CeleCelem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad funkcjonowania sekretariatu firmy i organizacji pracy biurowej oraz praktycznych umiejętności samodzielnego prowadzenia biura, oraz organizacji pracy dyrektora. Ukończenie kursu pozwala zdobyć wiedzę z zakresu profesjonalnej obsługi organizacyjno-technicznej sekretariatu i właściwego nim zarządzania. Profesjonalna asystentka potrafi pokierować pracą biura od strony dokumentacyjnej, informacyjnej a także prowadzić korespondencję z kontrahentami czy urzędami. Prowadzimy badania, z których wynika, że Absolwenci kursów prowadzonych przez Consulting and Training Institute cieszą się dobrą opinią wśród pracodawców.
Tutuł uzyskanyZaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN).
Kurs może się też kończyć egzaminem przeprowadzonym wg zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3. lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (par. 7. Dz. U. Nr 31/2006 poz. 216) i wydaniem zaświadczenia potwierdzającego posiadanie kwalifikacji w obrębie zawodu.
Szczegółowe informacjeI. TRENING INTERPERSONALNY – 12 godzin
1. Komunikacja interpersonalna – jak porozumiewać się efektywnie?
1) Zasady skutecznej komunikacji
• koncentracja na merytorycznych danych przekazu
• umiejętność aktywnego słuchania
• umiejętność obserwacji rozmówcy i szybkie reagowanie na wysyłane przez niego
• komunikaty werbalne i pozawerbalne
2) Modele komunikacji
• komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
• formalny i nieformalny obieg informacji
3) Zakłócenia w komunikacji
• czynniki powodujące zakłócenia w komunikacji
• umiejętność prowadzenia rozmowy w trudnych warunkach
• umiejętność likwidowania barier komunikacyjnych
4) Asertywność w komunikacji
• czym jest asertywność?
• asertywność w pracy
2. Optymalizacja kontaktu z klientem
1) Typologia klientów
2) Formy komunikacji z klientem
• kontakt bezpośredni
• rozmowa telefoniczna
• poczta elektroniczna ("netykieta")
• korespondencja
3) Zasady przyjmowania klientów
• waga "pierwszego wrażenia"
• elementy budowania wizerunku szefa i firmy
4) Sprawna obsługa i komunikacja w kontaktach z klientami
• zapewnienie szybkiego i rzetelnego przepływu informacji
• dbałość o poufność i ochronę danych
• elementy negocjacji i marketingu
• trudny klient
3. Efektywne zarządzanie czasem
II. FUNKCJONOWANIE SEKRETARIATU – 20 godzin
1. Czynności sekretarskie – 8 godzin
1) Przygotowanie i obsługa zebrań
2) Organizacja wizyt gości
3) Przyjmowanie interesantów
4) Odbieranie i łączenie telefonów
5) Kontrola terminów
6) Sporządzanie protokołów
7) Zdobywanie i opracowywanie informacji
8) Selekcja i przechowywanie dokumentów,
9) Obieg korespondencji
2. Redagowanie pism i listów, pisanie raportów – 4 godziny
1) Ogólne zasady prowadzenia korespondencji
2) Rodzaje formularzy i blankietów korespondencyjnych
3) Rodzaje i formy pism
a) Korespondencja urzędowa
• rodzaje i formy pism
• rozmieszczenia poszczególnych elementów pisma urzędowego
• fazy postępowania z pismami, obieg pism,
• redagowanie pism na podstawie otrzymanych dyspozycji
• listy informacyjne, protokoły, sprawozdania, notatki, telegramy
• skracanie wyrazów w korespondencji
4) Pisanie raportów
3. Technika biurowa – 8 godzin
1) Obsługa telefonów stacjonarnych
a) inicjowanie połączeń
b) tryb impulsowy i tonowy
c) funkcja redial, przekazywanie połączeń
d) obsługa automatycznej sekretarki (nagrywanie komunikatów, podsłuch pomieszczenia, funkcje zdalnego sterowania)
e) dodatkowe usługi sieciowe
2) Obsługa faksu
a) nadawanie i odbiór pojedynczych dokumentów
b) powielanie dokumentów
c) korzystanie z podajnika wielostronicowego
d) nadawanie dokumentów z opóźnieniem
e) nowoczesne techniki komunikacji – fax-modem
3) Obsługa kserografu
a) podstawowe elementy budowy kserokopiarki
b) korzystanie z funkcji ZOOM
c) obsługa urządzeń dodatkowych (duplex, sorter, podajnik RDF)
