Praktyczne MBA. Kompleksowe Szkolenie Kadry Menedżerskiej
PraktykiSzkolenie składa się z czterech dwudniowych sesji poświęconych praktycznemu zarządzaniu. Osią konstrukcji tego szkolenia jest zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi, i kontrolowanie), skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Kompetencje menedżerskie nie zawsze pojawiają się w uporządkowanym szyku. Nie jest tak, że menedżerowie planują w poniedziałek, podejmują decyzję we wtorek, organizują w środę, motywują ludzi w czwartek, a kontrolują w piątek. Jest wielce prawdopodobne, że w dowolnym momencie menedżer będzie wykonywał jednocześnie kilka różnych typów działań. Na dobrą sprawę w konkretnych sytuacjach pracę kierowniczą dzieli tyleż różnic, ile łączy podobieństw. Podobieństwa przeważające w większości sytuacji to fazy procesu zarządzania. Natomiast zasadnicze różnice obejmują rozłożenie akcentów, kolejność i konsekwencje poszczególnych faz. W najprostszej formie planowanie oznacza wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji. Podejmowanie decyzji, będące częścią procesu planowania, obejmuje wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości. Planowanie i podejmowanie decyzji pomagają utrzymać sprawność zarządzania, dostarczając wskazówek do przyszłych działań.
O obecnych czasach coraz częściej mówi się, że są to czasy podwyższonego lub bardzo podwyższonego ryzyka (strategicznego, operacyjnego itp.)
Najczęściej jednak wypowiadający to twierdzenie mają na myśli czynniki ryzyka zewnętrznego, w tym, oczywiście, jakże pojemne pojęcie ,,kryzysu''.
Nie o kryzysy jednak tu chodzi i nie o zarządzanie sztabu kryzysowego.
Chodzi o czynniki ryzyka występujące zawsze - stanowiące codzienność.
Umiejętność zaobserwowania, przewidzenia, wyodrębnienia, zdefiniowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce pozwala na zarządzanie ryzykiem, prawie tak samo jak innymi ,,narzędziami'' biznesu dla uzyskania pożądanych rezultatów, a co za tym idzie - zakładanego zysku w działaniach firmy.
Profil słuchacza / wymogiMenedżerów średniego i wyższego szczebla zarządzania, przedsiębiorców i osób chcących ukierunkować wiedzę i poznać najnowsze trendy w zarządzaniu
Szczegółowe informacjePRAKTYCZNE MBA.
Kompleksowe szkolenie kadry menedżerskiej
II EDYCJA
Cztery kluczowe kompetencje w procesie zarządzania:
Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Warszawa, 17 - 18.03.2011r.
Sesja II - ORGANIZOWANIE
Warszawa, 14 - 15.04.2011r.
Sesja III - PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Warszawa, 19 - 20.05.2011r.
Sesja IV - KONTROLOWANIE
Warszawa, 16 - 17.06.2011r.
Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Warszawa, 17 - 18.03.2011r.
Pierwszym krokiem i kompetencją menadżerska jest planowanie i podejmowanie decyzji czyli określanie celów twardych i miękkich organizacji oraz decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia. Według Petera Druckera w planowaniu menadżerowie przeceniają perspektywę roku jaka stoi przed nimi a nie doceniają możliwości jakie daje okres pięciu lat. P. Drucker konkluduje, że najlepszy plan bez podjęcia decyzji o działaniu nadal jest tylko dobrą teorią. A więc podejmowanie decyzji jest podstawą i katalizatorem napędzającym proces planowania. W tej sesji koncentrujemy się na procesie planowania. Omawiając ustalanie celów i planowanie, musimy jednak pamiętać, że podejmowanie decyzji jest podstawą każdego aspektu ustalania celów i formułowania planów.
