Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Pedagogiki Specjalnej
CeleCelem studiów jest przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami upośledzonymi umysłowo (w zakresie oligofrenopedagogiki) oraz do pracy z uczniami z dysfunkcją wzroku (w zakresie tyflopedagogiki). Studia przeznaczone są dla osób posiadających dyplom ukończenia szkoły wyższej oraz przygotowanie pedagogiczne.
Profil słuchacza / wymogiStudia podyplomowe z zakresu Oligofrenopedagogiki przeznaczone są dla nauczycieli
i wychowawców zatrudnionych we wszystkich typach placówek, w których mogą pobierać naukę uczniowie z upośledzeniem umysłowym.
Studia podyplomowe z zakresu Tyflopedagogiki przeznaczone są dla nauczycieli i wychowawców zatrudnionych we wszystkich typach placówek, w których mogą pobierać naukę uczniowie z niepełnosprawnością wzroku.
Szczegółowe informacjeOrganizator: Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS; Instytut Pedagogiki, Zakład Psychopedagogiki Specjalnej Czas trwania: 3 semesty Łączna liczba godzin: 350
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń, zdanie egzaminów
z przedmiotów objętych programem nauczania oraz egzaminu końcowego na podstawie przedłożonej pracy.
Uzyskane kwalifikacje: Studia Podyplomowe z zakresu Oligofrenopedagogiki nadają nauczycielom i wychowawcom dodatkowe kwalifikacje do nauczania dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w różnych stopniach.
Studia Podyplomowe z zakresu Tyflopedagogiki nadają nauczycielom i wychowawcom dodatkowe kwalifikacje do nauczania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku.
Program studiów: Obejmuje łącznie 350 godzin, w tym: 150 godzin wykładów, 180 godzin ćwiczeń oraz 20 godzin seminarium dyplomowego z następujących przedmiotów wspólnych: pedagogika specjalna, psychopatologia, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, kształcenie integracyjne, zajęcia rewalidacyjne, metodyka pracy wychowawczej w internacie, zajęcia fakultatywne (teatroterapia).
Z zakresu oligofrenopedagogiki: oligofrenopedagogika, psychologia osób upośledzonych umysłowo, metodyka kształcenia uczniów lekko upośledzonych umysłowo w szkole podstawowej (I i II etap edukacyjny), metodyka kształcenia uczniów lekko upośledzonych umysłowo w szkołach ponadpodstawowych, edukacja i rehabilitacja osób umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo, zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze z osobami głęboko upośledzonymi umysłowo, terapia zajęciowa.
Z zakresu tyflopedagogiki: tyflopedagogika, tyflopsychologia, anatomia, fizjologia
i patologia narządu wzroku, metodyka kształcenia uczniów niewidomych i słabowidzących w szkole podstawowej (I i II etap edukacyjny), metodyka kształcenia uczniów niewidomych i słabowidzących w szkołach ponadpodstawowych, techniki brajlowskie, usprawnianie wzroku, orientacja niewidomych w przestrzeni.