d) sygnalizacja i postępowanie w przypadku awarii kserokopiarki
4) Pomocnicze środki biurowe
a) terminarze
b) skorowidze
c) segregatory
III. PROGRAMY KOMPUTEROWE – 76 godzin
1) Przetwarzanie tekstów
a) praca z aplikacją
b) podstawowe operacje
c) formatowanie
d) obiekty
e) korespondencja seryjna
f) drukowanie dokumentu
g) przykładowe testy
2) Arkusze kalkulacyjne
a) praca z aplikacją
b) komórki
c) arkusze
d) formuły i funkcje
e) formatowanie
f) wykresy i diagramy
g) formatowanie arkusza
h) przykładowe testy
3) Bazy danych
a) praca z aplikacją
b) tabele
c) formularze
d) wybieranie informacji z bazy
e) raporty
f) drukowanie
g) przykładowe testy
4) Grafika menedżerska i prezentacyjna
a) praca z aplikacją
b) tworzenie prezentacji
c) teksty i ilustracje
d) wykresy/diagramy, autokształty
e) animacje
f) przygotowanie pokazu slajdów
g) przykładowe testy
II. ELEMENTY KADR I PŁAC – 72 godziny
1) Elementy prawa pracy, nowe regulacje kodeksowe – 20 godzin
a) przedmiot prawa pracy, zasady i funkcje prawa pracy, źródła prawa pracy
b) nawiązanie stosunku pracy, umowy o pracę
c) pozaumowne podstawy nawiązania stosunku pracy
d) prawa i obowiązki pracowników
e) kary dyscyplinarne i odpowiedzialność pracownika
f) czas pracy, urlopy i wynagrodzenia za pracę
g) rozstrzyganie sporów ze stosunku pracy
h) ochrona pracy
i) rozwiązanie stosunku pracy
j) bezrobocie i przeciwdziałanie bezrobociu
k) współpraca zakładu z urzędami pracy
2) Ubezpieczenia społeczne – 4 godziny
a) podstawy ubezpieczeń społecznych
b) ubezpieczenia emerytalno – rentowe (fundusze emerytalne, wysokość składek emerytalnych podstawowych i dobrowolnych (i, ii i iii filar)
c) rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz
d) fundusz pracy i fgśp
e) deklaracja rozliczeniowa zbiorcza dra, oraz imienna rca, rna, rsa,
f) ustawa o emeryturach i rentach z fus
g) świadczenia emerytalno – rentowe i podstawa ich naliczania (warunki nabywania uprawnień emerytalno – rentowych, dokumentacja wniosków)
h) sankcje za nieprawidłowość rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
i) postępowanie odwoławcze w sprawach świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
j) plany szkoleń pracowniczych
3) Dokumentacja kadrowo – płacowa i ubezpieczeniowa– 24 godziny
1) Prowadzenie akt osobowych pracownika
a) część A
b) część B
c) część C
2) Zaświadczenie o zatrudnieniu
3) Zaświadczenie o zarobkach
4) Dokumentacja ubezpieczeniowa
5) Dokumentacja podatkowa
6) Inna dokumentacja wymagana przepisami prawa
7) Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych – ZPA, AFA, ZUA, CZ, ZWUA, RMUA
8) Dokumentacja ubezpieczeniowa, obowiązujące ustawy pracownicze karty ubezpieczeń
4) Obsługa programu PŁATNIK – 12 godzin
1) Wprowadzanie danych ewidencyjnych płatników i ubezpieczonych
2) Wprowadzanie danych identyfikacyjnych osób ubezpieczonych
3) Wprowadzanie danych służących do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
4) Przeglądanie i korekty dokumentów
5) Emisja dokumentów ubezpieczeniowych w postaci papierowej (wydruki) lub elektronicznej(pliki)
5) SYMFONIA Kadry, płace – 12 godzin
1) Rejestracja i przechowywanie informacji o pracowniku w firmie i poza firmą
2) Deklarowanie sposobu wynagradzania pracownika - definiowanie szablonów obliczeniowych:
a) wynagrodzenie czasowe ze stawką miesięczną i godzinową
b) wynagrodzenie prowizyjne
c) wynagrodzenie akordowe
d) rejestracja dodatków, zasiłków, premii
e) rejestracja potrąceń, świadczeń, zaliczek
f) wynagrodzenia z tytułu umów – zleceń
3) Przeliczanie składników płacy
4) Definiowanie i rozliczanie pracownika z urzędem skarbowym i ZUS
5) indywidualne ustalanie zaliczek podatkowych i składek ZUS (wydruk deklaracji ZUS i PIT)
6) Sporządzanie raportu o nieobecnościach oraz nadzór nad urlopem
7) Korzystanie z edytora tekstu (definiowanie wzorca wydruku)
8) Zabezpieczanie przed dostępem do programu i danych w nim zawartych