Sylwetka absolwenta
Misja
1.Cele kształcenia
Celem kształcenia na specjalności resocjalizacja i pomoc społeczna jest przygotowanie kadr do placówek wychowawczych, resocjalizacyjnych, penitencjarnych oraz do pracy na rzecz jednostek, rodzin i grup społecznych potrzebujących pomocy. Studenci zdobywać będą wiedzę teoretyczną, z zakresu problematyki wychowawczej i resocjalizacyjnej, profilaktyki społecznej oraz form działalności samopomocowej i instytucjonalnej ukierunkowanej na nawiązywanie właściwych stosunków międzyludzkich, podniesienie jakości życia oraz rozwiązywanie kwestii społecznych. Do celów kształcenia należy także inicjowanie, uczestniczenie i opracowywanie wyników badań problemów społecznych (diagnozowanie potrzeb), monitorowanie oraz ewaluacja programów i działań.
2.Postawy
Absolwent kierunku socjologia, specjalności resocjalizacja i pomoc społeczna nie tylko zdobywa kwalifikacje - wiedzę i doświadczenie niezbędne do działań pomocowych, opiekuńczych czy resocjalizacyjnych, ale wypracowuje w sobie postawę gotowości do działań dla dobra innych, niezależnie od tego, czy potrzebna aktywność wiąże się z jego pracą czy też ma charakter pozazawodowy. Zdobyta wiedza i wzbudzona przez nią wrażliwość powinny znaleźć ujście najpierw w aktywności w ramach działań umożliwionych w obrębie struktur wspomaganych przez Uczelnię, a później w środowiskowej działalności absolwenta.
Kompetencje
3. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
Program studiów ma charakter interdyscyplinarny. Student będzie wyposażany m.in. w wiedzę z zakresu:
4. Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Konieczna dobra znajomość języka angielskiego. Przydatna znajomość drugiego języka obcego.
Nauka języka angielskiego (jako języki dodatkowe: niemiecki; rosyjski; francuski; hiszpański i inne) przy pomocy nowoczesnych metod nauczania (lab. językowe; konwersatoria itp.) oraz w zakresie słownictwa branżowego (nauk społecznych - głównie socjologicznego) umożliwia absolwentowi praktyczne posługiwanie się nim w pracy, kontaktach i badaniach, przede wszystkim - przy wymianie doświadczeń z praktykami resocjalizacji i pomocy socjalnej z innych krajów.
5.Umiejętności zawodowe
Program studiów umożliwia nabycie umiejętności w zakresie:
Przygotowanie praktyczne
6. Rodzaje i formy kształcenia praktycznego:
Przygotowanie praktyczne absolwent zdobędzie w trakcie praktyk w placówkach oświatowych, wychowawczych, resocjalizacyjnych, penitencjarnych oraz wojewódzkich, miejskich, gminnych zespołach pomocy społecznej, domach pomocy społecznej, urzędach pracy, rejonowych biurach pracy, ośrodkach pomocy społecznej (domy dziennego pobytu pomocy społecznej, schroniska, noclegownie, domy samotnych matek, domy dziecka), organizacjach i stowarzyszeniach, klubach i świetlicach osiedlowych, w których realizowane są zadnia wynikające z opieki i pomocy społecznej.
Praktyki mają umożliwić także wykonywanie czynności opiekuńczych, diagnozowanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych oraz prowadzenie zajęć w grupie.
7. Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów.
W ramach szkoleń i warsztatów specjalistycznych:
Perspektywy zatrudnienia
8. Uprawnienia do wykonywania zawodu:
9. Możliwości zatrudnienia - przewidywane stanowiska i miejsca pracy:
Doradcy, wychowawcy, opiekuna w: zakładach wychowawczych, poprawczych, penitencjarnych, schroniskach dla nieletnich, policyjnych izbach dziecka, komisariatach policji, sądach rejonowych lub okręgowych, kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, schroniskach wychowawczych, klubach tworzonych przez społeczności lokalne dla dzieci z rodzin patologicznych i dla młodzieży z problemami (np. Monar), wojewódzkich, miejskich i gminnych (osiedlowych) zespołach pomocy społecznej, urzędach pracy, rejonowych biurach pracy, ośrodkach pomocy społecznej, lokalnych domach pomocy społecznej, domach samotnych matek, szpitalach, klinikach, zakładach rehabilitacji inwalidów, ośrodkach zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych i samopomocowych, klubach i świetlicach tworzonych przez lokalne społeczności z przeznaczeniem dla osób starszych, inwalidów,
Uzupełnienie wykształcenia
10. Możliwości i wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów.
Absolwenci studiów mogą podjąć naukę na uzupełniających studiach magisterskich.
11. Możliwości podejmowania studiów za granicą.
Po podpisaniu odpowiednich umów w ramach programu Socrates/Erasmus.
Program studiów