Studia I Stopnia - Pedagogika opiekuńcza z terapią pedagogiczną
Profil słuchacza / wymogiStudia I stopnia (licencjackie 3-letnie) * oryginału świadectwa dojrzałości * podanie o przyjęcie (do pobrania w dziekanacie lub ze strony internetowej) * 4 fotografii kolorowych (studia zaoczne), 5 fotografii kolorowych (studia dzienne) * ksero z dowodu osobistego i książeczki wojskowej (s. 2,3,6,7) * dowodu wpłaty wpisowego * orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjePedagogika opiekuńcza z terapią pedagogiczną
Proponowany przez nas model kształcenia zakłada m.in., że w trakcie studiów studenci uzyskają wiedzę:
ogólną - z zakresu filozofii, psychologii, pedagogiki, antropologii kultury, socjologii, a także medycznych i psychologicznych aspektów rozwoju człowieka;
specjalistyczną - pozwalającą nabyć umiejętności prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalności oraz ukierunkowującą na działalność prospołeczną i samodoskonalenia;
instrumentalną - umożliwiającą podjęcie pracy w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy, wizytatora kuratorium oświaty, kuratora sądowego, a także w administracji samorządowej na stanowiskach związanych z organizacją i zarządzaniem w opiece społecznej.
Na trzecim roku wprowadza się wykłady i zajęcia specjalistyczne. W sumie, każdy student ma obowiązek zaliczyć w ciągu kolejnych semestrów - zgodnie z obowiązującą siatką studiów kilkanaście przedmiotów z tej grupy przedmiotów.
Poza przedmiotami kształcenia ogólnego na specjalizacji tej możemy wyróżnić następujące przedmioty specjalizacyjne:
Formy pracy opiekuńczej w środowisku otwartym
Instytucje pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (projekt)
Metodyka pracy opiekuńczej
Opieka paliatywna
Organizacja i zarządzanie placówką opiekuńczą
Pedagogika rodziny
Podstawy prawne funkcjonowania systemu opieki
Podstawy psychoterapii
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
Praca z dziećmi nadpobudliwymi
Profilaktyka i terapia zaburzeń procesów emocjonalnych
Projekt działalności pedagogicznej
Psychologia człowieka chorego
Psychologia kliniczna
Systemy profilaktyki społecznej
Teoretyczne podstawy arteterapii
Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej
Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się
Terapia muzyczna
Terapia osób uzależnionych
Terapia plastyczna
Terapia ruchowa
Terapia zaburzeń mowy
Terapia zaburzeń w zachowaniu
Wprowadzenie do socjoterapii
Perspektywy zawodowe
Absolwent kończący tę specjalizację powinien umieć realizować działania, które zmierzają do usamodzielnienia się osób z deficytami opieki rodzinnej jak również niepełnosprawnych i ich integracji ze środowiskiem. Wiedza i umiejętności zdobyte w czasie studiów pozwolą na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i psychoedukacyjnych z dziećmi i młodzieżą z różnego rodzaju zaburzeniami. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do pracy z dziećmi, młodzieżą z deficytami opieki, rozwoju i wychowania. Student jest przygotowywany do pracy we wszelkiego typu placówkach opiekuńczych występujących w systemie opieki nad dzieckiem oraz inicjowania i uczestnictwa w działaniach na płaszczyźnie szeroko pojętej diagnozy, pomocy i opieki pedagogicznej, jak również oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych. Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
Placówki oświatowe
Sanatoria, prewentoria
Oddziały dziecięcych szpitali,
Warsztatach terapii zajęciowej
Ośrodki prowadzone przez organizacje pozarządowe
Hospicja
Szkoły specjalne
Placówki usamodzielniające
Oddziały integracyjne
Specjalne Ośrodki Wychowawcze
Internaty i bursy
Placówki wychowania pozaszkolnego
Domy dziecka
Pogotowia opiekuńcze
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
Żłobki
Świetlice środowiskowe i szkolne
Wprowadzenie terapii pedagogicznej nada absolwentom kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców, poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej w wyżej wymienionych placówkach, do których zdobędą kwalifikacje.