CeleCelem szkolenia jest prezentacja prawnych możliwości korzystania z uprawnień kierowniczych pracodawcy oraz wyposażenie uczestników szkolenia w obszerną wiedzę, dotyczącą specyfiki stosowania najnowszych regulacji prawnych w bieżących działaniach związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji.
Profil słuchacza / wymogiSzkolenia polecamy dla
* managerów różnego szczebla
* przedstawicieli komórek wspierających managerów w zarządzaniu ludźmi w organizacji
* osób odpowiedzialnych za opracowanie i wdrażanie polityki personalnej
* wszystkich osób zainteresowanych problematyką stosowania uprawnień kierowniczych pracodawcy
Szczegółowe informacjeProgram szkolenia
Prawne podstawy zarządzania ludźmi w organizacji
analiza powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy – specyfika ich stosowania (z uwzględnieniem tzw. zasady uprzywilejowania pracownika)
problematyka tworzenia aktów zakładowych (układy zbiorowe pracy, regulaminy, statuty)
przegląd prawnych form zatrudnienia
zatrudnienie pracownicze a zatrudnienie cywilne – analiza porównawcza
prawne formy zatrudnienia pracowniczego (w tym rodzaje umów o pracę i konsekwencje ich stosowania)
telepraca i zatrudnienie tymczasowe jako nietypowe formy zatrudnienia pracowniczego
prawne formy zatrudnienia „uzupełniającego” (m.in. zatrudnienie subsydiowane, praktyki)
Przegląd praw i obowiązków stron stosunku pracy – uwagi praktyczne, dotyczące realizacji obowiązków stron stosunku pracy
przestrzeganie zasad prawa pracy w środowisku pracy
analiza obowiązków ciążących na pracodawcy z uwzględnieniem najnowszych regulacji prawnych
analiza obowiązków pracowniczych
Prawne uwarunkowania zarządzania czasem pracy pracowników
stosowanie norm czasu pracy i systemów czasu pracy w praktyce funkcjonowania organizacji
rozliczanie godzin nadliczbowych i dyżurów (nadgodziny a praca ponadwymiarowa)
planowanie i rozliczanie urlopów wypoczynkowych, konsekwencje odwołania pracownika z urlopu
instytucja urlopu na żądanie – czy można pracownikowi odmówić urlopu na żądanie
prawne aspekty korzystania z innych urlopów pracowniczych (m.in. bezpłatny, macierzyński, wychowawczy)
udzielanie zwolnień od pracy – obligatoryjnych i fakultatywnych
rozliczanie nieobecności pracownika – usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych
praktyczne uwagi, dotyczące realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy
Realizacja uprawnień kierowniczych pracodawcy
prawne podstawy stosowania uprawnień kierowniczych oraz ich zakres
prawne aspekty dotyczące wydawania poleceń służbowych (granice związania pracownika poleceniem służbowym, odmowa wykonania polecenia służbowego jako podstawa rozwiązania stosunku pracy)
praktyczne uwagi, dotyczące stosowania kar i nagród w procesie zarządzania ludźmi
prawne uwarunkowania korzystania z procedury odpowiedzialności porządkowej
prawne uwarunkowania pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności materialnej (odpowiedzialność z tytułu wyrządzenia pracodawcy szkody, odpowiedzialność za mienie powierzone)
uprawnienia w zakresie rozwiązania stosunku pracy (tryby rozwiązania stosunku pracy, skuteczność wypowiedzenia i zwolnienia dyscyplinarnego, praktyczne trudności związane z koniecznością uzasadnienia wypowiedzenia/rozwiązania niezwłocznego, konsekwencje jednostronnego rozwiązania stosunku pracy, przeprowadzanie zwolnień o charakterze ekonomicznym)
Realizacja uprawnień kontrolnych pracodawcy
prawo do kontroli pracownika jako jedno z uprawnień kierowniczych pracodawcy
kontrola pracownika a obowiązek przestrzegania standardów ochrony danych osobowych
tworzenie zgodnych z prawem procedur kontroli pracownika
kontrola stanu trzeźwości jako jedyna uregulowana forma kontroli pracownika
analiza wybranych form kontroli pracownika (m.in. monitoring – stosowanie kamer, dopuszczalność e-kontroli; rewizje, wariografia, geolokalizacja)
odpowiedzialność osób kontrolujących z tytułu przekroczenia uprawnień kontrolnych
Budowanie i wdrażanie praktyk antydyskryminacyjnych i antymobbingowych jako nowy standard w środowisku pracy
analiza przepisów antydyskryminacyjnych – praktyczne uwagi dotyczące ich przestrzegania w procesach: rekrutacji i selekcji, wynagradzania, awansowania, kierowania na szkolenia, zwalniania
obowiązek przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy – prawne konsekwencje jego naruszenia