Skuteczna windykacja należności w aspekcie prawnym i negocjacyjnym. Zmiany przepisów od 2016
Szczegółowe informacjeSkuteczna windykacja należności w aspekcie prawnym i negocjacyjnym. Zmiany przepisów od 2016.
Szkolenie uwzględnia zmiany przepisów obowiązujące od 2016 roku. Omówimy je w części dotyczącej prawnych aspektów windykacji.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby, które zajmują się windykacją należności, w szczególności:
negocjowaniem spłaty należności z dłużnikami,
telefoniczną windykacją należności,
prowadzeniem windykacji w postępowaniach sądowych,
współpracą z działami prawnymi lub kancelariami,
współpracą z organami ścigania.
W trakcie I dnia zajęć nacisk zostanie położony na przedstawienie prawnych aspektów windykacji, natomiast w II części drugiego dnia szkolenia trener zapozna uczestników z zasadami prowadzenia rozmów i negocjacji z dłużnikami. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w ćwiczeniach i praktycznych symulacjach.
Na szkoleniu przedstawimy:
najistotniejsze reguły, które decydują o powodzeniu lub porażce działań windykatora i procesu windykacji,
elementy składające się na skuteczne prowadzenie rozmów z dłużnikiem,
zasady oceny sytuacji i profilu dłużnika a także zasady właściwego postępowania w reakcji na działania dłużnika,
pojęcia, definicje oraz konstrukcje prawne używane w windykacji,
najistotniejsze procedury sądowe wykorzystywane w windykacji,
praktyczne zagadnienia związane z egzekucją komorniczą,
regulacje oraz praktyczne instytucje prawa karnego mające związek z windykacją należności,
sposoby skutecznego zabezpieczenia należności,
podatkowe aspekty windykacji.
instytucje oraz możliwości działania stanowiące alternatywę dla windykacji należności albo wspomagające proces windykacji.
Program szkolenia:
Dzień I.
1. 5 zasad skutecznej windykacji, którymi powinien kierować się windykator.
2. Kto odpowiada za długi i w jakim zakresie? Od kogo możemy żądać zapłaty jeśli dłużnik jest niewypłacalny?
Wspólnicy
Spadkobiercy (z omówieniem zmian obowiązujących od 18 października 2015 r.)
Małżonkowie
Członkowie zarządu
3. Niezbędne i praktyczne zagadnienia z prawa cywilnego w codziennej pracy windykatora, które trzeba poznać:
zobowiązania umowne,
wykonanie umów i skutki ich niewykonania,
odsetki ustawowe i maksymalne po 1.01.2016,
ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych po 1.01.2016,
kiedy następuje przedawnienie roszczeń, czy można jeszcze windykować, kiedy roszczenie jest przedawnione?
jak prawidłowo sporządzić oświadczenie o uznaniu długu,
potrącenie zobowiązań wzajemnych.
4. Jak skutecznie zabezpieczać należności, aby zminimalizowanie ryzyko windykacyjne w przedsiębiorstwie:
zagadnienia wstępne - zabezpieczenia osobowe i rzeczowe,
weksel in blanco i poręczenie wekslowe,
poręczenie cywilne,
zastaw i zastaw rejestrowy,
hipoteka.
5. Jak skutecznie korzystać z niestandardowych sposobów odzyskiwania długów lub zabezpieczenia pozycji wierzyciela?
sprzedaż wierzytelności i (cesja długu, zasady i ryzyko),
skarga pauliańska,
dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym,
przekazywanie danych Biurom Informacji Gospodarczej na podstawie nowej ustawy.
6. Jak skutecznie wykorzystywać wybrane procedury cywilne wykorzystywane w windykacji należności:
jak prawidłowo zorganizować czynności windykacyjne przed skierowaniem windykacji na drogę postępowania sądowego?
dokumentacja,
postępowanie nakazowe i upominawcze.
Dzień II.
1. Upadłość likwidacyjna i upadłość z możliwością zawarcia układu, zagrożenia i pułapki:
skutki upadłości,
upadłość a egzekucja i postępowania sądowe,
zabezpieczenia rzeczowe a upadłość,
zgłoszenie wierzytelności,
najistotniejsze zmiany po 1 stycznia 2016 r.
2. Prawo karne a windykacja:
jak prawidłowo zakwalifikować przestępstwo popełnione na szkodę wierzyciela?
jak efektywnie skierować postępowania karne przeciwko dłużnikowi?
w jaki sposób złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa?
jak postępować, aby nie naruszyć prawa?
3. Jak zoptymalizować działania windykacyjne pod kątem prawa podatkowego:
wierzytelności nieściągalne jako koszt podatkowy,
problematyka kosztów uzyskania przychodu - nowy bat na dłużnika,
nowe ujęcie ulgi na złe długi.
4. Elementy psychologii windykacji:
jak rozgrywać reakcje obronne dłużników?
skąd się biorą wymówki dłużników? Jak je weryfikować?
skąd płynie siła negocjacyjna?
co da nam efektywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych?
5. Negocjacje:
jakie można stosować techniki negocjacji,
jak wystrzegać się brudnych chwytów negocjacyjnych,
jak planować rozmowy i ich poszczególne etapy,
jak wykorzystać język i intonację,
jak wykorzystać moc argumentów?
jak znaleźć złoty środek między groźbą a ostrzeżeniem?
6. Warsztaty windykacyjne:
rozmowa z trudnym dłużnikiem,
niwelowanie wymówek dłużników,
gry negocjacyjne.
7. Pytania, dyskusja, konsultacje.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.
Miejsce: Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.