Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne w zakresie Integracji Edukacyjnej Dzieci Niepełnosprawnych
CeleCelem kształcenia jest przygotowanie specjalistów zajmujących się edukacją dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i przewlekle chorych we wszystkich typach placówek oświatowych (szkoły specjalne, integracyjne, masowe wszystkich szczebli: podstawowe, gimnazjalne, zawodowe) - i opiekuńczych (przedszkola, internaty, Domy Dziecka).
Profil słuchacza / wymogiNa studia przyjmowani są wszyscy absolwenci szkół wyższych posiadający dyplomy ukończenia studiów I stopnia (licencjat) lub studiów II stopnia (magisterium).
Szczegółowe informacjeKształcimy specjalistów w zakresie:
- oligofrenopedagogiki
- pedagogiki leczniczej.
Studia przygotowują do pracy pedagogicznej z osobami przewlekle chorymi w różnorodnych placówkach leczniczych i leczniczo-opiekuńczych.
Program:
- Teoria pracy pedagogicznej w placówce leczniczej.
- Psycho-społeczne problemy człowieka przewlekle chorego.
- Diagnoza w pracy pedagogicznej w placówce leczniczej i opiekuńczej.
- Organizacja pracy pedagogicznej w placówce leczniczej.
- Elementy psychoterapii w pracy z przewlekle chorym.
- Metodyka poradnictwa psychopedagogicznego dla osób przewlekle chorych.
- Potrzeby zdrowotne człowieka przewlekle chorego w zależności od rodzaju i stopnia schorzenia.
- Metodyka terapii zajęciowej.
- Etyka w pracy z przewlekle chorym i jego rodziną.
Zajęcia uwzględniają także takie zagadnienia jak:
1. Problematyka wsparcia wobec cierpienia i istotnych wymiarów człowieczeństwa
2. Specyfika cierpienia w cyklu życia. Kryzysy normatywne i sytuacyjne
3. Paradygmaty rehabilitacji.
4. Opieka nad osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi w warunkach domowych. Wskazówki, porady, zalecenia. Organizacja domowej opieki nad chorymi. Wyposażenie mieszkania. Korzystanie z pomocy instytucji. Higiena psychiczna opiekuna.
5. Problemy funkcjonowania instytucji na rzecz osób niepełnosprawnych chorych i osób wieku podeszłym /organizacje społeczne-pozarządowe, struktury państwowe, domy opieki i placówki paliatywne, ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie itd./.
6. Zadania i modele działania wybranych placówek domów opieki i placówek paliatywnych. Warsztat pracy pracownika pierwszego kontaktu.
Program studiów obejmuje wiedzę z zakresu:
- diagnostyki psychopedagogicznej dziecka niepełnosprawnego i jego środowiska życia,
- metodyk nauczania osób z lżejszymi postaciami niepełnosprawności intelektualnej (matematyka, język polski, środowisko, wychowanie fizyczne, muzyka, plastyka, religia),
- metod rewalidacji indywidualnej,
- metod terapii pedagogicznej,
- metod usprawniania osób z głębszymi postaciami niepełnosprawności intelektualnej (metody nauczania oraz metody Weroniki Sherborne, metoda Knillów, metoda Domana metody komunikacji alternatywnej i inne),
- metod terapii zajęciowej,
- metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego,
- teorii rehabilitacji społecznej i zawodowej,
- organizacji procesu integracji edukacyjnej uczniów niepełnosprawnych,
- indywidualizacji w kształceniu osób niepełnosprawnych,
- podstaw prawnych edukacji, poradnictwa, orzecznictwa rentowego i opieki,
- podstaw psychopatologii i psychiatrii (problemy niepełnosprawności intelektualnej, a także autyzmu, nadbobudliwości psychoruchowej ADHD).
Studia obejmują :
- wykłady i ćwiczenia z multimedialnymi zajęciami warsztatowymi realizowanymi na terenie Wydziału Pedagogicznego UW - łącznie 350 godzin w trzech semestrach;
- praktyki - 150 godzin. Słuchacz może uzyskać zaliczenie praktyk, o ile jest zatrudniony na stanowisku zgodnym z profilem studiów - w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, poradniczych, w stowarzyszeniach i organizacjach społecznych. Podstawą zaliczenia jest zaświadczenie o zatrudnieniu wydawane przez Dział Kadr instytucji zatrudniającej. Jeżeli słuchacz nie pracuje w instytucji związanej z profilem, studiów Kierownik studiów wskazuje miejsce odbywania praktyk (w modelowych, najlepszych instytucjach zajmujących się edukacją i opieką świadczoną osobom niepełnosprawnym).
Zaliczenie studiów
Słuchacze są zobowiązani do uzyskania zaliczeń ze wszystkich przedmiotów i przedłożenia pracy pisemnej, której temat określa prowadzący zajęcia seminaryjne.