Reklamacje, rękojmia i gwarancja przy sprzedaży w obrocie handlowym i konsumenckim - przepisy i praktyka
Szczegółowe informacjeReklamacje, rękojmia i gwarancja przy sprzedaży w obrocie handlowym i konsumenckim - przepisy i praktyka.
Na szkoleniu przedstawiamy przepisy prawa konsumenckiego, które obowiązują od grudnia 2014. Wskazujemy, jakie prawa konsumetów zostały wzmocnione, jakie dodatkowe obowiązki mają sprzedawcy, w jaki sposób przekłada się to na praktyczne działania i jak postępować, by nie łamać przepisów i nie narażać się na kary.
Szkolenie polecamy:
osobom odpowiedzialnym za sprzedaż lub zakupy w przedsiębiorstwie,
pracownikom działów handlowych i działów zamówień,
pracownikom działu obsługi klienta,
wszystkim osobom, które w swojej pracy spotykają się z problemami wynikającymi z realizacji uprawnień z tytułu rękojmi lub gwarancji - zarówno po stronie sprzedawcy jak i po stronie nabywcy towarów i usług.
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in.:
jakie są zasady postępowania gdy towar lub usługa jest wadliwa,
jaka jest różnica między rękojmią i gwarancją,
jakie uprawnienia przysługują nabywcom z tytułu rękojmi i gwarancji,
jakie są sposoby wykonywana uprawnień przysługujących nabywcom,
jakie pułapki stosują sprzedawcy w treści umów w celu uniknięcia odpowiedzialności,
jakie są sposoby na uniknięcie pułapek w umowach i na co zwrócić szczególną uwagę w treści umów.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o liczne przykłady. Kameralna grupa stwarza możliwości konsultowania się z wykładowcą i analizowania przypadków z własnej praktyki zawodowej.
Program szkolenia:
1. Ogólna charakterystyka aktów prawnych regulujących problematykę rękojmi i gwarancji:
pojęcie obrotu gospodarczego oraz obrotu konsumenckiego,
definicja przedsiębiorcy i konsumenta,
różnice w unormowaniach prawnych w obrocie dwustronnie profesjonalnym oraz z udziałem konsumentów,
jakie przepisy należy stosować do odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji?
2. Ogólna charakterystyka umowy sprzedaży w obrocie profesjonalnym i konsumenckim:
treść i forma umowy, ogólne warunki umów, wzory umów i regulaminy,
obowiązki sprzedawcy przy zawieraniu umów z konsumentami w lokalu przedsiębiorcy,
czy i kiedy sprzedawca może wyłączyć swoją odpowiedzialność za wady rzeczy; tworzenie umów regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji; niedozwolone klauzule umowne przy sprzedaży konsumenckiej,
cena w umowie sprzedaży, terminy płatności ceny, przedmiot umowy sprzedaży, jakość świadczenia sprzedawcy, skutki niewykonania i nienależytego wykonania umowy sprzedaży,
szczególne rodzaje sprzedaży (sprzedaż na raty, prawo odkupu, prawo pierwokupu, sprzedaż z zastrzeżeniem prawa własności), sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość.
3. Wady rzeczy, czyli niezgodność towaru z umową. Jednolita definicja wad rzeczy w obrocie z udziałem konsumentów i przedsiębiorców po zmianach przepisów kodeksu cywilnego. Skutki zmian dla odpowiedzialności sprzedawców.
