Studia I Stopnia - Pedagogika - Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza z Pomocą Psychologiczno-Pedagogiczną
CeleKształcenie we WSEiT w zakresie pedagogiki ma przygotować pedagoga jako człowieka, który widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, który dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką, doradztwem i terapią.
PraktykiSpecjalność obejmuje zarówno tradycyjne przedmioty z zakresu nauk pedagogicznych, jak i specjalistyczne treści kształcenia służące kształtowaniu praktycznych umiejętności niezbędnych w działaniach opiekuńczo-wychowawczych, w tym m.in. umiejętność sporządzania diagnozy pedagogicznej oraz planowania oddziaływań wychowawczych.
Profil słuchacza / wymogiKandydaci na studia we WSEiT na kierunku Pedagogika powinni posiadać taki rodzaj wrażliwości, który sprawi, że bez przeszkód pozyskają szacunek i sympatię dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz zrozumieją ich potrzeby. Decydującym czynnikiem , gwarantującym powodzenie na rynku pracy są predyspozycje osobowościowe kandydatów.Studia przeznaczone są dla osób, które widzą swoją przyszłość w sektorze edukacyjnym, doradztwie zawodowym czy opiece nad dziećmi lub osobami starszymi. Te zawody wymagają dużo cierpliwości i dyscypliny.
Szczegółowe informacjeTo 3-letnie studia zawodowe, kończące się uzyskaniem tytułu licencjata. Pedagodzy to ludzie obdarzeni wyjątkowymi umiejętnościami przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały, ciekawy, ale i pogłębiony, kiedy wymagają tego skomplikowane zagadnienia.
Praktyki zawodowe stanowią integralną i ważną część studiów przygotowujących do zawodu pedagoga. Pozwalają studentom wykorzystać zdobyta wiedzę i nabyć specyficzne umiejętności pracy z człowiekiem.
Przedmioty specjalnościowe
Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Metodyka organizowania czasu wolnego
Pedagogika resocjalizacyjna
Diagnostyka pedagogiczna
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
Profilaktyka uzależnień
Przemoc i agresja jako problem społeczny
Subkultury młodzieżowe
Teoretyczne podstawy integracji społecznej
Wolontariat i instytucje pozarządowe
Pedagogika rodziny
Perspektywy zawodowe
Specjalność przygotowuje do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i środowisku lokalnym: w ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych, szkołach – jako pedagog szkolny, w internatach i bursach, świetlicach szkolnych i socjoterapeutycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych.
Absolwenci zdobędą następujące kompetencje:
umiejętność opracowywania strategii wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój jednostki oraz wyrównywanie jej szans oświatowych, kulturowych i socjalnych.
umiejętność inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach oczekujących pomocy oraz w takich instytucjach, jak: pogotowia opiekuńcze, internaty, świetlice środowiskowe, domy samotnej matki, ośrodki dla osób zmarginalizowanych, domy spokojnej starości, domy dziennego pobytu, domy dziecka, rodziny zastępcze, bursy.
umiejętność konstruowania projektów opieki skierowanej na grupy dzieci i młodzieży pozostające bez rodziców, grupy pomocowej dla wsi, wyciągania ludzi z bezdomności.
umiejętność samopomocowych działań opiekuńczych, zaradczych polegających na wyciąganiu dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, słabych, ubogich, upośledzonych z marginalizacji życia.