Kurs - Pracownik administracyjno-biurowy z elementami kadr i płac
CeleCelem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu:
* zasad funkcjonowania biura firmy i organizacji pracy biurowej,
* praktycznych umiejętności samodzielnego prowadzenia biura, w tym organizacji pracy dyrektora
* prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej.
Uzyskane kwalifikacje
Ukończenie kursu pozwala zdobyć wiedzę z zakresu profesjonalnej obsługi organizacyjno-technicznej biura i właściwego nim zarządzania. Kurs ukierunkowany jest na wykształcenie osób zdolnych pokierować pracą biura od strony dokumentacyjnej, informacyjnej a także zdolnych do prowadzenia korespondencji z kontrahentami czy urzędami.
Prowadzimy badania, z których wynika, że Absolwenci kursów prowadzonych przez Consulting and Training Institute cieszą się dobrą opinią wśród pracodawców.
Szczegółowe informacjeI. FUNKCJONOWANIE SEKRETARIATU – 24 godziny
1. Czynności sekretarskie – 8 godzin
1) Przygotowanie i obsługa zebrań
2) Organizacja wizyt gości
3) Przyjmowanie interesantów
4) Kontrola terminów
5) Sporządzanie protokołów
6) Zdobywanie i opracowywanie informacji
7) Selekcja i przechowywanie dokumentów,
8) Obieg korespondencji
2. Umiejętności komunikacyjne – 4 godziny
• poznawanie zasad „dobrej" komunikacji
• poznawanie metod i techniki ułatwiających prowadzanie rozmów
• ćwiczenia z zakresu nawiązywania pierwszego kontaktu
• ćwiczenia aktywnego słuchania i uważnego kontaktu
• komunikaty werbalne i pozawerbalne
• elementy autoprezentacji
• asertywna komunikacja
• bariery komunikacyjne i sposoby ich likwidowania
3. Redagowanie pism i listów, pisanie raportów – 4 godziny
1) Ogólne zasady prowadzenia korespondencji
2) Rodzaje formularzy i blankietów korespondencyjnych
3) Rodzaje i formy pism
a) Korespondencja urzędowa
• rodzaje i formy pism
• rozmieszczenia poszczególnych elementów pisma urzędowego
• fazy postępowania z pismami, obieg pism,
• redagowanie pism na podstawie otrzymanych dyspozycji
• listy informacyjne, protokoły, sprawozdania, notatki, telegramy
• skracanie wyrazów w korespondencji
4) Pisanie raportów
4. Technika biurowa – 8 godzin
1) Obsługa telefonów stacjonarnych
a) inicjowanie połączeń
b) tryb impulsowy i tonowy
c) funkcja redial, przekazywanie połączeń
d) obsługa automatycznej sekretarki (nagrywanie komunikatów, podsłuch pomieszczenia, funkcje zdalnego sterowania)
e) dodatkowe usługi sieciowe
2) Obsługa faksu
a) nadawanie i odbiór pojedynczych dokumentów
b) powielanie dokumentów
c) korzystanie z podajnika wielostronicowego
d) nadawanie dokumentów z opóźnieniem
e) nowoczesne techniki komunikacji – fax-modem
3) Obsługa kserografu
a) podstawowe elementy budowy kserokopiarki
b) korzystanie z funkcji ZOOM
c) obsługa urządzeń dodatkowych (duplex, sorter, podajnik RDF)
d) sygnalizacja i postępowanie w przypadku awarii kserokopiarki
II. PROGRAMY KOMPUTEROWE – 68 godzin
1) Przetwarzanie tekstów - 16
a) praca z aplikacją
b) podstawowe operacje
c) formatowanie
d) obiekty
e) korespondencja seryjna
f) drukowanie dokumentu
g) przykładowe testy
2) Arkusze kalkulacyjne - 20
a) praca z aplikacją
b) komórki
c) arkusze
d) formuły i funkcje
e) formatowanie
f) wykresy i diagramy
g) formatowanie arkusza
h) przykładowe testy
3) Bazy danych - 20
a) praca z aplikacją
b) tabele
c) formularze
d) wybieranie informacji z bazy
e) raporty
f) drukowanie
g) przykładowe testy
4) Usługi w sieciach informatycznych - 12
1) Zasady posługiwania się lokalną siecią komputerową w oparciu o sieciowe systemy Windows.
2) Adresowanie i wyszukiwanie informacji w Internecie.
3) Informacyjny system WWW
4) Podstawy pracy w sieci lokalnej i wykorzystanie sieci Internet
5) Wyszukiwanie informacji w sieci Internet
6) Poczta elektroniczna, zakładanie kont, zarządzanie kontem.
7) Poczta komputerowa, przesyłanie wiadomości i komunikatów w lokalnej i rozległej sieci komputerowej.
8) Konfiguracja usług pocztowych.
