Proces Oceny Pracowników oraz Proces Rozstawania się z Pracownikami - Szkolenie

Więcej informacji

Proces Oceny Pracowników oraz Proces Rozstawania się z Pracownikami - Szkolenie

  • Cele * Poszerzenie rozumienia oceny pracowniczej jako narzędzia służącego wspieraniu rozwoju pracowników, monitorowania ich postępów oraz motywowania do efektywniejszej pracy
    * Praktyczne przećwiczenie elementów rozmowy oceniającej z pracownikiem oraz narzędzi komunikacyjnych przydatnych w realizacji zadań z tego zakresu
    * Zapoznanie uczestników z zasadami procedury rozstawania się z pracownikami oraz procedury outplacementu, z najczęściej występującymi problemami, począwszy od przygotowania informacji dla załogi o zwolnieniu, bądź odejściu pracownika, po prowadzenie rozmowy ostrzegawczej i zwalniającej.
    * Przedstawienie zasad utrzymywania prawidłowych relacji między uczestnikami procesu oraz form odpowiedzialności kadry kierowniczej za zwolnienia pracowników
  • Profil słuchacza / wymogi Warsztat przeznaczony przede wszystkim dla osób, które podejmują decyzje i uczestniczą w procesie zwalniania, potrzebują wsparcia merytorycznego, aby jak najefektywniej przejść przez te trudne dla siebie i dla pracownika sytuacje.
    W warsztacie również mogą uczestniczyć osoby, które przygotowują się do objęcia stanowiska menedżera, i chcą zweryfikować posiadane informacje z praktyką oraz przećwiczyć trudne sytuacje w warunkach szkoleniowych.
  • Szczegółowe informacje Liczba godzin dydaktycznych: 16 - 2 dni - w przypadku szkoleń zamkniętych zakres czasowy może być dostosowywany do ustalonego ze zleceniodawcą zakresu tematycznego i oczekiwanych rezultatów.

    Program szkolenia:
    PROCES OCENY PRACOWNIKÓW - 1 dzień

    1. Analiza korzyści dla organizacji, menedżerów i pracowników z wykorzystania systemu ocen
    • Czym jest system ocen pracowniczych? Rola i miejsce systemu ocen w świetle misji i strategii organizacji i systemu zarządzania personelem
    • Możliwe zagrożenia - przykłady najczęstszych błędów we wprowadzaniu i stosowaniu systemu
    • Wpływ procesu oceny pracowników na: satysfakcję z pracy, motywację do pracy, poziom identyfikacji z organizacją, efektywność pracy
    2. Poznanie cyklu oceny pracowniczej
    • Planowanie: ustalanie celów i zadań, standardów, kryteriów oceny
    • Ustalanie procedur
    • Przeszkolenie oceniających i ocenianych
    • Przedstawienie kryteriów oceniania pracownikom
    3. Kryteria systemu ocen pracowniczych
    • Zasady tworzenia kryteriów oceny
    • Tworzenie kryteriów oceny dla przykładowych stanowisk
    4. Metody oceniania
    • Metody oceny
    • Procedury postępowania
    5. Rozmowa oceniająca, ćwiczenie umiejętności związanych z prowadzeniem rozmowy oceniającej
    • Metody rozmowy a kultura organizacji
    • Struktura spotkania
    • Zasady prowadzenia rozmów oceniających
    • Umiejętności potrzebne do przeprowadzenia efektywnej rozmowy
    • Działania po spotkaniu z pracownikiem
    • Omówienie podstawowych błędów w spostrzeganiu społecznym zniekształcających obiektywizm i trafność oceny
    6. Wykorzystanie efektów ocen
    • Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego
    • Planowanie ścieżek rozwoju
    • Stawianie celów i zadań indywidualnych
    • Powiązanie z wynagrodzeniami
    PROCES ROZSTAWANIA SIĘ Z PRACOWNIKAMI - 2 dzień
    Zwalnianie pracowników z zakładu pracy – czy to na skutek likwidacji zakładu, jego restrukturyzacji, czy chwilowego załamania rynku – coraz częściej znajduje się w zakresie obowiązków każdego menedżera. Pomimo, że jest to jedno z najtrudniejszych i najbardziej nielubianych zadań, a jego wykonaniu towarzyszy ogromny stres, menedżerowie często zdani są w tych działaniach na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się wówczas, gdy musimy wreszcie poinformować pracownika o zwolnieniu. Nawet wtedy, gdy był on złym pracownikiem, wahamy się z przekazaniem tej informacji. A jak powiedzieć to pracownikowi, którego znamy od lat i nie mieliśmy zastrzeżeń do jego pracy? Jak zakomunikować tę decyzję pracownicy, która sama utrzymuje dzieci, a w okolicy nie ma innego zakładu pracy? Jak żyć potem wśród tych ludzi i w otoczeniu ich rodzin? Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi źródło konfliktów, zaczyna działać czynnik emocjonalny - silny stres dla każdej ze stron. Czynność zwalniania staje się zabiegiem nieprzyjemnym. Zaniedbania w procedurze zwalniania grożą konsekwencjami sądowymi i poważnymi kosztami. Dlatego też należy zwalniać we właściwy sposób. Warto więc, by każda firma miała przygotowane odpowiednie procedury rozstawania się z pracownikami, tak aby obie strony zachowały w pamięci lata dobrej, twórczej i satysfakcjonującej współpracy.

    1. Przesunięcia, degradacje pracowników
    • Negatywne skutki zwolnień – ćwiczenie
    2. Praktyka stosowania prawa pracy w redukcji zatrudnienia, czyli jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem?

    3. Zwalnianie pracowników jako sytuacja trudna- emocje i reakcje osób zwalnianych
    • Najczęściej spotykane przyczyny odejść pracowników z firmy, przyczyny oraz propozycje przeciwdziałania – ćwiczenie
    4. Odejście dobrego pracownika
    • Sygnały świadczące o chęci zmiany pracy
    • Propozycje działania w celu zatrzymania dobrego pracownika – ćwiczenia
    5. Rozmowa ostrzegawcza tzw. „żółta kartka”
    • Elementy wpływające na efektywny przebieg rozmowy
    6. Jak zwalniać ? - umiejętność przeprowadzania rozmów ze zwalnianym pracownikiem
    • Wywiad końcowy – zasady prowadzenia spotkania
    • Ankieta dla osób odchodzących z pracy – ćwiczenie
    7. Od programu łagodnych zwolnień po projekt outplacement - alternatywne formy redukcji zatrudnienia z obopólną korzyścią
    • Przygotowanie zwolnień grupowych
    • Szczegółowa procedura outplacementu
    8. Informacja dla załogi - znaczenie komunikacji w procesie zwolnień
    • Przygotowanie informacji o zwolnieniu dyscyplinarnym, zwolnieniu słabego pracownika, odejściu dobrego pracownika - ćwiczenia
    Większość z omawianych składowych elementów szkolenia przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań.
    To, co wyróżnia tę metodologię szkolenia spośród innych, to ciągłe utrzymywanie na wysokim poziomie uwagi i zaangażowania uczestników.
    Dodatkową zaletą jest analiza dotychczasowych form zachowań i przećwiczenie nowych, z możliwością otrzymania informacji zwrotnej od prowadzącego warsztaty.
Więcej informacji

Inne informacje związane z rozwój zasobów ludzkich