CeleCelem szkolenia jest dostarczenie rzetelnej wiedzy i praktycznych doświadczeń związanych z konstruowaniem i stosowaniem wybranych narzędzi do pomiaru kompetencji w procesie selekcji zawodowej z myślą o zwiększeniu trafności decyzji personalnych tj. wyboru osób, które rzeczywiście mają potencjał, aby się sprawdzić na danym stanowisku pracy.
Szczegółowe informacjeKorzyściz uczestnictwa w szkoleniu :
Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
poprawnie definiować i identyfikować kompetencje,
sporządzić kompetencyjny opis stanowiska pracy,
dokonać wyboru adekwatnych narzędzi do pomiaru kompetencji istotnych na danym stanowisku,
samodzielnie opracować i zastosować w praktyce wybrane narzędzia pomiaru kompetencji, takie jak testy kompetencyjne oraz wywiady kompetencyjne.
Program:
Kompetencje, kwalifikacje i predyspozycje jako kryteria decyzji personalnych na przykładzie selekcji zawodowej.
Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a zarządzanie zasobami ludzkimi: alternatywa, czy uzupełnienie?
Składniki kompetencji: wiedza, umiejętności, postawy. Rola przywództwa oraz coachingu w integrowaniu składników (tj. doskonaleniu) kompetencji .
Rodzaje kompetencji:
Behawioralne i funkcjonalne.
„Miękkie” i „twarde”.
Uniwersalna taksonomia kompetencji zawodowych i jej implikacje dla procesu modelowania kompetencji: ile tak naprawdę można (warto) wyróżnić kompetencji ?
Definiowanie kompetencji:
Nazwa kompetencji.
Opis kompetencji.
Wskaźniki behawioralne.
Poziomy kompetencji oraz poziomy spełnienia kompetencji.
Identyfikacja i projektowanie kompetencji:
Podejście indukcyjne: rola pracowników.
Podejście dedukcyjne: rola zarządu, działu ZZL (HR) oraz zewnętrznych konsultantów.
Budowa modelu kompetencyjnego: cechy dobrego modelu kompetencyjnego.
Kompetencyjny opis stanowiska.
Zasady pomiaru kompetencji:
Cele pomiaru: diagnoza, prognoza i retrognoza – czyli co możemy powiedzieć o kandydacie na postawie wyników pomiaru jego kompetencji i predyspozycji?
Strategie pomiaru: addytywna, konfirmatywna oraz komplementarna – jak umiejętności dobierać narzędzia pomiaru kompetencji?
Kwestia reaktywności pomiaru i jej znaczenie w selekcji zawodowej.
Zasada GIGO i jej implikacje dla trafności decyzji personalnych.
Wybrane metody pomiaru kompetencji:
Testy kompetencyjne:
rodzaje pytań testowych oraz różne opcje klucza odpowiedzi – rekomendowane rozwiązania,
różne procedury konstruowania testu – na podstawie kompetencyjnego opisu stanowiska oraz w oparciu o spożytkowanie doświadczenia pracowników,
interpretacja wyników – specyfika diagnostyczna testów kompetencyjnych, czyli dlaczego nie nadają się one do identyfikowania utalentowanych pracowników?
Wywiady kompetencyjne:
znaczenie strukturyzacji wywiadu i jej trzy kluczowe wymiary,
konspekt wywiadu oraz narzędzia pomocne w ocenie odpowiedzi kandydatów – skale ocen, skale obserwacyjne oraz skale recypatii,
rodzaje pytań w wywiadzie kompetencyjnym – sytuacyjne, behawioralne, o umiejętności – kryteria wyboru adekwatnego rodzaju pytań.