- pojęcie wady fizycznej i wady prawnej, niezgodność towaru z umową,
- brak właściwości rzeczy jako przesłanka wady fizycznej, znaczenie dokumentów gwarancyjnych, atestów certyfikatów itp. wydawanych kupującemu wraz z towarem,
- niekompletność rzeczy, problem odpowiedzialności sprzedawcy za braki ilościowe i opakowania rzeczy, zakres odpowiedzialności za wady rzeczy używanych,
- znaczenie publicznych zapewnień producenta i innych osób o właściwościach (sprzedaż wg. próbki lub wzoru), zapewnienia zawarte w reklamach towaru),
- nieprawidłowość w zamontowaniu i uruchomieniu rzeczy jako wada fizyczna,
- dopuszczalność i zakres umownych modyfikacji odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, czy sprzedawca może wyłączyć lub ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec konsumenta z tego tytułu? Przykłady klauzul wyłączających lub ograniczających odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad,
- akty staranności kupującego po zawarciu umowy sprzedaży:
terminy do zbadania rzeczy i zawiadomienia o wadzie (notyfikacja wady; czy i kiedy kupujący będzie miał obowiązek zbadania rzeczy w chwili zawarcia umowy lub jej wydania przez sprzedawcę, wada jawna i wada ukryta,)
skutki podstępnego zatajenia wady przez sprzedawcę i zapewnienia, że wady nie istnieją,
sposób i forma zawiadomienia o wadzie,
- procedura reklamacyjna czyli uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi, omówienie poszczególnych uprawnień przysługujących kupującemu:
obniżenie ceny, kto i w jaki sposób ustala wysokość obniżenia?
odstąpienie od umowy i jego skutki, jak sprzedawca może bronić się przed żądaniem zwrotu ceny, czy sprzedawca może obciążyć kupującego za częściowe zużycie rzeczy, która okazała się wadliwa?
wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad, sposób i termin wymiany,
naprawa rzeczy, sposób naprawy,
żądanie demontażu rzeczy i ponownego jej zamontowania, skutki niewykonania tych czynności przez sprzedawcę, zwłoka sprzedawcy z odebraniem wadliwej rzeczy od kupującego.
- kto ponosi koszty naprawy, wymiany, demontażu, ponownego montażu itp.
- w jakim terminie kupujący może zgłaszać reklamacje? terminy wygaśnięcia uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową,
- terminy odpowiedzialności sprzedawcy za wady czyli w jakim czasie sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady,
- regres sprzedawcy wobec dostawcy wadliwego towaru,
- znaczenie obniżenia ceny (przeceny) towaru oraz akcji promocyjnych i wyprzedaży dla istnienia oraz zakresu uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową, dopuszczalność wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim, czy sprzedawca może uniknąć odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
- co zrobić w sytuacji, gdy kupujący nie odbiera towaru po naprawie, czy sprzedawca może przejąć towar na własność lub zniszczyć go?
4. Gwarancja przy sprzedaży.
Gwarancja – pojęcie, forma i treść gwarancji, czas trwania gwarancji. Jak należy redagować warunki gwarancji.
Rękojmia a gwarancja – które uprawnienia mają pierwszeństwo? Które uprawnienia są korzystniejsze dla kupującego? Czy można zrezygnować z gwarancji? Krzyżowanie się uprawnień z niezgodności towaru z umową i gwarancji, skutki wyboru reżimu odpowiedzialności sprzedawcy.
Kto ponosi koszty związane z realizacją przez kupującego uprawnień w ramach gwarancji?
5. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi i gwarancji a odpowiedzialność z innych tytułów, odpowiedzialność za produkt niebezpieczny.
6. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstw oraz sprzedaż na odległość - obowiązki sprzedawców w świetle aktualnie obowiązujących przepisów:
zakres zastosowania ustawy o prawach konsumenta,
pojęcie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstw oraz sprzedaż na odległość,
wyłączenie stosowania w/w przepisów,
obowiązki sprzedawcy przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość,
zasady i tryb zawierania umów z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość; regulaminy sprzedaży, potwierdzenie zawarcia umowy.
nowa regulacja dotycząca odstąpienia od umowy – termin do odstąpienia, forma odstąpienia, praktyczne znaczenie gotowych formularzy przeznaczonych do odstąpienia od umowy, obowiązki sprzedawcy po złożeniu przez kupującego oświadczenia o odstąpieniu, kto ponosi koszty związane ze zwrotem zakupionej rzeczy, sposób zwrotu pieniędzy przez sprzedawcę, obowiązki kupującego w zakresie zwrotu rzeczy, skutki nadmiernego zużycia rzeczy przez kupującego.
kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy?
7. Pytania, dyskusja, konsultacje.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.
Miejsce: Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.