Odpowiedzialność społeczna w sektorze publicznym, pozarządowym i biznesowym
CeleCel studiów: zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności przez przedstawicieli firm w zakresie rozwijania i zwiększania efektywności zarządzania firmą w oparciu o kooperację z podmiotami społecznymi; pozyskanie wiedzy przez organizacje pozarządowe nt. zwiększania efektywności działań poprzez partnerstwa z przedstawicielami biznesu; zdobycie wiedzy nt. efektywnej kooperacji lokalnej i tworzenia partnerstw na rzecz rozwiązywania kwestii społecznych w regionie; nabycie umiejętności praktycznych, poznanie narzędzi oraz mechanizmów kooperacji pomiędzy biznesem, organizacjami pozarządowymi i administracją publiczną.
Profil słuchacza / wymogiStudia adresowane są do wszystkich osób kierujących lub przygotowujących się do kierowania programami społecznymi oraz podejmujących wielostronnych partnerstw (z podmiotami gospodarczymi, organizacjami pozarządowymi oraz administracją publiczną) na rzecz realizacji wyzwań i potrzeb społeczności lokalnych.
Szczegółowe informacjeZakres tematyczny studiów:
Programy zaangażowania społecznego jako szczególna forma społecznej odpowiedzialności biznesu:
- Ewolucja koncepcji - od filantropii do społecznej odpowiedzialności biznesu;
- Społeczna odpowiedzialność biznesu jako koncepcja zarządzania i rozwoju firmy;
- Interesariusze i ich znaczenie dla rozwoju firmy - szanse i zagrożenia;
- Główne obszary realizacji społecznej odpowiedzialności firm;
- Programy zaangażowania społecznego jako odpowiedź biznesu na problemy i potrzeby społeczne.
Odpowiedzialność społeczna:
- Państwo a społeczeństwo - ewolucja polityki społecznej i rozwój organizacji społecznych - ujęcie historyczne;
- Państwo a biznes - poziomy kooperacji i zależności, szanse i wyzwania w dobie globalizacji;
- Wpływ kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego na rozwój organizacji pozarządowych; Organizacje pozarządowe - geneza i ewolucja;
- Organizacje pozarządowe i ich miejsce w przestrzeni publicznej - ujęcie współczesne; Polska na tle krajów Unii Europejskiej;
- Problemy i potrzeby społeczne współczesnej Polski a organizacje pozarządowe - ujęcie gospodarcze, społeczne i polityczne;
- Partnerstwa biznesu z organizacjami pozarządowymi wobec problemów i potrzeb społecznych - narzędzia i mechanizmy współpracy;
- Wolontariat jako szczególna forma aktywności społecznej i zaangażowania biznesu.