Dla współczesnego człowieka źródłem wiedzy o świecie, a także preferencji, decyzji i zachowań, w coraz mniejszym stopniu są jego własne doświadczenia i opinie bezpośredniego otoczenia, w coraz większym zaś - media, zwłaszcza media elektroniczne (telewizja, internet).
Reklamy wpływają na zachowania konsumenckie, programy informacyjne i publicystyczne kształtują preferencje wyborcze, filmy i programy rozrywkowe decydują o sposobie spędzania wolnego czasu i - ogólniej - o stylu życia. Mechanizm tych zależności nie jest dla większości ludzi znany. Jego znajomość umożliwia pracownikom mediów skuteczne wpływanie na odbiorców, kreowanie gustów, manipulowanie opinią społeczną, upowszechnianie idei, narzucanie mody, a odbiorcom - świadomą kontrolę tego wpływu.
Specjalność "psychologia mediów" ma za zadanie ukazać ten mechanizm tak, jak go widzi współczesna nauka, wyjaśnić prawidłowości rządzące trójczłonową relacją między nadawcą, przekazem i odbiorcą, a w szczególności:
- dać wiedzę o funkcjonowaniu współczesnych mediów i o prawie medialnym w różnych krajach,
- przekazać umiejętność korzystania z technik perswazji,
- dostarczyć wiedzy o zasadach komunikacji społecznej,
- rozwinąć własne zdolności studentów w zakresie "produkcji" medialnej (telewizyjnej, radiowej i prasowej).
Perspektywy zawodowe
Możliwe miejsca i rodzaje pracy dla absolwentów: doradztwo psychologiczne w mediach, dziennikarstwo i produkcja programów medialnych, marketing i reklama, szkolnictwo, zarządzanie biznesem rozrywkowym.
Program nauczania
Przedmioty specjalnościowe
- komunikowanie społeczne
- historia mediów
- psychologia perswazji i propagandy
- psychologia reklamy
- prawo prasowe
- media masowe - zagadnienia ekonomiczne,
polityczne, socjologiczne i psychologiczne*
- psychologia internetu i rozwój społeczeństwa
- informacyjnego
- warsztaty twórcze
- praca emipryczna
- metodologia badań medialnych
- wykład składankowy obejmujący problematykę ekonomiki, socjologii, polityki i psychologii mediów masowych, ćwiczenia poświęcone analizie konkretnych przekazów prasowych i elektronicznych
Informacje dodatkowe
Studia z zakresu Psychologii mediów prowadzone są w ramach kierunku studiów "psychologia". Studia prowadzone są w systemie dziennym, wieczorowym i zaocznym.
Wybór kierunku kształcenia dokonuje się po zaliczeniu 5-ego semestru poprzez złożenie w wyznaczonym czasie właściwej deklaracji. Warunkiem koniecznym do uruchomienia zajęć na wybranej specjalności jest zgłoszenie się na nią co najmniej 50 studentów.