
Zakres i cele grafiki komputerowej
* Grafikę komputerową należy rozumieć, jako kreację obrazu metodami komputerowymi. Teoretycznie obraz komputerowy nie różni się od obrazu powstałego za pomocą metod tradycyjnych (malarstwo, grafika warsztatowa, grafika użytkowa). Specyfika grafiki komputerowej polega na specyfice narzędzia, czyli komputera, (który należy rozumieć jako software i hardware). W grafice komputerowej istnieje tendencja do używania konkretnych przepisów w procesie twórczym. Częściej odpowiadamy sobie (niestety) na pytanie: jak to wykonać, kosztem pytania: jak to wygląda?
* Na przełomie lat 60—tych i 70—tych powstały pierwsze działania w zakresie grafiki komputerowej. Koreański artysta Nam June Paik wystawił ścianę monitorów, a firma Xerox opracowała interface graficzny na którym teraz wzorują się nowoczesne systemy komputerowe. Pod koniec lat 80–tych firma Adobe stworzyła programy Photoshop i Ilustrator, a nieistniejąca już firma Aldus prgram Page Maker. Aplikacje te stworzyły podwalinę przygotowania na komputerze publikacji drukowanej (DTP). Na marginesie DTP rozwinęła się cyfrowa obróbka fotografii. W drugiej połowie lat 90–tych twórcy softwaru zaczęli dostrzegać potrzeby graficzne internetu. Poza czysto internetową aplikacją Flash stworzoną przez Macromedia, firma Adobe dołączyła do programów graficznych DTP moduły do optymalizacji grafiki pod kątem internetu. Wraz z Potoshopem zaczęto sprzedawać program Image Ready do przygotowania grafiki bitowej do internetu. Wreszcie grafika trójwymiarowa 3D, która ugruntowała swoją pozycję na polu postprodukcji w przygotowanie efektów specjalnych na potrzeby filmu telewizyjnego i kinowego. Ostatnio tworzone są filmy długometrażowe za pomocą 3D (Shrek, Toy Story i inne). Takie programy jak: 3D Studio Max, Maya, Cinema 4D służą też do przygotowania wizualizacji architektonicznych, sądowych i innych.Absolwenci WWSiS–grafika komputerowa mogą pracować w agencjach reklamowych jako operatorzy komputera, bądź jako graficy w studiach komputerowych przygotowujących publikacje do druku. Poza tym w pracowniach architektonicznych. Mogą też znaleźć pracę w firmach przygotowujących programy telewizyjne, bądź przy przygotowaniu filmu kinowego.
* Malarstwo, które uczy kompozycji koloru, uwrażliwia na cechy materiałów (zastosowanie w 3D), uczy też wyczucia atmosfery i stylu. *Kompozycja*, w jej zakres wchodziłyby: podstawy komponowania płaszczyzny. Ćwiczenia przygotowujące studenta do projektowania interfejsu aplikacji, bądź strony internetowej, obejmowałoby też komponowanie strony dokumentu drukowanego i ćwiczenia układów typograficznych.
Pracownia Ilustracji Komputerowej
* Podstawą do działań w tej pracowni byłyby programy do tworzenia obrazu płaskiego, jak i marginalnie programy 3D. W zakres tego studia wchodziłaby kreacja obrazu komputerowego na płaszczyźnie na potrzeby reklamy, bądź publikacji drukowanej, bądź strony internetowej. Bardzo ważną rolę w tej pracowni odgrywała by czysta kreacja artystyczna bez wyraźnych aspektów użytkowych.
Pracownia DTP
* Obejmuje ona pełne spektrum problemów związanych z przygotowaniem dokumentu drukowanego. W zakres jej powinny wchodzić ćwiczenia typograficzne, które miałyby za zadanie nauczenie prawidłowego formatowanie tekstu i jego układu. Nauka przygotowania złożonych dokumentów jak: kolorowy magazyn, ulotka, plakat itd. Pełne przygotowanie fotografii do druku (skanowanie, korekcja, itd.) Prawidłowe przygotowanie dokumentu w ostatniej fazie do naświetlania (zamknięcie dokumentu).
Grafika Internetowa, Flash
* Obejmuje ona naukę przygotowania elementów graficznych do dokumentu internetowego, naukę przygotowania aplikacji internetowej we Flashu, animacji, i strony internetowej, naukę programowania w języku skryptowym Action Script. Zastosowania Action Script w dokumencie flashowym i naukę i przegląd podstawowych algorytmów języka Action Script, naukę przygotowania prezentacji multimedialnych.
Pracownia Grafiki 3D
* Obejmuje ona naukę modelowania, naukę przygotowania sceny i jej renderingu, naukę animacji 3D, naukę przygotowania filmu w 3D. Celowymi produktami byłyby: wizualizacje reklamowe, architektoniczne i klipy filmowe. Nauka grafiki 3D jest szczególnie trudna, ponieważ aplikacje 3D są bardzo rozbudowane, poza tym twórca musi mieć wyobraźnię przestrzenną a poza tym wymagane są takie same umiejętności co w grafice 2D.
Historia sztuki
* Student powinien nabyć podstawową wiedzę z historii sztuki i historii architektury. Przeciętna wiedza absolwenta szkoły średniej nie wykracza poza znajomość dwóch malarzy (jednego polskiego i jednego zagranicznego), co kiedy mówimy o kreacji obrazu jest całkowicie niewystarczające. Znajomość styli jest bardzo przydatna w twórczości, a znajomość historii sztuki powinna cechować grafika zatrudnianego w agencji reklamowej. W procesie nauczania ważne jest, żeby nawiązywać do konkretnych obrazów. Bez znajomości historii sztuki jest to niemożliwe.
Wybrane problemy reklamy i marketingu
* Grafika komputerowa wykorzystywana jest w dużej mierze w reklamie, ważną rzeczą jest poznanie celów reklamy i jej strategii.