Rozwój umiejętności:
planować poprzez wytyczanie celów organizacji i określanie, jak można najlepiej je osiągnąć
podejmować decyzję poprzez wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości
MODUŁ 1
Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:
Decyzje i plany
Cele (funkcje, rodzaje, odpowiedzialność, zarządzanie wielorakimi celami)
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:
Planowanie w firmie (rodzaje planów, ramy czasowe, odpowiedzialność, planowanie awaryjne)
Planowanie taktyczne i operacyjne
Zarządzanie ustalaniem celów i procesami planowania
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:
Strategia i zarządzanie strategiczne
Analiza SWOT - formułowanie strategii
Formułowanie i wdrażanie strategii na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej
(typologia: wg Portera, wg Milesa/Snowa; wg cyklu życia produktu)
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:
Formułowanie i wdrażanie strategii na szczeblu całego przedsiębiorstwa
Typy strategii: strategia jednego produktu, dywersyfikacja zależna i niezależna)
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów:
Istota decyzji i proces jej podejmowania
Proces podejmowania decyzji
Rodzaje decyzji
Warunki podejmowania decyzji
Racjonalne i behawioralne podejście do podejmowania decyzji
Grupowe i zespołowe podejmowanie decyzji
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 6
Narzędzia służące do planowania i podejmowania decyzji:
Prognozowanie (przedmiot, typy, metody)
Inne techniki planistyczne (m.in. programowanie liniowe, PERT)
Narzędzia podejmowania decyzji (m.in. macierze wypłat, drzewa decyzyjne)
Mocne i słabe strony narzędzi planistycznych
Ćwiczenia - case study
Sesja II - ORGANIZOWANIE
Warszawa, 14 - 15.04.2011r.
Druga kompetencja menadżerska to - organizowanie czyli określenie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów. Prawo przypadku mówi nam, że jeśli nie przygotujemy się do działania, to planujemy własną porażkę. Dobra organizacja to co najmniej połowa sukcesu. W tej sesji zajmiemy się organizacją lub reorganizacją biznesu.
Rozwój umiejętności:
organizować lub reorganizować i logicznie grupować działania i zasoby
zarządzać zmianą
MODUŁ 1
Podstawowe elementy organizowania firmy:
Organizowanie i struktura firmy
Budowa firmy - 6 elementów konstrukcyjnych:
- Projektowanie stanowisk pracy - zakres obowiązków
- Grupowanie stanowisk pracy - tworzenie działów
- Ustalenie hierarchicznej zależności między stanowiskami
- Podział uprawnień decyzyjnych
- Działania koordynujące
- Rozróżnienia między stanowiskami
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Projektowanie struktury i schematu organizacji:
Schemat organizacyjny
2 modele schematu organizacyjnego
4 czynniki sytuacyjne a projektowanie schematu organizacyjnego
Strategia firmy a schemat organizacyjny
4 podstawowe formy struktury organizacyjnej i struktury hybrydowe
Nowe formy w tworzeniu struktury organizacji
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:
Czym jest i czego może dotyczyć zmiana?
Powód dokonywania zmian w firmach
Powód problemów: nie przewidzenie zmian lub nieodpowiednia reakcja
Jakie siły doprowadzają do zmian? (zewnętrzne/wewnętrzne)
Zrozumienie otoczenia zewnętrznego firmy, ocena pilności zmiany i presji środowiska branżowego;
Analiza turbulencji i zjawisk przełomowych w branży i otoczeniu biznesowym
Zmiana planowana czy zmiana adaptacyjna? (pro-aktywność czy reaktywność)
Czy firma ma strategiczną zdolność do zmiany?
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:
Zrozumienie zmian - sposób podejścia do zmian
Modele zachowań w procesie zmian (model Lewina, model wszechstronny Griffina, model Prof. Kottera z Harvard Business School)
Główne obszary zmian w organizacji - co może podlegać zmianie?
- struktura i schemat firmy, technika i operacje, ludzie (m.in. ,,rozwój organizacji''), reengineering, teoria E, Teoria O.
Innowacje, proces innowacyjne, formy, zaniechanie, wspieranie innowacji w firmie
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście otoczenia firmy
Planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja, dobór pracowników
Rozwój kompetencji - szkolenia
Metody utrzymywania pracowników w firmie
Kierowanie stosunkami pracy
Ćwiczenia - case study
Sesja III - PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Warszawa, 19 - 20.05.2011r.
Trzecia kompetencja menadżerska to przewodzenie czyli motywowanie ludzi organizacji do pracy w jej interesie. Peter Drucker powiedział, zarządzać możemy przedmiotami a ludźmi musimy przewodzić. Napoleon Bonaparte odkrył, że ludzie dla przywódcy i nagrody zrobią dużo, a nawet bardzo dużo. Kompetencja ta jest bardzo konkretna; polega na bezpośredniej pracy z ludźmi. W tej sesji wykorzystamy siłę psychologii biznesu.
