Proces Oceny Pracowników oraz Proces Rozstawania się z Pracownikami - Szkolenie
Cele* Poszerzenie rozumienia oceny pracowniczej jako narzędzia służącego wspieraniu rozwoju pracowników, monitorowania ich postępów oraz motywowania do efektywniejszej pracy
* Praktyczne przećwiczenie elementów rozmowy oceniającej z pracownikiem oraz narzędzi komunikacyjnych przydatnych w realizacji zadań z tego zakresu
* Zapoznanie uczestników z zasadami procedury rozstawania się z pracownikami oraz procedury outplacementu, z najczęściej występującymi problemami, począwszy od przygotowania informacji dla załogi o zwolnieniu, bądź odejściu pracownika, po prowadzenie rozmowy ostrzegawczej i zwalniającej.
* Przedstawienie zasad utrzymywania prawidłowych relacji między uczestnikami procesu oraz form odpowiedzialności kadry kierowniczej za zwolnienia pracowników
Profil słuchacza / wymogiWarsztat przeznaczony przede wszystkim dla osób, które podejmują decyzje i uczestniczą w procesie zwalniania, potrzebują wsparcia merytorycznego, aby jak najefektywniej przejść przez te trudne dla siebie i dla pracownika sytuacje.
W warsztacie również mogą uczestniczyć osoby, które przygotowują się do objęcia stanowiska menedżera, i chcą zweryfikować posiadane informacje z praktyką oraz przećwiczyć trudne sytuacje w warunkach szkoleniowych.
Szczegółowe informacjeLiczba godzin dydaktycznych: 16 - 2 dni - w przypadku szkoleń zamkniętych zakres czasowy może być dostosowywany do ustalonego ze zleceniodawcą zakresu tematycznego i oczekiwanych rezultatów.
Program szkolenia: PROCES OCENY PRACOWNIKÓW - 1 dzień
1. Analiza korzyści dla organizacji, menedżerów i pracowników z wykorzystania systemu ocen
Czym jest system ocen pracowniczych? Rola i miejsce systemu ocen w świetle misji i strategii organizacji i systemu zarządzania personelem
Możliwe zagrożenia - przykłady najczęstszych błędów we wprowadzaniu i stosowaniu systemu
Wpływ procesu oceny pracowników na: satysfakcję z pracy, motywację do pracy, poziom identyfikacji z organizacją, efektywność pracy
2. Poznanie cyklu oceny pracowniczej
Planowanie: ustalanie celów i zadań, standardów, kryteriów oceny
Ustalanie procedur
Przeszkolenie oceniających i ocenianych
Przedstawienie kryteriów oceniania pracownikom
3. Kryteria systemu ocen pracowniczych
Zasady tworzenia kryteriów oceny
Tworzenie kryteriów oceny dla przykładowych stanowisk
4. Metody oceniania
Metody oceny
Procedury postępowania
5. Rozmowa oceniająca, ćwiczenie umiejętności związanych z prowadzeniem rozmowy oceniającej
Metody rozmowy a kultura organizacji
Struktura spotkania
Zasady prowadzenia rozmów oceniających
Umiejętności potrzebne do przeprowadzenia efektywnej rozmowy
Działania po spotkaniu z pracownikiem
Omówienie podstawowych błędów w spostrzeganiu społecznym zniekształcających obiektywizm i trafność oceny
6. Wykorzystanie efektów ocen
Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego
Planowanie ścieżek rozwoju
Stawianie celów i zadań indywidualnych
Powiązanie z wynagrodzeniami
PROCES ROZSTAWANIA SIĘ Z PRACOWNIKAMI - 2 dzień
Zwalnianie pracowników z zakładu pracy – czy to na skutek likwidacji zakładu, jego restrukturyzacji, czy chwilowego załamania rynku – coraz częściej znajduje się w zakresie obowiązków każdego menedżera. Pomimo, że jest to jedno z najtrudniejszych i najbardziej nielubianych zadań, a jego wykonaniu towarzyszy ogromny stres, menedżerowie często zdani są w tych działaniach na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się wówczas, gdy musimy wreszcie poinformować pracownika o zwolnieniu. Nawet wtedy, gdy był on złym pracownikiem, wahamy się z przekazaniem tej informacji. A jak powiedzieć to pracownikowi, którego znamy od lat i nie mieliśmy zastrzeżeń do jego pracy? Jak zakomunikować tę decyzję pracownicy, która sama utrzymuje dzieci, a w okolicy nie ma innego zakładu pracy? Jak żyć potem wśród tych ludzi i w otoczeniu ich rodzin? Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi źródło konfliktów, zaczyna działać czynnik emocjonalny - silny stres dla każdej ze stron. Czynność zwalniania staje się zabiegiem nieprzyjemnym. Zaniedbania w procedurze zwalniania grożą konsekwencjami sądowymi i poważnymi kosztami. Dlatego też należy zwalniać we właściwy sposób. Warto więc, by każda firma miała przygotowane odpowiednie procedury rozstawania się z pracownikami, tak aby obie strony zachowały w pamięci lata dobrej, twórczej i satysfakcjonującej współpracy.
1. Przesunięcia, degradacje pracowników
Negatywne skutki zwolnień – ćwiczenie
2. Praktyka stosowania prawa pracy w redukcji zatrudnienia, czyli jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem?
3. Zwalnianie pracowników jako sytuacja trudna- emocje i reakcje osób zwalnianych
Najczęściej spotykane przyczyny odejść pracowników z firmy, przyczyny oraz propozycje przeciwdziałania – ćwiczenie
4. Odejście dobrego pracownika
Sygnały świadczące o chęci zmiany pracy
Propozycje działania w celu zatrzymania dobrego pracownika – ćwiczenia
5. Rozmowa ostrzegawcza tzw. „żółta kartka”
Elementy wpływające na efektywny przebieg rozmowy
6. Jak zwalniać ? - umiejętność przeprowadzania rozmów ze zwalnianym pracownikiem
Wywiad końcowy – zasady prowadzenia spotkania
Ankieta dla osób odchodzących z pracy – ćwiczenie
7. Od programu łagodnych zwolnień po projekt outplacement - alternatywne formy redukcji zatrudnienia z obopólną korzyścią
Przygotowanie zwolnień grupowych
Szczegółowa procedura outplacementu
8. Informacja dla załogi - znaczenie komunikacji w procesie zwolnień
Przygotowanie informacji o zwolnieniu dyscyplinarnym, zwolnieniu słabego pracownika, odejściu dobrego pracownika - ćwiczenia
Większość z omawianych składowych elementów szkolenia przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań.
To, co wyróżnia tę metodologię szkolenia spośród innych, to ciągłe utrzymywanie na wysokim poziomie uwagi i zaangażowania uczestników.
Dodatkową zaletą jest analiza dotychczasowych form zachowań i przećwiczenie nowych, z możliwością otrzymania informacji zwrotnej od prowadzącego warsztaty.