Szczegółowe informacjeKurs porządkuje wiedzę o pracy pedagoga szkolnego oraz ukazuje jej specyfikę i obszary działania. Celem kursu jest sformułowanie odpowiedzi na kilka zasadniczych i rzadko podejmowanych w literaturze kwestii: Kim jest pedagog szkolny i jaki jest rzeczywisty zakres jego zadań i obowiązków? Jaką rolę odgrywa w szkolnym systemie przeciwdziałania dysfunkcjom dydaktycznym i społecznym uczniów? Jakimi narzędziami pracy najczęściej się posługuje oraz na jakie trudności trafia w realizacji swoich zadań? Przedmiotem rozważań uczyniono w kursie takie zagadnienia, jak: role społeczne pedagoga w środowisku szkolnym, narzędzia, metody i techniki pracy pedagoga szkolnego, kompetencje zawodowe pedagoga szkolnego, poradnictwo zawodowe na terenie szkoły, problem demoralizacji uczniów, pomoc pedagoga szkolnego dziecku ze środowiska zagrożonego.
Cel kursu:
Po zakończeniu uczestnik zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu:
formalnoprawnych ram pracy pedagoga szkolnego,
determinantów skuteczności działań pedagoga szkolnego,
projektowania praktycznych działań profilaktyczno-wychowawczych,
refleksji pedagogicznej opartej na wiedzy naukowej.
Zawartość kursu:
1. Organizacja pracy pedagoga szkolnego.
2. Wybrane obszary działań pedagoga szkolneg.