Rozwój umiejętności:
skłonić członków organizacji do wzajemnej współpracy w interesie organizacji
przywództwa sytuacyjnego
pragmatycznego motywowani
MODUŁ 1
Zachowania pracowników w firmach:
Pracownik a firma - wzajemne relacje, oczekiwania, prawa, obowiązki.
Cechy osobowości
Jak postawy ludzi przekładają się na zachowanie i postawy
Rola spostrzegania w zachowaniach osób
Stres a zachowanie pracownika
Kreatywność w firmie
Rodzaje zachowań pracowników w firmie
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Motywowanie pracowników:
Motywacja a motywowanie
Znaczenie motywacji pracownika w miejscu pracy
Podejście tradycyjne, od strony stosunków międzyludzkich, od strony zasobów ludzkich
Podejście do motywowania od strony treści - (teorie: Eltona Mayo, Maslowa, ERG, Herzberga)
Podejście do motywowania od strony procesu - (teorie: oczekiwań, sprawiedliwości, wyznaczania celów)
Teoria wzmocnienia
3 strategie motywowania - upełnomocnienie, uczestnictwo, nowe formy organizacji pracy
Wykorzystanie systemów nagradzania do motywowania ludzi
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Przywództwo i procesy wpływania napracowników:
Klucz do zrozumienia przywództwa
Czy każdy może być przywódcą?
5 rodzajów zachowań przywódczych
5 sytuacyjnych teorii przywództwa
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Przywództwo i procesy wpływania na pracowników:
3 pokrewne teorie przywództwa
Zachowania ,,polityczne'' w organizacjach
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie relacjami z pracownikami i komunikowanie się:
Interpersonalny charakter firmy
Komunikowanie się a praca managera
Formy komunikowania się w firmach
Nieformalna komunikacja w firmach
Zarządzanie procesem komunikacji w firmie
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 6
Zarządzanie grupami i zespołami:
Grupy i zespoły (typy, dlaczego powstają?, etapy formowania)
Cechy grup i zespołów - role, normy, spójność, przywództwo formalne i nieformalne
Konflikty interpersonalne i międzygrupowe - istota i przyczyny
Sesja IV - KONTROLOWANIE
Warszawa, 16 - 17.06.2011r.
Czwarta kompetencja menadżerska to kontrolowanie czyli obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia sposobu realizacji celów. W wielu organizacjach tylko to jest efektywnie a nie efektownie zrobione, co jest kontrolowane lub zapłacone. W tej sesji opanujemy trudną sztukę jaką jest monitoring w pracy ludzi w dążeniu do osiągnięcia ustalonych wcześniej wyników.
Rozwój umiejętności:
Monitorować/kontrolować szereg różnych procesów i czynności.
Obserwować postępy organizacji w realizowaniu jej celów.
Udzielać informacji zwrotnej.
MODUŁ 1
PROCES KONTROLOWANIA (MONITOROWANIA):
Podstawowe elementy kontrolowania:
Istota kontroli w organizacjach - cel, typy, etapy
Kontrola operacji
Kontrola finansowa
Kontrola strukturalna
Kontrola strategiczna
Zarządzanie kontrolą w organizacjach - cechy, opory, przezwyciężanie oporu
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
ISTOTA MONITOROWANIA:
Cele, typy i etapy monitorowania pracy podwładnych
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
ZARZĄDZANIE MONITORINGIEM:
Cechy skutecznego monitorowania
Opór wobec monitorowania
Metody przezwyciężania oporu
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
PROWADZENIE ROZMÓW OCENIAJĄCYCH:
Okresowa rozmowa oceniająca - etapy i zasady prowadzenia
Konstruktywna krytyka i udzielanie negatywnej informacji zwrotnej w procesie oceny
Błędy w ocenie pracowników
Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
ZAKOŃCZENIE PROGRAMU:
,,egzamin'' - test sprawdzający wiedzę uczestników z 4 głównych kompetencji menadżerskich
podsumowanie całego szkolenia
rozdanie dyplomów uczestnictwa
zdjęcie absolwenckie.
Metodologia: a) Zajęcia prowadzimy wg cyklu Kolba - nauka przez doświadczenie i praktykę. b) Oto stosowane metody:
ćwiczenia i testy praktyczne - realizowane indywidualnie i w grupach (rozwiązywanie realnych sytuacji, konkretnych przykładów uczestników szkolenia)
scenki i odgrywanie ról (nagrania video i analiza)