Za wyniki organizacji odpowiada efektywność pracujących w niej ludzi. Stworzenie efektywnego zespołu wymaga pracy innej niż nakierowanej na realizację pracy członków grupy, tj. budowania zespołowego poczucia wartości i celu, rozwijania zdolności współpracy, umiejętności rozwiązywania konfliktów, świadomości i rozumienia znaczenia swoich zasobów na tle zespołu. To co znacząco odróżnia zespół od grupy to rezultaty jakie można osiągnąć dzięki istnieniu więzi i ducha zespołu – porozumienie, wsparcie, synergię.
Podczas szkolenia poruszane będą aspekty związane z budowaniem efektywnie działających zespołów. Uczestnicy zrozumieją w czym tkwi siła takiej pracy, poznają fazy życia zespołu oraz role, jakie sami obejmują. Nauczą się komunikować oraz rozwiązać konflikty w obrębie pracujących grup.
Korzyści dla Uczestników szkolenia:
- Zdobycie umiejętności zarządzania zespołami
- Zdobycie wiedzy na temat zasad tworzenia zespołu, faz jego rozwoju
- Zdobycie umiejętności tworzenia i budowania mocnych zespołów
- Rozwinięci umiejętności współpracy i komunikacji w zespole
- Zrozumienie jakości pracy zespołowej
- Zrozumienie interakcji zespołowych, potrzeb i wartości innych członków zespołu
- Poznanie predyspozycji do przyjmowania określonych ról przez członków zespołu
- Doskonalenie umiejętności związanych z radzeniem sobie z konfliktami oraz rozwiązywaniem problemów
- Wypracowanie skutecznych zasad współpracy w zespole
Metody pracy jakie stosujemy podczas szkolenia:
Szkolenie prowadzone aktywnymi metodami warsztatowymi, z wykorzystaniem tworzącego się procesu grupowego. Krótkie prezentacje ze strony trenera prowadzącego są początkiem bądź też podsumowaniem prac uczestników: dyskusji, prac indywidualnych, prac w podgrupach. Uczestnicy otrzymają podręcznik, w którym w sposób opisowy i usystematyzowany zawarte są treści szkolenia. Całość uzupełnia prezentacja multimedialna.
Metodologia pracy oparta jest o cykl uczenia się ludzi dorosłych, dzięki czemu teoria połączona jest z refleksją, doświadczeniem oraz dyskusją grupy mająca na celu podsumowanie danego tematu. Trener wykańcza każde zagadnienie, pozwalając uczestnikom na pełne zrozumienie oraz dając możliwość przeniesienia na własne życie zawodowe.
Metody i narzędzia stosowane podczas zajęć:
- mini-wykłady
- prezentacje multimedialne
- energizer’y, icebreaker’y
- ćwiczenia: indywidualne, pary, grupowe
- praca z tekstem: studia przypadków
- formy dialogowe: dyskusje
- formy kreatywne: metafory, cytaty, układanki, praca z przestrzenią, rysunki
- test ról grupowych
- feedback, obserwacja
Program szkolenia:
1.Czym jest grupa? Zespół pracowników – jak tworzyć efektywny ZESPÓŁ.
Pojęcie, rodzaje, struktura grupy
Zasady tworzenia zespołu
Wskaźniki wpływające na współpracę i osiąganie wspólnego celu
Role grupowe
2. Proces rozwoju grupy
Fazy rozwoju grupy
Generowanie skutecznych działań adekwatnych do danej fazy grupowej
Określanie trudności danej roli w zależności od fazy grupowej
Określanie metod motywacji odnośnie do poszczególnych faz grupowych
3. Specyfika pracy w zespole
Wpływ jednostki na budowę tożsamości zespołu
Generowanie korzyści dla jednostki z przynależności do konkretnego zespołu
Style pracy i rodzaj zadań i motywacji
Formy organizacji zespołu
Wyznaczenie celów dla zespołu – cele grupowe a indywidualne
Mind map – metody skutecznego tworzenia planów działania w grupie
Określenie przeszkód efektywnej pracy zespołowej
4. Role zespołowe
Czym są role zespołowe?
Rodzaje ról
Specyfika roli
Efektywność poszczególnej roli w zespole
Delegowanie zadań z uwzględnieniem specyfiki roli
5. Konflikty w grupie – myślenie grupowe
Co to jest konflikt? Rodzaje i funkcje konfliktu w grupie
Konflikt – wyzwanie czy problem?
Style radzenia sobie z konfliktami
Techniki grupowego rozwiązywania problemów– „burza mózgów”, synektyka, metoda „6 kapeluszy”
6. Jak efektywnie budować współpracę w zespole?
Czym jest współpraca?
Czynniki wpływające na budowanie efektywnej współpracy
Czynniki burzące harmonię grupy
Kształtowanie umiejętności niezbędnych w pracy w zespole
Spójność zespołu a synergia w wspólnej pracy.
7. Plan rozwoju kompetencji zespołowych .