Koncepcja realizacji procesu dydaktycznego oparta została m.in. na następujących założeniach:
1. Programy, a także proporcje poszczególnych bloków przedmiotów tworzą warunki do pozyskania niezbędnej wiedzy dla przygotowania przyszłych pracowników mediów.
2. Położono wyjątkowy nacisk na problemy prawne i etyczne zawodu dziennikarza oraz wprowadzono szereg przedmiotów specjalizacyjnych.
3. Zwrócono szczególną uwagę na ekonomiczne problemy funkcjonowania mediów.
4. Uwzględniając standardy obowiązujące na studiach magisterskich stworzono możliwość kontynuowania nauki na studiach uzupełniających magisterskich.
Program studiów dziennych obejmuje ogółem 2220 godzin wykładów, ćwiczeń i seminariów, zaś program studiów zaocznych 1770 godzin wykładów i ćwiczeń, co stanowi ponad 80% obciążenia godzinowego w stosunku do obowiązującego obciążenia godzinowego studiów dziennych.
Program, tak dla studiów dziennych, jak i zaocznych, obejmuje tę samą ilość przedmiotów.
Treść programów studiów dziennych i zaocznych jest identyczna, różnice dotyczą jedynie obciążeń godzinowych.
Program studiów obejmuje ponadto 15 tygodni praktyk, tak dla studiów dziennych, jak i zaocznych.
Wykaz podstawowych przedmiotów:
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. Filozofia
2. Socjologia
3. Logika z semiotyką
4. Psychologia społeczna
5. Podstawy ekonomii
6. Podstwy politologii
7. Główne nurty w literaturze światowej i polskiej XX wieku
8. Przedmiot do wyboru
9. Język obcy I - angielski - obowiązkowo
10. Język obcy II - trzy do wyboru
11. Wychowanie fizyczne
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
12. Wstęp do nauki o komunikowaniu
13. Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
14. Metody badań medioznawczych
15. Międzynarodowe stosunki polityczne i gospodarcze
16. Polski system polityczny
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
17. Historia prasy i mediów w Polsce i na świecie
18. Współczesne media w Polsce i na świecie z lektoratem prasy krajowej i zagranicznej
19. Stylistyka i kultura języka
20. Retoryka dziennikarska
21. Gatunki dziennikarskie
22. Seminaria warsztatowe - wstęp do dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego
23. Fotografia w prasie
24. Agencje prasowe i praca z serwisem informacyjnym
25. Źródła informacji dla dziennikarza
26. Media lokalne i środowiskowe
27. Prawo prasowe i etyka dziennikarska, prawo radiofonii i telewizji, prawo autorskie
28. Reklama we współczesnym społeczeństwie informacyjnym
29. Kształtowanie opinii publicznej
30. Komputer w pracy dziennikarza
31. Seminarium licencjackie
Przedstawiona koncepcja kształcenia ma na celu przygotowanie do zawodu: dziennikarza, redaktora, specjalisty od reklamy i promocji oraz stosunków publicznych, a także organizatora działalności mediów na wszystkich możliwych poziomach zawodowej aktywności, poczynając od mediów lokalnych, takich jak prasa dzielnicowa, zakładowa czy środowiskowa, poprzez lokalne radia i telewizje kablowe, aż do liczących się mediów terenowych, czy też w dalszej przyszłości ogólnopolskich. To ostatnie będzie oczywiście wynikiem wieloletniej pracy i rozwoju zowodowego przyszłego absolwenta, ale podstawy do takiej kariery daje mu ukończenie tego kierunku.
Absolwenci kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna mogą ubiegać się o pracę w lokalnych i ogólnopolskich redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych. Mogą również pracować na stanowiskach samodzielnych specjalistów, jako redaktorzy oraz specjaliści od kreowania wizerunku w mediach, pracownicy agencji konsultingowych oraz public relations. Przed absolwentami otwierają się także perspektywy pracy na szeroko rozumianym rynku wydawnictw.