Studia I Stopnia - Dziennikarstwo i Kultura Mediów

Więcej informacji

Studia I Stopnia - Dziennikarstwo i Kultura Mediów

  • Cele Celem kształcenia na specjalności „dziennikarstwo i kultura mediów” na kierunku kulturoznawstwo jest wykształcenie kompetentnego, dobrze przygotowanego na poziomie ogólnym, jak i wyposażonego w umiejętności praktyczne eksperta od komunikowania medialnego. Podczas sześciu semestrów studiów kulturoznawczych studenci zdobywają teoretyczną wiedzę ogólnohumanistyczną oraz – w ramach kształcenia specjalnościowego - praktyczną znajomość funkcjonowania rynku mediów, podstaw komunikacji medialnej, wpływu mediów na życie społeczne itp. Poznają także tajniki warsztatu pracy dziennikarza. Dzięki temu po ukończeniu studiów mogą znaleźć pracę zarówno w mediach lokalnych oraz ogólnopolskich, jak i w wielu instytucjach kultury, jednostkach organizacji samorządowej i firmach jako osoby odpowiedzialne za kontakty z prasą (funkcja rzecznika prasowego). Program studiów uzupełniony jest zawodowymi praktykami studenckimi odbywanymi w wybranych mediach lokalnych i ogólnopolskich (prasa, radio, telewizja).
  • Praktyki Wszystkich studentów kierunku kulturoznawstwo obowiązuje odbycie praktyk zawodowych w wymiarze trzech tygodni. W przypadku specjalności „dziennikarstwo i kultura mediów” miejscem odbywania praktyk mogą być: * redakcje gazet, czasopism, radia, telewizji, * agencje reklamowe, * instytucje kultury, organy administracji państwowej i samorządowej, organizacje pozarządowe – w szczególności w działach lub na stanowiskach odpowiedzialnych za kontakty z mediami.
  • Profil słuchacza / wymogi Przedmioty kwalifikacyjne na kierunku KULTUROZNAWSTWO specjalność: DZIENNIKARSTWO I KULTURA MEDIÓW - język polski, - historia lub wiedza o społeczeństwie, - język obcy
  • Tutuł uzyskany Licencjat
  • Szczegółowe informacje Dziennikarstwo i Kultura Mediów

    Sylwetka absolwenta

    Misja


       1. Cele kształcenia

    Wykształcenie kompetentnego, dobrze przygotowanego zarówno na poziomie ogólnym jak i wyposażonego w umiejętności praktyczne eksperta od komunikowania (dziennikarza, rzecznika prasowego, kreatora wizerunku, analityka) w szeroko pojętym sektorze kultury. Rozwój związanych z tym sektorem instytucji, szczególna troska Unii Europejskiej o kulturę, szczególnie w jej materialnym wymiarze, możliwości finansowania w ramach grantów strukturalnych lub badawczo-rozwojowych, świadczą o docenieniu znaczenia tych zjawisk i o potrzebie kształcenia specjalistów łączących uniwersytecką wiedzę kulturoznawczą z medioznawczą.

    Kompetencje

       1. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy

    Podstawowe pojęcia medioznawcze, współczesne systemy medialne; teorie komunikowania medialnego, wpływ mediów na życie społeczne, wpływ mediów na tożsamość człowieka, gatunki medialne, język mediów, badania medioznawcze; wiedza praktyczna: warsztat dziennikarza, warsztat rzecznika prasowego, warsztat analityka mediów, umiejętności w zakresie plastycznego komponowania komunikatu medialnego.

       2. Formy kształcenia i poziom w zakresie języków obcych

    Lektorat prasy zagranicznej w językach: angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim. Wymagany jest poziom first certificate.

    Przygotowanie praktyczne

       1. Rodzaje i formy kształcenia praktycznego

    Praktyka w redakcjach mediów lokalnych i regionalnych, analiza zawartości mediów od postawienia hipotezy, poprzez tworzenie kategoryzacji po raportowanie.

       2. Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów

    Szkolenie językowe na poziomie first certificate (angielski), znajomość używanych w mediach edytorów poligraficznych (ECDL).

    Perspektywy zatrudnienia


       1. Uprawnienia do wykonywania zawodu

    Ukończenie studiów, tj. zaliczenie wszystkich wymaganych przedmiotów potwierdzone uzyskaniem właściwej liczby punktów ECTS oraz właściwej średniej, napisanie oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy seminaryjnej dyplomowej oraz uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu dyplomowego jest równoznaczne z uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu.
    Dodatkowe uprawnienia możliwe są do zdobycia za sprawą uczestnictwa w odpowiednich kursach, studiach podyplomowych, szkoleniach lub po zdaniu wymaganych egzaminów.

       2. Możliwości zatrudnienia – przewidywane stanowiska i miejsca pracy

    - dziennikarz prasy radia i telewizji w mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich,
    - pracownik instytucji kultury odpowiedzialny za kontakty mediami lub prowadzący zajęcia specjalistyczne (medialne) z młodzieżą,
    - pracownik instytucji samorządowych i terenowych w zakresie budowania wizerunku, organizacji kultury i współpracy z mediami.

    Uzupełnienie wykształcenia

       1. Możliwości i wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów

    Absolwent specjalności „dziennikarstwo i kultura mediów” na kierunku kulturoznawstwo może podjąć studia drugiego stopnia na dowolnie wybranym kierunku i uczelni w kraju i za granicą. Sugerowane dalsze kształcenie na kierunkach:
    - kulturoznawstwo
    - dziennikarstwo i komunikacja społeczna

       2. Możliwości podejmowania studiów za granicą

    Dzięki wprowadzeniu systemu punktacji ECTS istnieje możliwość wyjazdów zagranicznych już w trakcie studiów pierwszego stopnia do uczelni partnerskich oraz możliwość podjęcia studiów drugiego stopnia na wybranym kierunku i uczelni w krajach Unii Europejskiej.

    Program studiow

    Przedmioty podstawowe:
    Historia filozofii
    Logika i metodologia nauk humanistycznych
    Semiotyka kultury
    Historia kultury
    Socjologia kultury
    Wprowadzenie do antropologii kulturowej
    Komunikacja społeczna i kulturowa
    Społeczeństwo informacyjne
    Wiedza o sztuce
    Historia literatury
    Wiedza o literaturze
    Wiedza o sztukach plastycznych
    Wiedza o muzyce
    Wiedza o filmie
    Wiedza o teatrze
    Komparatystyka
    Warsztaty artystyczne
    Przedmioty kierunkowe:
    Teorie kultury
    Kultury współczesnego świata
    Kultura audiowizualna
    Wprowadzenie do organizacji instytucji kultury
    Wprowadzenie do animacji kultury
    Diagnozowanie potrzeb społecznych
    Kultura języka
    Warsztaty dziennikarskie
    Dziedzictwo kulturowe regionu
    Wykłady do wyboru

    Przedmioty specjalnościowe:
    Wstęp do medioznawstwa
    Media relations i public relations
    Język w mediach - warsztaty
    Prawo prasowe
    Techniki plastyczne w mediach (pracownia multimedialna) - warsztaty
    Oddziaływanie kulturowe i konsumpcja mediów
    Treści kultury w mediach


Więcej informacji

Inne informacje związane z dziennikarstwo - ogólne