CelePedagogika specjalna jest dyscypliną, której zainteresowania koncentrującą się na jednostkach z zaburzeniami rozwoju, osobach niepełnosprawnych i ich rehabilitacji oraz osobach niedostosowanych społecznie i ich resocjalizacji. Podczas trzyletnich studiów I stopnia z zakresu Pedagogiki specjalnej, studenci zdobywają wiedzę konieczną do zrozumienia prawidłowości rozwojowych, ale także specyfiki funkcjonowania dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym. Studenci uczą się języków obcych oraz korzystania z literatury fachowej i najnowszych osiągnięć technologii informacyjnych. Zdobywają umiejętności posługiwania się nowoczesnymi metodami i technikami pracy pedagogicznej i terapeutycznej (pedagogika zabawy, ergoterapia, arteterapia, muzykoterapia, biblioterapia itp.). Po uzyskaniu dyplomu zawodowego licencjata absolwent będzie przygotowany do podjęcia uzupełniających studiów magisterskich.
Profil słuchacza / wymogiWymagane dokumenty: * Świadectwo dojrzałości (oryginał lub odpis) * Kwestionariusz osobowy dla kandydatów na studia licencjackie * Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do studiowania na danym kierunku * Trzy aktualne fotografie zgodne z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych * Dowód osobisty (w przypadku mężczyzn również książeczka wojskowa) * Jedna mała koperta z adresem zwrotnym * Potwierdzenie bezzwrotnej wpłaty wpisowego
Tutuł uzyskanyLicencjat
Szczegółowe informacjeOLIGOFRENOPEDAGOGIKA
Oligofrenopedagogika
Specjalność dla osób zainteresowanych problematyką kształcenia i rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym ze szczególnym uwzględnieniem jego stopni.
Praca dla absolwenta:
* szkoły specjalne dla dzieci z upośledzeniem umysłowym
* szkoły integracyjne
* ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji
* ośrodki szkolno-wychowawcze
* warsztaty terapii zajęciowej
* domy pomocy społecznej
Wybrane przedmioty kierunkowe i specjalizacyjne:
* Diagnoza i konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
* Edukacja osób umiarkowanie, znacznie i głęboko upośledzonych umysłowo
* Wspomaganie rozwoju mowy i terapia logopedyczna
* Wspomaganie rozwoju ruchowego i kinezyterapia
* Psychologia dziecka upośledzonego umysłowo
* Aktywizacja środowiska osób głębiej upośledzonych umysłowo
* Nauczanie indywidualne
* Metody aktywizacji głębiej upośledzonych umysłowo
* Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
* Metody pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami z zaburzeniami poznawczymi
* Metodyka wychowania przedszkolnego
* Metodyka kształcenia zintegrowanego
* Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie
Wybrane przedmioty wspólne dla wszystkich specjalności:
* Metody badań pedagogicznych
* Psychologia: ogólna; rozwojowa i osobowości; kliniczna
* Diagnostyka pedagogiczna
* Pedagogika ogólna
* Pedagogika specjalna
* Pedagogika alternatywna
* Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
* Podstawy komunikacji pedagogicznej
* Anatomia i neurologia
* Genetyka
* Psychiatria i psychopatologia
* Patologie społeczne
* Media w edukacji osób niepełnosprawnych
* Edukacja i rehabilitacja osób niewidomych
* Edukacja i rehabilitacja osób niesłyszących
* Edukacja i rehabilitacja osób upośledzonych umysłowo
* Edukacja i rehabilitacja osób przewlekle chorych
* Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością ruchową
* Edukacja i rehabilitacja osób niedostosowanych społecznie