Celem szkolenia jest zbudowanie wiedzy i umiejętności dotyczących prowadzenia procesu rekrutacji. Uczestnicy nauczą się czym jest rekrutacja i jakie są warunki dobrego procesu. Zostanie omówiony i przećwiczony każdy element procesu: od pisania ogłoszenia o pracę do złożenia oferty kandydatowi. Uwzględnione zostaną innowacyjne metody pozyskiwania kandydatów w sytuacji zmieniającego się rynku pracy.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- Dowiedzą się, na czym polega rekrutacja;
- Nauczą się prowadzić proces rekrutacji od rozpoczęcia poszukiwania kandydatów do zamknięcia naboru na stanowisko pracy;
- Nauczą się pisać profesjonalne i zachęcające ogłoszenia o pracę;
- Poznają zasady selekcji aplikacji;
- Dowiedzą się, jak prowadzić komunikację z kandydatem i menadżerem;
- Nauczą się prowadzić profesjonalne i efektywne rozmowy rekrutacyjne;
- Nauczą się, jak skutecznie używać werbalnych i pozawerbalnych metod komunikacji;
- Zapoznają się z najczęściej popełnianymi błędami w ocenianiu kandydata, aby móc świadomie ich unikać;
- Dowiedzą się, gdzie i jak można szukać pracowników na zmieniającym się rynku pracy.
Program szkolenia:
1) Czym jest rekrutacja i jak przebiega?
Na czym polega proces rekrutacji?
Miejsce rekrutacji w firmie; kto, jak, kiedy i dlaczego?
2) Prowadzenie procesu rekrutacji
Od nowo otwartego stanowiska do zaoferowania kandydata – elementy procesu:
Metody pozyskiwania kandydatów
Ogłoszenia o pracę; współpraca z mediami
Selekcja aplikacji
Rozmowy kwalifikacyjne
Współpraca z menadżerami
Komunikacja z kandydatem
3) Umiejętności potrzebne i przydatne w rekrutacji
Zidentyfikowanie umiejętności umożliwiających udoskonalenie prowadzenia procesu rekrutacyjnego:
jak słuchać uważnie, mówić konkretnie i pytać właściwie?
jak przekazać informacje zwrotne tak, żeby odbiorca był zadowolony i jeszcze z tego skorzystał?
co można odczytać z twarzy i ciała rozmówcy? co się kryje pod gestami?
rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
4) Najczęstsze błędy w ocenianiu kandydatów
Psychologia oceniania i podejmowania decyzji
Najczęstsze błędy w ocenianiu i ich przyczyny
- efekt kontrastu
- efekt pierwszeństwa i świeżości
- efekt aureoli i efekt rogów
- błędy atrybucji
5) Prowadzenie rozmowy rekrutacyjnej
Doskonalenie własnego zachowania poprzez obserwację siebie i otrzymywanie informacji zwrotnych od pozostałych uczestników
6) Alternatywne źródła poszukiwania kandydatów
Zmiany na rynku pracy
Co robić, gdy brakuje kandydatów?