Studia I Stopnia - Praca Socjalna z Językiem Obcym
CeleDlaczego praca socjalna? To nowy wymiar Specjalisty o wyjątkowych kompetencjach, łączący dotychczas oferowaną specjalność (Manager usług społecznych i kulturalnych) i nie tylko... - popatrz na zakres wiedzy i kompetencje absolwenta określone w standardach kształcenia zatwierdzonych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego! Aktualne przemiany w Polsce: gospodarka wolnorynkowa, globalizacja, jednoczenie się Europy stają się czynnikami determinującymi warunki pracy socjalnej w niedalekiej przyszłości. Współczesne społeczeństwo europejskie, pomimo podwyższenia standardów życia jego obywateli, nie jest wolne od narastających problemów społecznych, marginalizacji i patologizacji jednostek. Zasady i prawodawstwo Unii Europejskiej w zakresie socjalnym obligują nasz kraj do coraz większej profesjonalizacji sektora usług społecznych oraz wzmacniają jego pozycję. Dzięki temu wzmacnia się także pozycja i kompetencje poszczególnych pracowników socjalnych. Proces ten zachodzi we wszystkich dziedzinach pracy socjalnej, która jest dla organów rządzących i instytucji najważniejszym instrumentem rozwoju i realizacji zadań polityki społecznej. Rodzi to olbrzymie zapotrzebowanie społeczne na >nowoczesnych pracowników socjalnych, zwanych często "menadżerami ryzyka", czyli wykwalifikowane kadry w obszarze pracy socjalnej, z bardzo dobrą znajomością języka obcego.
Profil słuchacza / wymogiKandydaci przyjmowani są na podstawie złożonego kompletu dokumentów, do wyczerpania wolnych miejsc.
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjeSpecjalność praca socjalna daje zdecydowanie szersze kwalifikacje i większe możliwości zatrudnienia niż specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, resocjalizacja itp.
Organizując proces kształcenia dostosowujemy się do ogólnoświatowych tendencji edukacyjnych związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - e-learning (część zajęć realizowana jest z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość), tak aby absolwent, oprócz wiedzy filologicznej czy pedagogicznej, nabył również kompetencje z zakresu praktycznego wykorzystania technologii informatycznych i nowoczesnych technik kształcenia. Działaniom tym przyświeca przekonanie, iż nowatorska formuła edukacji przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności absolwenta na rynku pracy oraz wyposaży go w kompetencje elastycznego kierowania rozwojem własnym, tak cenione we współczesnym świecie.
Perspektywy zatrudnienia w Polsce i w krajach Unii Europejskiej:
1. instytucje i ośrodki pomocy społecznej;
2. domy pomocy społecznej dla różnych grup klientów;
3. ośrodki opieki całodobowej i dziennej;
4. ośrodki opiekuńczo-wychowawcze;
5. ośrodki interwencji kryzysowej;
6. stowarzyszenia, wspólnoty oraz fundacje działające w obszarze pracy socjalnej;
7. ośrodki o charakterze resocjalizacyjnym;
8. szpitale, itp.
9. powiatowe centra pomocy rodzinie - współpraca z rodzinami zastępczymi, dysfunkcyjnymi;
10. jednostki organizacyjne do spraw zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu;
11. ośrodki wsparcia;
12. placówki dla osób dotkniętych bezdomnością, alkoholizmem, narkomanią
13. zakłady karne;
14. ośrodki dla uchodźców;
15. organizacje pozarządowe zajmujące się diagnozowaniem i przeciwdziałaniem patologiom społecznym;
16. urzędy migracyjne;
17. placówki służby zdrowia, ratownictwa medycznego;
18. placówki wymiaru sprawiedliwości (szeroko pojęta opieka penitencjarna;
19. placówki rządowe i samorządowe administracji publicznej;
20. szkoły europejskie (m.in. na terenie Luksemburga, Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoch i Holandii).
Praca Socjalna z Języckime Obcym
Kwalifikacje
Dyplom specjalności Praca Socjalna daje uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz stanowi podstawę do budowania swojej kariery w zawodach związanych, z jednej strony, ze wspomaganiem i terapią jednostek i rodzin, z drugiej zaś, z rozwiązywaniem problemów społecznych (np. bieda i wykluczenie społeczne, bezrobocie, uzależnienia, niedostosowanie społeczne i in.), oraz projektowaniem i realizacją zadań polityki społecznej w skali lokalnej i regionalnej.
Absolwent specjalności uzyskuje gruntowną wiedzę filozoficzną, pedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną a także z zakresu politologii, ekonomii i prawa obowiązującego w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej. Pozwala mu ona na skuteczne działanie w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej.
Dodatkowym atutem, który świadczy o wyjątkowości tej specjalności prowadzonej w Wyższej Szkole Lingwistycznej jest rozbudowany program nauki języka obcego (w zależności od wyboru: angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego), który umożliwia podjęcie pracy zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej.
Umiejętności
Absolwent specjalności: Praca Socjalna posiada umiejętności:
1. menedżerskie w zakresie: a. analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
b. rozwijania nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
c. prowadzenia i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
d. zaprojektowania swojego warsztatu pracy;
e. doskonalenia organizacji pracy;
f. kooperacji oraz efektywnej współpracy z innymi specjalistami, celem skutecznego udzielania pomocy;
g. monitorowania i dokonywania ewaluacji podejmowanych działań;
2. skutecznej komunikacji w wybranym języku obcym, również w zakresie języka specjalistycznego związanego z wykonywanym zawodem,
3. z zakresu public relations dotyczące popularyzowania celów pomocy i pracy socjalnej;
4. metodyczne w zakresie:
a. planowania form pomocy społecznej,
b. prawidłowego rozpoznawania trudnej sytuacji osób i rodzin dla określenia celów pomocy;
c. skutecznego stosowania w danym przypadku metod i technik w pracy socjalnej;
d. przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu;
5. stosowania zasad etyki zawodowej pracownika socjalnego oraz interpersonalne, w tym w szczególności:
a. udzielania pomocy wszystkim osobom znajdującym się w trudnej sytuacji i zwracającym się o pomoc,
b. respektowania praw tych osób do poszanowania ich godności osobistej,
c. działania jako rzecznik interesów osób zwracających się o pomoc,
d. wzmacniania samodzielności osób korzystających z pomocy socjalnej i przeciwdziałania uzależnieniu się od niej.