Podyplomowe Studia Instytutu Polonistyki Stosowanej
Profil słuchacza / wymogiStudia kierowane są dla osób, które mają tytuł zawodowy magistra. Osoba starająca się o przyjęcie na studia powinna posługiwać się przynajmniej jednym językiem obcym na poziomie B1.
Szczegółowe informacjeSEMESTR PIERWSZY
Język polski w świecie
Podstawy lingwistyki stosowanej
Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych z elementami europejskiej polityki językowej
Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
Warsztaty dydaktyczno-metodyczne
Język polski jako obcy dla celów zawodowych
SEMESTR DRUGI
Warsztaty dydaktyczno-metodyczne
Wprowadzenie do dwujęzyczności
Język polski jako język drugi
Elementy pedagogiki międzykulturowej
Edukacja multimedialna
Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego
Swoistość nauczania języka polskiego jako drugiego/ obcego dzieci
Opis przedmiotów
Język polski w świecie
Emigracja polska. Największe skupiska Polonii na wszystkich kontynentach. Status języka polskiego w polskich grupach etnicznych. Język Polonii. Oświata polonijna. Polska kultura poza granicami kraju. Przyszłość języka polskiego poza krajem.
Podstawy lingwistyki stosowanej
Miejsce lingwistyki stosowanej w obrębie językoznawstwa. Z historii lingwistyki stosowanej. Podstawowe dyscypliny z zakresu lingwistyki stosowanej. Glottodydaktyka, glottodydaktyka polonistyczna - zadana, cele, metody. Przygotowanie do pracy lektora języka polskiego jako obcego. Sylwetka lektora języka polskiego jako obcego.
Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych z elementami europejskiej polityki językowej
Wraz z postępującym procesem integracji europejskiej wzrasta zainteresowanie nauką języków nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Język polski jako obcy plasuje się na jednej z centralnych pozycji. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego będąc dyscypliną stosunkowo młodą (o dwudziestoletniej tradycji) stara się sprostać oczekiwaniom cudzoziemców podejmujących naukę naszego języka. W nadrabianiu zaległości w stosunku do dydaktyk i metodyk tzw. języków światowych pomaga jej, wypracowywana pod auspicjami Rady Europy, wspólna europejska polityka językowa promująca m.in. nauczanie tzw. języków rzadkich, do których język polski należy. Celem kursu jest ukazanie współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych na tle europejskiej polityki językowej. Na szczegółową tematykę zajęć składają się:
1. Przegląd metod i podejść do nauczania języków obcych.
2. Historia europejskiej myśli glottodydaktycznej.
3. Podstawowe założenia europejskiej polityki językowej.
4. Europejski system opisu kształcenia językowego.
5. Idea portfolia językowego a autonomizacja procesu uczenia się.
6. Europejski profil kształcenia nauczycieli języków.
7. Międzynarodowe projekty edukacyjne.
8. Polska polityka językowa na tle rozwiązań europejskich.
Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
Na zajęciach będą poruszane zagadnienia z zakresu budowy i funkcjonowania jednostek językowych i ich zespołów. Szczególny nacisk będzie płożony na fleksję oraz składnię.
Warsztaty dydaktyczno-metodyczne
Dydaktyka nauczania języka polskiego jako obcego. Nauczanie: wymowy i intonacji, pisowni, słownictwa, gramatyki. Techniki nauczania wszystkich sprawności. Przegląd materiałów do nauki języka polskiego jako obcego. Konstruowanie własnych pomocy dydaktycznych. Aspekty kultury polskiej w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wykorzystywanie NLP do nauki języka polskiego.
Język polski jako obcy dla celów zawodowych
Specyfika nauczania języka zawodowego. Wprowadzanie elementów języka zawodowego w trakcie standardowego kursu języka polskiego jako obcego. Dobór materiałów dydaktycznych. Przygotowywanie programu kursów dla wybranych grup zawodowych. Przegląd materiałów dydaktycznych dostępnych na rynku. Najczęstsze problemy w trakcie nauczania języka zawodowego.
Wprowadzenie do dwujęzyczności
Rodzaje dwujęzyczności. Dwujęzyczność u dzieci. Dwujęzyczność u ludzi dorosłych. Dwujęzyczny umysł. Społeczne problemy związane z dwujęzycznością.
Język polski jako język drugi
Rozróżnienie pojęć: język ojczysty, język drugi, język obcy. Teorie nabywania języka drugiego. Rozwój języka drugiego na tle języka ojczystego. Wpływy struktur języka pierwszego na rozwój języka drugiego. Skuteczność funkcjonowania w języku drugim (studiowanie, czytanie, pisanie). Język polski jako język drugi - uwarunkowania kulturowe.
Elementy pedagogiki międzykulturowej
Podkreślane od lat znaczenie rozwijania kompetencji kulturowych w procesie nauczania języków obcych doprowadziło do powstania nowej subdyscypliny glottodydaktycznej zwanej glottopedagogiką międzykulturową. Pole jej dociekań badawczych obejmuje zagadnienia związane z rozwijaniem szeroko pojętej kompetencji międzykulturowej uczących się i nauczających. Celem zajęć jest ukazanie sposobów włączenia elementów komunikacji międzykulturowej w proces kształcenia językowego. Na szczegółową tematykę zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Glottopedagogika międzykulturowa jako subdyscyplina glottodydaktyczna.
2. Pojęcie kompetencji kulturowej i międzykulturowej.
3. Podejście międzykulturowe w nauczaniu języków obcych.
4. Dydaktyka i metodyka nauczania kultury.
5. Warsztaty międzykulturowe.
Edukacja multimedialna
Posługiwania się narzędziami i oprogramowaniem komputerowym na kursach języka polskiego jako obcego. Wykorzystania INTERNETU. Telewizyjne kanały językowe jako dodatkowe narzędzie lektora.