9) Microsoft Outlook:
a) Zarządzanie kontaktami
b) Korzystanie z poczty elektronicznej w programie
c) Zarządzanie harmonogramem
d) Korzystanie z listy zadań
e) Planowanie zadań z wykorzystaniem programu
f) Dostęp do Internetu przy pomocy Microsoft Outlook.
III. ELEMENTY KADR I PŁAC – 72 godziny
1) Elementy prawa pracy, nowe regulacje kodeksowe – 16 godzin
a) przedmiot prawa pracy, zasady i funkcje prawa pracy, źródła prawa pracy
b) nawiązanie stosunku pracy, umowy o pracę
c) pozaumowne podstawy nawiązania stosunku pracy
d) prawa i obowiązki pracowników
e) kary dyscyplinarne i odpowiedzialność pracownika
f) czas pracy, urlopy i wynagrodzenia za pracę
g) rozstrzyganie sporów ze stosunku pracy
h) ochrona pracy
i) rozwiązanie stosunku pracy
j) bezrobocie i przeciwdziałanie bezrobociu
k) współpraca zakładu z urzędami pracy
2) Ubezpieczenia społeczne – 4 godziny
a) podstawy ubezpieczeń społecznych
b) ubezpieczenia emerytalno – rentowe (fundusze emerytalne, wysokość składek emerytalnych podstawowych i dobrowolnych (i, ii i iii filar)
c) rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz
d) fundusz pracy i fgśp
e) deklaracja rozliczeniowa zbiorcza dra, oraz imienna rca, rna, rsa,
f) ustawa o emeryturach i rentach z fus
g) świadczenia emerytalno – rentowe i podstawa ich naliczania (warunki nabywania uprawnień emerytalno – rentowych, dokumentacja wniosków)
h) sankcje za nieprawidłowość rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
i) postępowanie odwoławcze w sprawach świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
j) plany szkoleń pracowniczych
3) Dokumentacja kadrowo – płacowa i ubezpieczeniowa – 22 godziny
1) Prowadzenie akt osobowych pracownika
a) część A
b) część B
c) część C
2) Zaświadczenie o zatrudnieniu
3) Zaświadczenie o zarobkach
4) Dokumentacja ubezpieczeniowa
5) Dokumentacja podatkowa
6) Inna dokumentacja wymagana przepisami prawa
7) Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych – ZPA, AFA, ZUA, CZ, ZWUA, RMUA
8) Dokumentacja ubezpieczeniowa, obowiązujące ustawy pracownicze karty ubezpieczeń
4) Zasiłki z ubezpieczenia – 2 godziny
1.Świadczenia zasiłkowe z ubezpieczenia społecznego
• ustalanie uprawnień do zasiłków,
• podstawa wymiaru,
• dokumentacja
2.Obliczanie zasiłków
• rodzinnych,
• chorobowych,
• macierzyńskich,
• opiekuńczych
5) Ochrona danych osobowych i archiwizacja akt osobowych – 4 godziny
1.Ustawa o ochronie danych osobowych
2.Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkami pracy
3.Podstawy prawne archiwizacji dokumentów biurowych, kadrowych i księgowych
4.Kategorie archiwalne (A,B)
5.Oznaczanie dokumentów archiwalnych
6.Zasady zdawania dokumentów do archiwum i korzystania z nich
7.Organizacja archiwum zakładowego i systemy archiwalne
6) Obsługa programu PŁATNIK – 8 godzin
1) Wprowadzanie danych ewidencyjnych płatników i ubezpieczonych
2) Wprowadzanie danych identyfikacyjnych osób ubezpieczonych
3) Wprowadzanie danych służących do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
4) Przeglądanie i korekty dokumentów
5) Emisja dokumentów ubezpieczeniowych w postaci papierowej (wydruki) lub elektronicznej(pliki)
7) SYMFONIA Kadry, płace – 16 godzin
1) Rejestracja i przechowywanie informacji o pracowniku w firmie i poza firmą
2) Deklarowanie sposobu wynagradzania pracownika - definiowanie szablonów obliczeniowych:
a) wynagrodzenie czasowe ze stawką miesięczną i godzinową
b) wynagrodzenie prowizyjne
c) wynagrodzenie akordowe
d) rejestracja dodatków, zasiłków, premii
e) rejestracja potrąceń, świadczeń, zaliczek
f) wynagrodzenia z tytułu umów – zleceń
3) Przeliczanie składników płacy
4) Definiowanie i rozliczanie pracownika z urzędem skarbowym i ZUS
5) Indywidualne ustalanie zaliczek podatkowych i składek ZUS (wydruk deklaracji ZUS i PIT)
6) Sporządzanie raportu o nieobecnościach oraz nadzór nad urlopem
7) Korzystanie z edytora tekstu (definiowanie wzorca wydruku)
8) Zabezpieczanie przed dostępem do programu i danych w nim zawartych