CeleSpecjalność umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, planowania rozwoju zawodowego, zarządzania wiedzą i edukacją w zakłądzie pracy, organizaowania procesu kształcenia ludzi dorosłych, wychowania do edukacji ustawicznej, animacji społeczno-oświatowej, podejmowania działań edukacyjnych ukierunkowanych na osoby starsze, a także zarządzania placówkami edukacji dorosłych.
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjeStudia I Stopnia
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: Pedagogika Pracy z Andragogiką
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką to osoba przygotowana do prowadzenia i realizacji zadań społeczno-wychowawczych i humanizacyjnych, zajmująca się działalnością pedagogiczną, umiejąca i chcąca pracować z młodzieżą i z dorosłymi nad wyrobieniem u nich postawy dobrego człowieka, dobrego obywatela i dobrego pracownika zarazem, przy tym pracownika osiągającego mistrzostwo w zawodzie oraz pełne zadowolenie z wykonywania powierzonych mu zadań zawodowych i społecznych. Absolwent ma być, nie tylko specjalistą wąskiego odcinka pedagogicznej działalności, ale ma być przede wszystkim jednostką o szerokich horyzontach umysłowych, przygotowaną do gromadzenia, operacjonalizacji, funkcjonalizacji wiedzy i wykorzystania doświadczenia. W trakcie studiów absolwent otrzymuje solidne przygotowanie z zakresu przedmiotów ogólnych, podstawowych, kierunkowych oraz specjalnościowych obejmujących wiadomości i umiejętności w zakresie pedagogiki pracy, nauk o pracy i innych dyscyplin z nią związanych.
Jego wiadomości i umiejętności wiążą się głównie z orientacją, poradnictwem, doradztwem zawodowym skierowanym do młodzieży, dorosłych, pracujących oraz bezrobotnych, procesem kształcenia zawodowego, funkcjonowaniem współczesnego zakładu pracy, jak również problematyką wychowania i edukacji osób dorosłych i starszych. Rezultatem kształcenia Studentów tej specjalności będzie absolwent przygotowany do pracy z człowiekiem w każdym wieku, wyposażony w umiejętności wychowawczego oddziaływania na reprezentantów wszystkich pokoleń.
Specjalność ma na celu przede wszystkim wykształcenie specjalistów w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i zwiększaniu aktywności na rynku pracy oraz wykształcenie wyspecjalizowanych kadr zajmujących się edukacyjnym wspomaganiem rozwoju człowieka dorosłego oraz świadomym i aktywnym uczestnictwem w kreowaniu polityki edukacyjnej związanej z ideą uczenia się przez całe życie, zarówno
w wymiarze europejskim, jak i lokalnym.
Absolwent specjalności Pedagogika pracy z andragogiką wyposażony jest w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki pracy, a ponadto zostanie przygotowany do:
kształtowania postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie oraz aktywnej postawy wobec życia zawodowego,
dzielania dorosłym pomocy w określaniu potrzeb edukacyjnych, wspólnego planowania procesu edukacyjnego oraz tworzenia warunków stymulujących dorosłych do uczenia się,
wychowania i przygotowania ludzi dorosłych do samokształcenia, samowychowania i samodoskonalenia,
planowania i opracowywania koncepcji zajęć dydaktycznych w edukacji dorosłych w ramach seminariów, kursów, warsztatów, szkoleń, planowania dydaktyki i opracowywania pomocy i materiałów dydaktycznych,
planowania i organizowania procesu kształcenia i wychowania do starości, do życia w wieku poprodukcyjnym, w trzecim wieku,
podejmowania działań z zakresu animacji kulturalno-oświatowej grup i środowisk lokalnych,
organizowania i kierowania placówkami oświaty i kultury dorosłych
oraz kształcenia ustawicznego
Absolwent kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką to osoba kreatywna, innowacyjna i zdolna do podejmowania i rozwiązywania trudnych problemów jednostkowych i zbiorowych. Charakteryzuje się otwartością intelektualną, elastycznością i dużymi zdolnościami adaptacyjnymi. Cechuje go przeświadczenie, że obok przygotowania teoretycznego i zawodowego istotną wartością jest jego człowieczeństwo, które powinno przejawiać się w umiłowaniu człowieka, zainteresowaniu jego losem, życzliwości wobec ludzi oraz w trosce o warunki życiowe swych podopiecznych. Absolwent otwarty jest także na problemy współczesnej cywilizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania procesu uczenia się, potrzeby i zainteresowania uczących się. Jest również zdolny do refleksji nad własną biografią edukacyjną oraz do samodzielnego kreowania swojej przyszłości zawodowej i osobistej na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy w kraju i za granicą.
Miejsce pracy absolwentów
Absolwenci kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką powinni prezentować aktywną postawę na rynku przejawiającą się mobilnością, elastycznością i gotowością do pracy we wszelkiego rodzaju instytucjach publicznych, samorządowych, pozarządowych i prywatnych zajmujących się edukacją, wychowaniem, profilaktyką społeczną oraz poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym i pośrednictwem pracy, a także w działach personalnych zakładów pracy. Posiadane przez absolwenta tej specjalności kwalifikacje zawodowe predysponują go do zatrudnienia w charakterze pedagoga pracy, doradcy zawodowego, szkolnego dorady zawodowego, doradcy pracy, pośrednika pracy, organizatora działalności społeczno-wychowawczej, organizatora prac tzw. publicznych, organizatora działań profilaktycznych i przekwalifikowania bezrobotnych, specjalisty ds. zatrudnienia i spraw socjalnych między innymi w:
szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
poradniach psychologiczno – pedagogicznych,
placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
akademickich biurach karier,
urzędach pracy,
centrach informacji i planowania kariery zawodowej,
Ochotniczych Hufcach Pracy,
agencjach zatrudnienia,
Klubach Pracy,
instytucjach dialogu społecznego,
Gminnych Centrach Informacji,
instytucjach pomocy społecznej,
Centrach Pomocy Rodzinie,
Wojskowych Centrach Aktywizacji Zawodowej,
biurach pracy,
agencjach konsultingowych,
działach personalnych przedsiębiorstw sektora prywatnego i organizacjach samorządowych.
Specjalność daje również możliwość pracy w szeroko rozumianej edukacji dorosłych: w placówkach kulturalno-oświatowych, placówkach organizacji czasu wolnego, instytucjach kształcenia dorosłych i formach kształcenia ustawicznego. Kwalifikacje tej specjalności dają możliwość pracy w charakterze:
k ierowników placówek oświatowych i kultury, np. centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, szkół dla dorosłych, firm szkoleniowych, ośrodków szkoleniowych zakładów pracy, bibliotek, domów i ośrodków kultury, uniwersytetów III wieku,
instruktorów, trenerów, doradców, prowadzących konkretną działalność edukacyjną i wychowawczą z dorosłymi,
organizatorów i realizatorów działalności kulturalno-oświatowej,
wolontariuszy w różnych instytucjach oraz placówkach oświaty i kultury dorosłych oraz osób starszych w ramach organizacji państwowych prywatnych oraz organizacji pozarządowych.