Metody Pomiaru Kompetencji Zawodowych - Szkolenie

Więcej informacji

Metody Pomiaru Kompetencji Zawodowych - Szkolenie

  • Cele Celem szkolenia jest dostarczenie rzetelnej wiedzy i praktycznych doświadczeń związanych z konstruowaniem i stosowaniem wybranych narzędzi do pomiaru kompetencji w procesie selekcji zawodowej z myślą o zwiększeniu trafności decyzji personalnych tj. wyboru osób, które rzeczywiście mają potencjał, aby się sprawdzić na danym stanowisku pracy.
  • Szczegółowe informacje Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu :
    Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
    • poprawnie definiować i identyfikować kompetencje,
    • sporządzić kompetencyjny opis stanowiska pracy,
    • dokonać wyboru adekwatnych narzędzi do pomiaru kompetencji istotnych na danym stanowisku,
    • samodzielnie opracować i zastosować w praktyce wybrane narzędzia pomiaru kompetencji, takie jak testy kompetencyjne oraz wywiady kompetencyjne.
    Program:
    1. Kompetencje, kwalifikacje i predyspozycje jako kryteria decyzji personalnych na przykładzie selekcji zawodowej.
    2. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a zarządzanie zasobami ludzkimi: alternatywa, czy uzupełnienie?
    3. Składniki kompetencji: wiedza, umiejętności, postawy. Rola przywództwa oraz coachingu w integrowaniu składników (tj. doskonaleniu) kompetencji .
    4. Rodzaje kompetencji:
      • Behawioralne i funkcjonalne.
      • „Miękkie” i „twarde”.
    5. Uniwersalna taksonomia kompetencji zawodowych i jej implikacje dla procesu modelowania kompetencji: ile tak naprawdę można (warto) wyróżnić kompetencji ?
    6. Definiowanie kompetencji:
      • Nazwa kompetencji.
      • Opis kompetencji.
      • Wskaźniki behawioralne.
      • Poziomy kompetencji oraz poziomy spełnienia kompetencji.
    7. Identyfikacja i projektowanie kompetencji:
      • Podejście indukcyjne: rola pracowników.
      • Podejście dedukcyjne: rola zarządu, działu ZZL (HR) oraz zewnętrznych konsultantów.
    8. Budowa modelu kompetencyjnego: cechy dobrego modelu kompetencyjnego.
    9. Kompetencyjny opis stanowiska.
    10. Zasady pomiaru kompetencji:
      • Cele pomiaru: diagnoza, prognoza i retrognoza – czyli co możemy powiedzieć o kandydacie na postawie wyników pomiaru jego kompetencji i predyspozycji?
      • Strategie pomiaru: addytywna, konfirmatywna oraz komplementarna – jak umiejętności dobierać narzędzia pomiaru kompetencji?
      • Kwestia reaktywności pomiaru i jej znaczenie w selekcji zawodowej.
      • Zasada GIGO i jej implikacje dla trafności decyzji personalnych.
    11. Wybrane metody pomiaru kompetencji:
      • Testy kompetencyjne:
        • rodzaje pytań testowych oraz różne opcje klucza odpowiedzi – rekomendowane rozwiązania,
        • różne procedury konstruowania testu – na podstawie kompetencyjnego opisu stanowiska oraz w oparciu o spożytkowanie doświadczenia pracowników,
        • interpretacja wyników – specyfika diagnostyczna testów kompetencyjnych, czyli dlaczego nie nadają się one do identyfikowania utalentowanych pracowników?
      • Wywiady kompetencyjne:
        • znaczenie strukturyzacji wywiadu i jej trzy kluczowe wymiary,
        • konspekt wywiadu oraz narzędzia pomocne w ocenie odpowiedzi kandydatów – skale ocen, skale obserwacyjne oraz skale recypatii,
        • rodzaje pytań w wywiadzie kompetencyjnym – sytuacyjne, behawioralne, o umiejętności – kryteria wyboru adekwatnego rodzaju pytań.
Więcej informacji

Inne informacje związane z rekrutacja i selekcja